رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران توسط گردشگران

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
رویت چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ در خارتوران توسط گردشگران

چهار قلاده یوزپلنگ آسیایی و یک قلاده پلنگ توسط گردشگران در منطقه خارتوران شاهرود رویت شده است.

«علی‌اکبر قربانلو» رییس پارک ملی توران شاهرود گفت:

تعدادی از گردشگران در حین حرکت از خارتوران به سمت بیارجمند و در نزدیکی پاسگاه محیط‌بانی دلبر، یک یوزپلنگ ماده را به همراه سه توله آن در حال عبور از جاده رویت و از آن تصویربرداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه توله‌های این ماده یوز بزرگ و بیشتر از یک ساله هستند افزود که این یوزها در این فیلم برای لحظاتی در وسط جاده ایستاده و بعد کم‌کم دور و در گرگ و میش هوا گم می‌شوند.

رییس پارک ملی توران همچنین از مشاهده یک قلاده پلنگ در بخش دیگری از این پارک ملی خبر داد و گفت که این پلنگ نیز توسط جمعی از گردشگران در نزدیکی روستای نمونه گردشگری قلعه‌بالا تصویربرداری شده است.

قربانلو با اشاره به اینکه پلنگ معمولا به تنهایی در کوهستان و منطقه قلمرو خود زندگی می‌کند، بیان کرد:

برخلاف یوزپلنگ آسیایی که معمولا زیاد در تردد است پلنگ‌ها معمولا در همان قلمرو خود باقی می‌مانند مگر اینکه از نظر طعمه و شکار با مشکل خاصی مواجه شود.

رییس پارک ملی توران شاهرود در پاسخ به پرسشی در خصوص حضور گردشگران در زیستگاه‌ گربه‌سانان و احتمال به مخاطره افتادن آنها خاطرنشان کرد که هیچ‌گونه خطری از این نظر گردشگران را تهدید نمی‌کند. همچنان‌که در همین دو مورد بنا به اظهارات گردشگران، این دو گربه‌سان متوجه حضور آنها شده و بعد از مدتی به مسیر خود ادامه دادند.

قربانلو بر لزوم حفاظت از این دو گربه سان مهم تاکید و افزود که متاسفانه جمعیت این دو گربه‌سان در یک‌صد سال گذشته کاهش چشمگیری داشته به‌‌طوری که امروزه زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در دنیا تنها به ایران محدود شده و پلنگ ایرانی نیز در شمار گونه‌های در خطر قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه