روزشمار: ۲۴ مهر؛ خطوط هوایی تاتا (ایر ایندیا) اولین پرواز خود را تجربه کرد

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۴ مهر؛ خطوط هوایی تاتا (ایر ایندیا)  اولین پرواز خود را تجربه کرد

هواپیمایی ایر ایندیا در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۳۲، اولین پرواز تک موتوره خود را انجام داد.

ایر ایندیا، یک هواپیمایی حامل پرچم هند و سومین هواپیمایی در هند از نظر حمل مسافر پس از ایندیگو و جت ایروز است. این شرکت هواپیمایی دارای ناوگان ایرباس و بوئینگ به ۸۵ مقصد داخلی و بین‌المللی است. این هواپیمایی در دهلی نو مستقر است و مرکز اصلی آن در فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی دهلی نو و یک مرکز هم در فرودگاه بین‌المللی چاترابی شیواجی بمبئی قرار دارد.

هواپیمایی ایر ایندیا در سال ۱۹۳۲ توسط «جی. آر. دی تاتا» یک خلبان و سرمایه‌دار معروف هندی تاسیس شد. این شرکت بعدا به هواپیمایی تاتا تغییر نام داد.

تاتا ایرلاین

در ماه آوریل سال ۱۹۳۲، تاتا برنده یک قرارداد برای حمل ایمیل برای خطوط هوایی شاهنشاهی شد و در ۱۵ اکتبر سال ۱۹۳۲، اولین پرواز تک موتوره De Havilland Puss Moth را حامل یک پست هوایی از کراچی تا بمبئی توسط یک خلبان سابق نیروی هوایی سلطنتی و از دوستان تاتا انجام داد. پس از جنگ جهانی دوم، یک شرکت سهامی عام شد و به ایر ایندیا تغییر نام داد.

ایر ایندیا

در سال اول افتتاح، این شرکت ۱۶۰۰۰۰ مایل (۲۶۰۰۰۰ کیلومتر) مسافت، ۱۵۵ مسافر و ۹/۷۲ تن ایمیل را حمل کرد و به سود ۸۹۰ دلار رسید. پس از آن، هواپیمایی یک پرواز داخلی از بمبئی به Trivandrum راه‌اندازی کرد.

در سال ۱۹۳۸، دهلی، کلمبو نیز به مقاصد این خطوط هوایی اضافه شد. در طول جنگ جهانی دوم خطوط هوایی به نیروهای هوایی سلطنتی با تحرکات نظامی، حمل و نقل منابع، نجات پناهندگان و تعمیر و نگهداری از هواپیماها کمک کرد.

هواپیمایی هند عضو ۲۷ام اتحاد ستاره در ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۴ شد.

آرم خطوط هواپیمایی ایر ایندیا 

طرح رنگ این خطوط هواپیمایی قرمز و سفید است. هواپیماهای این خطوط هواپیمایی در رنگ‌های سفید با کنده‌کاری سبک کاخ قرمز در قسمت خارجی پنجره‌ها طراحی شده است و نام هواپیمایی با رنگ قرمز نوشته شده است. این نام در یک طرف به زبان هندی و به زبان انگلیسی نوشته شده است. طرح پنجره با عبارت «کاخ شما در آسمان» طراحی شده است.

ایر ایندیا

اولین لوگوی این خطوط هوایی، یک قنطورس (حیوان افسانه‌ای با بالاتنه انسان و پایین‌تنه اسب) بود. آرم انتخاب شده در سال ۱۹۴۸ توسط جی. آر. دی تاتا، بنیان‌گذار  این هواپیمایی معرفی شد که تا سال ۲۰۰۷ هم ثابت بود.

لوگوی ایر ایندیا

در ۲۲ می سال ۲۰۰۷، ایر ایندیا و ایرلاین‌های هند از لوگوی حدید خود که شامل یک قوی در حال پرواز بود رونمایی کردند.

لوگوی ایر ایندیا

در همین روز:

  • آغاز اشغال خرمشهر توسط قوای متجاوز بعثی عراق (۱۳۵۹ شمسی)
  • درگذشت «محمد زکریای رازی» منجم و رياضی‌‏دان (۳۷۶ قمری)
  • عبور نخستين بالن از فراز اقيانوس اطلس (۱۹۲۸ میلادی)
  • اعلام استقلال بوسنی و هرزگوين از يوگسلاوی (۱۹۹۱ میلادی)
  • آغاز هفته جهانی نابينايان و روز جهانی عصای سفيد
  • روز جهانی بانوان روستایی

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه