زندگی در ارومیه چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی سه شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
زندگی در ارومیه چگونه است؟

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران محسوب می‌شود که دارای تاریخ و فرهنگی غنی است.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۶/۱۰/۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۲۹ به‌روزرسانی شده است.

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از کلان‌شهرهای مهم ایران محسوب می‌شود. این شهر در طول تاریخ پرفراز و نشیب، همواره درگیر نزاع بین حکومت‌های مختلف ایران، روس و عثمانی بوده است و یکی مهم‌ترین شاه‌راه‌های ارتباطی کشور به شمار می‌آید. ارومیه از شهرهای خوش‌آب‌و‌هوای کشور است که به پاریس ایران، شهر آب، دارالنشاط و شهر ادیان، مذاهب و اقوام شهرت دارد. در این مقاله با ما همراه شوید تا در خصوص زندگی در ارومیه بیشتر بدانیم.

آنچه باید درباره زندگی در ارومیه بدانید

ارومیه کجاست؟

ارومیه، مركز استان آذربایجان غربی، در طول شرقی و عرض شمالی در جلگه‌ای به طول ۷۰ و عرض ۳۰ كیلومتر و به فاصله ۱۸ كیلومتری دریاچه ارومیه واقع شده است. این شهر از دو بخش كوهستانی در شمال و غرب و دشتی وسیع در جنوب و شرق تشكیل شده و دارای پنج بخش به نام‌های انزل، سیلوانا، صومای برادوست، نازلو و بخش مركزی است. ارومیه از شمال به سلماس، از غرب به كشور تركیه و از جنوب به اشنویه و نقده محدود می‌شود. دریاچه ارومیه نیز  در حد فاصل دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرار گرفته است. (مشاهده در نقشه)

تاریخچه ارومیه

وجوه تسمیه مختلقی برای شهر ارومیه ذکر شده است

 نام ارومیه، یک لغت کلدانی است و از دو واژه «اور» به معنی نزدیک و «میه» به معنی دریا گرفته شده است؛ سابقا نیز به آن «شهر نزدیک دریا» می‌گفتند. برخی دیگر معتقد هستند ارومیه در گذشته «خورومه» بوده که یک لغت فارسی است و از دو کلمه «خور» به معنی خورشید و «مه» به‌معنای ماه ساخته شده است. دلیل اطلاق نام خورشید و ماه به شهر رضائیه، از آن جهت است که زیبایی‌های طبیعی این نقطه، طعنه به زیبایی خورشید و ماه می‌زند.

ارومیه

منبع عکس:‌ ناشناس

نام شهر ارومیه از سال ۱۳۰۵ شمسی به رضاییه تغییر یافت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دوباره به نام اصلی بازگشت. عده‌ای معتقد هستند که زبان ترکی از زبان‌های اولین ساکنان این سرزمین است. جانبداران این نظر باور دارند که آذربایجان از دوران انسان‌های اولیه مسکونی بوده و بارها مسکن اقوام و طوایف مختلف شده است. طوایف و قبایلی نیز از این مکان به دیگر نقاط کوچ کرده‌اند و گاهی پس از مدت‌ها به همین مکان بازگشته‌اند. به همین دلیل، می‌توان گفت که ارومیه سرزمین گذرگاه و محل سکونت اقوام مختلف بوده است. قبایل ترک زبان نیز از جمله اقوامی بودند که از دیرباز در این سرزمین اقامت داشتند؛ اما آغاز اقامت آن‌ها در این مکان در ابهام مانده است.

ارومیه

منبع عکس:‌ ناشناس

قدمت شهر ارومیه با قدمت شهرهای تاریخی و باستانی سارد و نینوا برابری می‌کند؛ اما از این دو شهر قدیمی اثری جز توده‌ای خاک برجای نمانده است؛ در حالی که ارومیه پس از چندین قرن هنوز پابرجا است و یکی از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌رود.

ارومیه دارای اولین بیمارستان به شیوه نوین، اولین مرکز آموزش پزشکی، اولین مدرسه به شیوه نوین، اولین شبکه تلویزیون محلی، اولین نشریه محلی در ایران است؛ همچنین، به‌عنوان پایتخت والیبال ایران و دومین شهر پرترافیک ایران شناخته می‌شود.

اقلیم و آب‌و‌هوای ارومیه

ارومیه

عکس‌ از وب‌سایت مشرق‌نیوز

استان آذربایجان غربی یکی از مناطق کوهستانی کشور است و توپوگرافی متنوع و گسترده‌ای دارد. در سراسر ناحیه هم‌مرز استان با ترکیه و عراق، کوه‌های مرتفع برف‌گیر از شمال به جنوب کشیده شده است و آب‌های حاصل از ذوب برف در دره‌های منطقه به‌صورت رودخانه‌های متعدد در جریان است.

آب و هوای ارومیه با توجه به ویژگی‌های اقلیمی استان، متأثر از جریان‌های مرطوب مدیترانه‌ای و توده هوای مهم سرد سلسله جبال قفقاز است. متوسط بارندگی در آن، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر بوده و دمای آن بین ۴۲ درجه و منفی ۳۰ در تغییر است. سه رودخانه مهم نازلوچای، شهرچای و باراندوزچای در آن جاری است كه در آبادانی و عمران منطقه تاثیر دارند. مجموع روزهای یخبندان در ارومیه حدود ۱۲۰ روز است که به‌ترتیب در آبان ماه ۱۹، آذرماه ۲۷، دی‌ماه ۳۰، بهمن‌ماه ۲۸، اسفندماه ۱۴ و فروردین ماه ۶ روز است. روزهای یخبندان در خوی ۱۰۴، در ماکو ۱۰۸ و مهاباد ۹۳ روز در سال است.

ارومیه

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

بر اساس گزارش ایستگاه سینوپتیک شهر ارومیه، مجموع روزهایی که ارومیه در معرض وزش بادهایی با سرعت حداقل ۷ و حداکثر ۱۶ متر در ثانیه قرار می‌گیرد، حدود ۱۶۴ روز است.

بیشترین سرعت باد مربوط به ماه‌های اردیبهشت و اسفند با ۱۶ متر در هر ثانیه و کمترین سرعت باد مربوط به ماه‌های دی و بهمن با هفت متر در هر ثانیه است؛ متوسط سرعت باد در شهر ارومیه نیز ۱۰٫۵ متر در هر ثانیه گزارش می‌شود.

جمعیت، دین و زبان مردم ارومیه

کلیسا ارومیه

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

بیشترین جمعیت شهر ارومیه را ترک‌های آذری و کردها و نیز اقلیتی از آشوری‌ها و ارمنی‌ها تشکیل می‌دهند. ترکیب جمعیتی این شهر در زمان شاه عباس صفوی تغییر یافته است. طبق یک مطالعه دیگر از ترکیب قومی خانوارهای نمونه و مورد بررسی در سطح شهر ارومیه که حدود سال ۱۳۷۹ انجام گرفت، ترک زبانان ۸۵٫۷٪ درصد خانوارهای نمونه را به خود اختصاص داده و کرد زبان‌ها حدود ۱۰٫۵٪ بوده‌اند. در این آمارگیری نمونه‌ای، درصد آشوری‌ها، فارس زبان‌ها و ارمنی‌ها در شهر ارومیه به‌ترتیب ۱٫۷، ۱٫۶ و ۰٫۵ بوده است.

ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران است

در سرشماری سال ۱۳۹۰، جمعیت شهر ارومیه ۶۶۷٬۴۹۹ نفر بود. این تعداد را ۳۳۴٬۱۳۴ نفر مرد و ۳۳۳٬۳۶۳ نفر زن تشکیل داده‌اند که در قالب ۱۹۷,۷۴۹ خانوار زندگی می‌کردند. ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر شمال غربی ایران بعد از تبریز است. ارومیه جزو شهرهای پرتراکم در استان آذربایجان غربی و کل کشور محسوب می‌شود.

اکثر مردم آذری ارومیه شیعه‌مذهب هستند؛ ولی تعداد زیادی آذری‌های سنی حنفی و شافعی مذهب نیز در داخل شهر و در بیش از ۲۵ روستا از جمله بالو، قولنجی، کهریز، گل‏تپه، گجین و ولینده زندگی می‌کنند. در ارومیه شماری از ترک‌زبان‌های اهل حق نیز زندگی می‌کنند. مذهب کردهای ساکن ارومیه نیز اکثرا سنی است.

فرودگاه ارومیه

فرودگاه ارومیه

منبع عکس:‌ ناشناس

فرودگاه ارومیه یکی از فرودگاه‌های مهم شمال غرب است که. ۱۵ کیلومتر تا شهر ارومیه فاصله دارد. سنگین‌ترین و پهن‌ترین هواپیمای قابل پذیرش در این فرودگاه B747 SP است. فرودگاه ارومیه دارای دو ترمینال داخلی به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع و ترمینال خارجی به مساحت ۴۴۰۰ متر مربع است و هر دو ترمینال مجهز به دستگاه‌های تفتیش بار و مسافر هستند. در حال حاضر نزدیک به ۳۰,۰۰۰ مسافر از ترمینال داخلی این فرودگاه تردد می‌کنند. پروازهای داخلی فرودگاه ارومیه به تهران و مشهد و پرواز خارجی به ترکیه، عربستان و دبی دایر است. استان آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان همسایه است و کنسولگری ترکیه در این شهر فعالیت دارد.

اقتصاد ارومیه

ارومیه با قرارگیری بر سر راه‌های تجارتی، به‌عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است. همچنین، ارومیه محلی برای خریدوفروش محصولات کشاورزی و عشایری مردم اطراف ارومیه بوده است. نوع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی مخصوصا شهر ارومیه باعث شده که این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. باغ‌های گسترده انگور و سیب این استان از شهرت خاصی نسبت به شهرستان‌های دیگر برخوردار است و نظر هر بیننده‌ای را در فصل تابستان به خود جلب می‌کند. تنوع انگور و سیب‌های ارومیه در نوع خود کم‌نظیر است.

هزینه مسکن در ارومیه

ارومیه

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری مهر

بنا بر گزارش از دست‌اندرکاران بازار مسکن، قیمت ملک در ارومیه تحت‌تاثیر عوامل مختلف روزبه‌روز در حال افزایش یافته است. در نظر کارشناسان، واسطه‌گری در بازار مصالح ساختمانی مهم‌ترین علت آشفتگی قیمت مسکن در ارومیه محسوب می‌شود. 

خیابان ذولفقار زاده یکی از محلات گران‌قیمت ارومیه است که با میانگین قیمت ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ برای هر متر، در صدر جدول بازار مسکن قرار دارد. در این میان شهرک گلشهر و شهرک دادگستری نسبت به سایر مناطق، یمت‌های پایین‌تری را ثبت کرده‌اند و هر متر واحد مسکونی در این مناطق به‌طور میانگین ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان گزارش شده است.

بیمارستان‌های ارومیه

ارومیه میزبان نخستین بیمارستان ایران در طول تاریخ بوده است و مراکز درمانی این شهرستان، جزو توسعه‌یافته‌ترین مراکز درمانی کشور محسوب می‌شود. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارومیه به شرح زیر است:

  • بیمارستان آذربایجان: ارومیه، خیابان شهید بهشتی، بالاتر از دانشگاه آزاد
  • مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره):  ارومیه، بلوار آیت ا... مدرس - بلوار ارشاد
  • مرکز آموزشی درمانی آیت ا... طالقانی: ارومیه، خیابان کاشانی، روبه‌روی مجتمع ورزشی تختی، مرکز آموزشی درمانی آیت ا... طالقانی
  • مركز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه: ارومیه، خیابان كاشانی، روبه‌روی خیابان پانزدهم
  • بیمارستان شهید عارفیان:  ارومیه خیابان امام خیابان بسیج

دانشگاه‌های ارومیه

دانشگاه ارومیه

منبع عکس:‌ ناشناس

دانشگاه ارومیه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است و اگرچه از معتبرترین دانشگاه‌های ایران به حساب نمی‌‌آيد، در سال‌های اخیر پیشرفت‌ای قابل‌توجهی نیز داشته است. علاوه بر این، دانشگاه صنعتی ارومیه نیز زیر نظر واحد مرکزی این دانشگاه از سال ۱۳۸۵ مشغول به فعالیت شده است. دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ارومیه عبارت‌اند از:

  • دانشگاه ارومیه:  ارومیه، کیلومتر ۲ جاده بند، بعد از گلشهر ۲، دانشگاه صنعتی ارومیه
  • دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه:  ارومیه کیلومتر ۳ جاده سلماس- دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی:  ارومیه، اول جاده ارومیه سلماس بعد از پل سوم خرداد، روبه‌روی امور اتباع مهاجرین خارجی
  • دانشگاه پیام نور ارومیه:  ارومیه، بلوار باهنر خ ۸ شهریور

سرانه ورزشی در ارومیه

هم‌اکنون ۷۲۷ مکان ورزشی روباز و سرپوشیده خصوصی و دولتی در استان وجود دارد، سرانه کل فضاهای ورزشی استان ۶۲ سانتی‌متر مربع است که سهم اداره‌کل ورزش و جوانان ۴۲ سانتی‌متر مربع است و مابقی به سایر سازمان‌ها و نهادها تعلق دارد.

جاهای دیدنی در ارومیه

ارومیه

منبع عکس:‌ ناشناس

شهر ارومیه به‌واسطه سرگذشتی غنی و طولانی، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و باستانی بسیاری برخوردار است. به‌علاوه، طبیعت بکر در کنار دریاچه ارومیه، گردشگران بسیاری را به‌خود جلب می‌کند؛ هرچند بحران دریاچه ارومیه در آینده‌ای نزدیک طبیعت و آب‌وهوای این شهرستان و شمال غرب کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. از جمله‌ جاهای دیدنی ارومیه و مراکز تفریحی این شهر می‌توان به دریاچه مارمیشو، ساختمان شهرداری، برج سه گنبد، آبشار شملکان، مسجد جامع ارومیه، کلیسای ننه مریم، بازار قدیمی ارومیه، دریاچه مارمیشو، تفریحگاه بند، پیست اسکی خوشاکو، مجموعه گردشگری باری و شهربازی ارومیه اشاره کرد.

نظر شما درباره زندگی در ارومیه چیست؟ آیا این شهر را برای مهاجرت خود انتخاب خواهید کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه