نکاتی که باید قبل از سفر یا مهاجرت به دبی بدانیم

امیرعلی محمودی | جمعه, ۸ آذر ۹۸ ساعت ۱۸:۰۰

بسیاری از مردم دنیا چه برای سفر و چه مهاجرت، به دبی می‌آیند تا یک زندگی بهتر درکنار داشتن پس‌انداز برای آینده و کسب و کاری بدون مالیات را تجربه کنند.

زمستان‌های دبی دارای آب و هوایی بسیار مطبوع و دلپذیر است که زندگی در محیط بیرون از خانه را به امری لذت‌بخش تبدیل می‌کند. اگرچه هوای این شهر همیشه آفتابی است و حتی ممکن است با باد و طوفان شدید نیز همراه شود، اما به‌طور کلی، زندگی در این شهر به‌دلیل امکانات بالای رفاهی‌اش، راحت است. اگر در دبی باران ببارد، خیابان‌های سطح شهر را آب فرا می‌گیرد و حتی ممکن است آب داخل خانه ها نیز نفوذ کند؛ چرا که شیشه‌ی پنجره‌ی اکثر خانه‌ها، ضدآب و دوجداره نیست. در زمستان سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، در کوه هجر شهر رأس‌الخیمه‌ی امارات، برای اولین‌بار پس از ۴۰ سال، بارش برف نیز مشاهده شد.

آب و هوای دبی در طول ماه‌های خرداد تا مهر، شدیدا گرم و مرطوب است؛ دمای هوا طی این دوران تا ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت نیز تا ۹۰ درصد و بیشتر نیز می‌رسد که موجب بخار گرفتن عینک آفتابی‌تان نیز خواهد شد! خوشبختانه تمامی نقاط دبی مجهز به سیستم تهویه‌ی مطبوع است که تا حدودی گرمای تابستان را قابل تحمل می‌کند. اکنون اجازه دهید کمی با قوانین و نکاتی که باید پیش از رفتن به این شهر بدانیم، آشنا شویم.

به یاد داشته باشید کجارو به مسافرانی که قصد سفر با تور دبی را دارند، این امکان را می‌دهد که از میان تورهای ده‌ها آژانس گردشگری معتبر و سرشناس، آفر مورد نظر را از لحاظ قیمت مقایسه کرده و ارزان‌تر از هر جای دیگر بسته خود را تهیه کنید.

مالیات

دبی

اگرچه در حال حاضر، هیچ‌گونه مالیات بر درآمدی در دبی وجود ندارد، اما فکر نکنید که زندگی کردن در امارات، کاملا هم بدون مالیات است. مالیاتی با عنوان «مالیات بر ملک شهرداری» در دبی وجود دارد که طی آن، ۵ درصد از اجاره‌بهای سالانه یا در صورت مالکیت خانه، ۰٫۵ درصد از ارزش کلی ملکی که خریداری کرده‌اید را باید سالانه به شهرداری بپردازید. از دیگر مالیات‌های دبی می‌توان به مالیات ۵ درصدی برای بلیط کنسرت و مالیات ۱۰ درصدی برای غذا و نوشیدنی در رستوران اشاره کرد.

تورم

دبی

براساس آماری که اخیرا منتشر شده، بانک ملی دبی میزان تورم این شهر را ۱۵ الی ۲۲ درصد اعلام کرده است. صندوق بین‌المللی پول که مهم‌ترین چالش پیش روی امارات را تورم این کشور قلمداد کرده، میزان تورم کلی آن را در حدود ۸ درصد می‌داند. این آمار و ارقام با میزان ۴ الی ۷ درصدی که دولت امارات در ژوئیه سال ۲۰۰۶ اعلام کرده، کاملا در تضاد است. از جمله دلایل اصلی بالا بودن تورم در دبی، افزایش مستمر اجاره‌بهای خانه‌های مسکونی این شهر است. توجه داشته باشید که این آمار و ارقام، مربوط‌به سال ۲۰۰۶ است و ممکن است با میزان تورم کنونی این شهر متفاوت باشد.

آیا دبی امن است؟

دبی

دبی روی «خط گسل سواحل غربی» قرار گرفته است اما میزان فعالیت‌های زمین‌لرزه‌ای در این منطقه متوسط رو به کم است. پس‌لرزه‌های زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۹ ریشتر که در سال ۱۳۸۴ در قشم رخ داد، به دبی نیز رسید که موجب نگرانی مردم این شهر شد. خوشبختانه با وجود لرزش ساختمان‌ها، هیچ بنایی فرو نریخت. طبق اعلام شهرداری دبی، تمامی ساختمان‌های این شهر که در طول ۲ دهه‌ی اخیر بنا نهاده شده‌اند، براساس قوانین سفت و سخت و استانداردهای مقاومت دربرابر زلزله‌های ۵ ریشتری ساخته شده‌اند. دولت امارات حتی مهندس‌هایی از آمریکا برای نظارت بر ساخت برج خلیفه‌ی دبی نیز به این شهر آورده است؛ برجی که عنوان بلندترین ساختمان جهان را یدک می‌کشد. البته، ساخت و ساز چنین بناهای بزرگی در مکانی کوچک ممکن است تأثیری فزاینده و منفی بر گسل‌های بزرگ ایران گذارد. مجاورت ایران و خط گسل‌های آن با امارات ممکن است خطراتی را شامل حال دبی کند.

مکانی برای زندگی

دبی

تقریبا ۲۳۵ هزار واحد خانه در دبی وجود دارد و ۷۰ درصد از جمعیت این شهر نیز اجاره‌نشین هستند. اگر به دبی نقل مکان کنید، می‌توانید در هر نقطه از شهر که مایل هستید، خانه‌ای اجاره یا خریداری کنید.

از سال ۲۰۰۲ تاکنون که خارجی‌ها وارد بازار مسکن دبی شدند، اجاره‌بهای خانه و آپارتمان در این شهر، با افزایش چشمگیری مواجه شد. این اتفاق از آن زمان موجب ایجاد فضایی رقابتی شده و از آنجایی که نهادی برای مقابله با افزایش قیمت‌های مسکن در دبی وجود ندارد، این روند کماکان ادامه دارد. علاوه‌بر این، اگر افزایش قیمت کالا و خدمات و نیز روند بسیار کند افزایش درآمد در دبی را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که پس‌انداز کردن، به امری غیرممکن در این شهر تبدیل می‌شود. درواقع، بسیاری از مهاجرانی که به دبی آمده بودند، به‌دلیل قیمت‌های نجومی اجاره‌ بهای مسکن، اکثرا به کشور خود بازگشته یا به خانه‌ی دوستان خود نقل مکان کردند؛ برخی دیگر نیز به شهر عجمان امارات رفتند که میزان اجاره‌بهای خانه‌های آن، ۵۰ درصد ارزان‌تر از دبی است.

جرم و جنایت

دبی

دبی بسیار امن است و حتی یکی از امن‌ترین شهرهای جهان نیز به شمار می‌رود. افسران پلیس این شهر رفتاری شایسته و عادلانه دارند اما اغلب اوقات، عجله‌ای برای انجام وظایف خود ندارند. شهروندان دبی بایستی رفتار و اعمال خود را تعدیل کنند تا در یک جامعه‌ی اسلامی قابل قبول باشد. برای نمونه، شهروندان دبی بایستی در انظار عمومی، از انجام رفتارهای ناشایست پرهیز کرده و به دیگران احترام گذارند. البته شهروندان خارجی از این اوضاع زیاد راضی نیستند. یکی از شهروندان اهل تانزانیای دبی، به‌دلیل چسباندن برچسبی توهین‌آمیز روی خودروی شخصی‌اش، به شش ماه حبس محکوم شد و یک زن بریتانیایی برای بی‌احترامی به یک پلیس مخفی دبی، یک ماه زندانی شد.

در دبی، مجازات جرائمی که با مواد مخدر در ارتباط هستند، بسیار سنگین است. همچنین شدت مجازات افراد خاطی، بسته به ملیت آن‌ها متفاوت خواهد بود. به‌عنوان مثال، یک زن پاکستانی به‌دلیل به همراه داشتن حشیش و نیز تهیه و توزیع آن، محکوم به اعدام شد. دراین‌میان، یکی از شهروندان دبی که ملیت اماراتی داشت، مرتکب همین جرم شد که در پی استیناف (درخواست تجدید نظر قاضی)، حکمش به ۱۲ سال حبس کاهش یافت.

اگر چک شما در دبی برگشت بخورد، محکوم به زندان خواهید شد. شاکی تا سه سال پس از تاریخ چک، فرصت دارد از شما شکایت کند. درواقع، چک‌های بسیار زیادی در دبی برگشت می‌خورند که پلیس این شهر، سازمان ویژه‌ای برای مدیریت آن‌ها تأسیس کرده است.

بانک اطلاعاتی DNA

دبی

در اواخر سال ۲۰۰۵، دولت امارات برنامه‌ای برای تهیه‌ی نمونه‌ی DNA تمامی شهروندان این کشور بدون در نظرگیری ملیت، شغل یا موقعیت اجتماعی افراد تدارک دید. این اطلاعات برای کاهش میزان جرم و جنایت در کشور، تحویل اداره‌ی پلیس امارات شد.

در سال ۲۰۰۶، کارت‌های شناسایی مردم امارات صادر شد که حاکم امارات « خلیفه بن زاید آل نهیان»، اولین دریافت کننده‌ی آن بود. اگر شما هم برای زندگی کردن به دبی نقل مکان کنید، بایستی یک کارت شناسایی تهیه کنید که علاوه‌بر اطلاعات DNA، اثر انگشتتان نیز در این کارت‌ها ثبت می‌شود. برخی از آزادی‌خواهان داخلی امارات، از این موضوع انتقاد می‌کنند و آن را دسترسی کامل پلیس کشور به زندگی افراد می‌دانند.

میزان محکومیت

دبی

برخلاف غرب که زندانی شدن فقط برای جرائم جدی و سنگین است، مردم دبی خیلی راحت و برای مسائلی مانند ناسزا گفتن، عدم وصول چک بانکی و مصرف داروهای غیرمجاز اسیر میله‌های زندان می‌شوند.

در سال ۲۰۰۵، یک زن ۴۳ ساله‌ی بریتانیایی که برای گذران تعطیلات به دبی آمده بود، سوژه‌ی خبری روزنامه‌های جهان شد. این زن به‌دلیل اینکه کدئین در نمونه‌ی ادرارش وجود داشت، در دبی بازداشت شد. کدئین از جمله مواد غیرقانونی در امارات محسوب می‌شود. این زن ادعا می‌کرد که قرص مورد را نظر را برای درد کمرش مصرف کرده است که حتی آن را پزشکی در بریتانیا برایش تجویز کرده است.

علاوه‌بر این، دو ایرانی بالای ۵۰ سال که برای تعطیلات به دبی رفته بودند، به‌دلیل به همراه داشتن داروهایی که در قانون امارات ممنوع تلقی می‌شود، بازداشت شدند. این دو فرد داروهایی مانند قرص و شربت برای بیماری خود حمل می‌کردند که پزشک‌های ایرانی برایشان تجویز کرده بودند. متأسفانه آنان به جرم قاچاق داروهایی که دولت امارات آن را غیرقانونی می‌شمارد، به ۷ ماه زندان محکوم شدند.

تلفن و اینترنت

دبی

خدمات تلفن و اینترنت امارات را دو شرکت Etisalat وEmirates Integrated Telecommunications Company تأمین می‌کنند. در امارات متحده‌ی عربی، هزینه‌ی تلفن ثابت به دیگر شماره‌ی ثابت اماراتی رایگان و هزینه‌ی تلفن موبایل چه داخلی و چه بین‌المللی، بسیار ارزان‌تر از دیگر کشورهای جهان است.

خدمات اینترنتی برخی از نقاط دبی را شرکت اتصالات (Etisalat) تأمین می‌کند که در صورت صلاحدید دولت، قادر به مسدودسازی بعضی از وبسایت‌های مغایر با قوانین امارات است. در امارات، وبسایت‌هایی که محتوای مستهجن و امور مربوط‌به قماربازی ارائه می‌کنند، مسدود می‌شوند. البته وبسایت‌های مانند Flicker نیز وجود دارند که بدون ارائه‌ی محتوای غیر اخلاقی، در امارات مسدود شده‌اند. همچنین نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی مانند Skype، Vonage، Google Talk و Efonica که تهدیدی برای انحصارطلبی خدمات ارتباطی امارات محسوب می‌شوند نیز توسط شرکت Etisalat، مسدود می‌شوند.

تربیت و پرورش کودکان در دبی

دبی

اگرچه دولت امارات هیچ‌گونه آمار و ارقام رسمی درمورد هزینه‌های پرورش کودکان در دبی منتشر نکرده است، اما در سال ۲۰۰۵، مقاله‌ای توسط پائولا له فلوئیک در نشریه‌ی Emirates Woman منتشر شد که برای اولین‌بار، هزینه‌های آن را مشخص می‌کرد. پس از انتشار این مقاله، بسیاری از والدین متوجه شدند که برای بزرگ کردن کودکان خود در امارات، بایستی حقوقی برابر با درآمد یک بازیکن فوتبال داشته باشند! پس از انتشار این مقاله، هزینه‌های مربوطه بسیار بیشتر از قبل شده و با افزایش شدیدی رو به‌رو شدند.

یکی دیگر از نکاتی که باید پیش از مهاجرت به دبی بدانید این است که، والدین می‌توانند از دختران خود تا ابد پشتیبانی مالی کنند اما برای پسران، پشتیبانی و حمایت مالی تنها تا ۱۸ سالگی آنان امکان دارد. در امارات زمانی‌که پسران به ۱۸ سالگی می‌رسند، باید روی پای خود بایستند.

مدرسه

دبی

تقریبا ۸۵ مدرسه‌ی خارجی، اعم از مدارس بریتانیایی، آمریکایی، کانادایی، فرانسوی، ژاپنی، هندی و پاکستانی در دبی وجود دارد که از مدارج ابتدایی تا دبیرستان، متفاوت هستند. به‌دلیل گرمای شدید هوا، ساعات شروع مدارس دبی، متفاوت از یکدیگرند اما اکثرا از ساعت ۷:۴۵ صبح تا ۳ ظهر دایر هستند. در امارات دختران نیز مانند پسران می‌توانند به تحصیل ادامه دهند. مدارس دولتی امارات که زمانی تنها مختص مردم این کشور بود، اکنون برای مردم دیگر ملل دنیا نیز رایگان است.

مدارس این کشور اجازه دارند از هر سه سال، هزینه‌های خود را تا سقف ۲۰ درصد افزایش دهند. اما به‌دلیل افزایش قیمت اجاره‌بهای مسکن طی چند سال اخیر در دبی و نیز تورم بالای این شهر، بسیاری از مدارس هزینه‌های خود را تا ۷۰ درصد بیشتر کرده‌اند. تصمیماتی از سوی دولت برای حذف محدودیت افزایش قیمت‌های مدارس اتخاذ شده است؛ اگر این تصمیمات عملی شوند، مدارس دبی برای تعیین هزینه‌ی خود، اختیار تام خواهند داشت.

پست

دبی

هیچ‌گونه شرکت ارائه‌ی خدمات پستی در دبی وجود ندارد، چرا که هیچ آدرس رسمی در امارات وجود ندارد! درواقع، آدرس شما همان کد پستی شما است که در اداره‌ی مرکزی پست شهر مربوطه در امارات به ثبت رسیده است. اگرچه خیابان‌های دبی همگی دارای اسامی خاص خود هستند اما کمتر کسی از این نام‌ها استفاده می‌کند؛ مگر خیابان‌های معروفی مانند «خیابان شیخ زاید» که بزرگراه اصلی مابین ابوظبی-دبی و دبی-شارجه است، را به اسم صدا کنند. اگر بخواهید از آدرس محل زندگی کسی در دبی آگاه شوید، بایستی از او بخواهید نقشه‌ی محل مورد نظر را برایتان فکس یا ایمیل کند.

حیات گیاهی و جانوری دبی

دبی

سکونتگاه صحرایی امارات دارای حیات وحش بی‌نظیری است که در تمامی مناطق شهری این کشور از جمله دبی، کرد پیدا کرده است. بیشتر حومه‌های شهرهای امارات ساخته شده‌اند و خبری از بیابان نیست؛ بااین‌حال، چند گونه جانور خطرناک مانند عنکبوت سیاه یا عنکبوت پشت‌قرمز وجود دارند که باید در مواجهه با آنان، جوانب احتیاط را رعایت کرد. این عنکبوت‌ها، اغلب در باغ‌ها و لابلای سنگلاخ‌های درون شهر مخفی شده و به زندگی خود ادامه می‌دهند.

اگرچه اتفاقاتی مانند گزیدگی توسط عنکبوت در دبی بسیار نادر است، اما هیچ‌گونه پادزهری برای مقابله با خطرات احتمالی در بیمارستان‌های این شهر وجود نداشت، تا اینکه یکی از نشریه‌های معتبر جهان، اقدام به انعکاس این خبر کرد و مسئولان مربوطه نیز تمهیدات مورد نیاز برای رویارویی با چنین حوادثی را اتخاذ کردند. اکنون پادزهرهای مختلفی در بیمارستان‌های دبی وجود دارد. از جانوران دریایی دبی می‌توان به عروس دریایی و پرتوماهی اشاره کرد که در طول ماه‌های شهریور و مهر قابل مشاهده هستند.

خدمات درمانی

دبی

دولت امارات، خدمات درمانی همه‌جانبه و تقریبا رایگانی را در اختیار شهروندانش قرار داده است. زمانی‌که اجازه‌ی خرید یا اجاره‌ی مسکن در امارات به شما داده می‌شود، یک کارت خدمات درمانی دولتی نیز برایتان صادر می‌شود که می‌توانید با آن خدمات درمانی غیر اورژانسی خود و بستگانتان را با هزینه‌ای ناچیز و اندک دریافت کنید؛ اگر این کار ت به شما داده نشود، می‌توانید یک کارت خدمات درمانی غیردولتی تهیه کنید. خدمات درمانی اورژانسی در «بیمارستان دولتی رشید»، بدون هیچ‌گونه محدودیتی برای عموم رایگان است.

خدمات خانگی و نگه‌داری

دبی

در امارات، سازمان‌ها و شرکت‌هایی وجود دارند که در صورت نیاز، مستخدم‌هایی برای کار کردن در منازل مردم، استخدام می‌کنند. دستمزد این افراد معمولا برای یک ساعت ۲۰ درهم است. اگرچه خودتان نیز می‌توانید برای انجام امور منزل، مستخدمی را به کار گیرید اما مسئولیت هرگونه اتفاق احتمالی با شما خواهد بود. برای مستخدمین، بایستی مکان خواب فراهم کنید، البته بیشتر ویلاهای بزرگ دبی، مکان کوچکی برای این منظور دارند. دستمزد ماهانه‌ی این افراد بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ درهم است که البته شامل یک بلیط هواپیما به کشور خود از هر دو سال نیز می‌شود.

ماه مبارک رمضان

دبی

ماه مبارک رمضان از روی تقویم هجری، هر ساله ۱۱ روز زودتر از سال گذشته فرا می‌رسد. در ایام این ماه مبارک، در امارات نیز مانند کشور خودمان، خوردن و آشامیدن در انظار عمومی ممنوع است. گردشگران و غیرمسلمانانی که به امارات آمده‌اند نیز موظف به رعایت این امور هستند. طبق ماده‌ی ۳۱۳ قانون کیفری امارات، خوردن، جویدن آدامس، آشامیدن، استعمال دخانیات یا مصرف هر چیزی که در طول روز موجب ابطال روزه می‌شود، جرم محسوب شده و مجازاتی برابر با نهایتا یک ماه حبس یا پرداخت جریمه‌ای به میزان ۲۰۰۰ درهم دارد. زنان باردار و کودکانی که به سن تکلیف نرسیده‌اند، از رعایت این قانون معاف هستند.

بانکداری

دبی

در دبی، ۵۵ بانک داخلی و بین‌المللی مشغول به فعالیت هستند. تعداد بسیار زیادی دستگاه خودپرداز در دبی وجود دارد که استفاده از آن‌ها در گرمای شدید تابستان، یک موهبت محسوب می‌شود. بسیاری از بانک‌های دبی، خدمات اینترنتی نیز به مشتریان خود ارائه می‌کنند که طی آن می‌توانید قبوض آب، برق و تلفن را به‌سادگی پرداخت کنید. البته به‌طور کلی، بانک‌های اماراتی در مقایسه با بانک‌های غربی دارای انعطاف کمتری هستند. برای شروع هر کاری در دبی مانند اجاره‌ی خانه، خرید خط تلفن ثابت، افتتاح حساب بانکی یا خرید خودرو، بایستی گواهی سکونت خود که در گذرنامه‌تان وجود دارد را در بانک ارائه کنید.

محیط زیست

دبی

برخلاف مردم بیشتر کشورهای جهان که برای حفظ محیط زیست، خود را ملزم به قرار دادن زباله در سطل زباله می‌دانند، جمعیت چند ملیتی دبی از این موضوع غافل بوده و هر جا که دلشان بخواهد زباله را روی زمین می‌اندازند و فکر می‌کنند که این کار، وظیفه‌ی یک نفر دیگر است. متأسفانه این موضوع و پایین بودن سطح آموزشی مردم، شدیدا بر زیبایی مکان‌های دیدنی امارات تأثیر منفی داشته است، چرا که سطح شهرهای مختلف، پر از زباله‌هایی مانند کیسه‌ی پلاستیکی و بطری است.

طبق اعلام سازمان «صندوق جهانی طبیعت»، مردم امارات بیشترین تأثیر بر محیط زیست را دارند که در نتیجه‌ی آن، تعداد گونه‌های بسیار زیادی از جانوران این کشور کاهش یافته است. این جانوران قربانی گسترش بی‌پایان شهرهای اماراتی شده‌اند. از جمله‌ی این جانداران می‌توان به مرغ ماهی‌خوار اشاره کرد که اکنون، جمعیتی کمتر از ۱۰۰ عدد دارند. حتی سازمان ملل نیز برنامه‌هایی برای حفظ گونه‌های گیاهی امارات دارد که در پی تصمیمات نادرست، در حال از بین رفتن هستند. البته در اوایل سال ۲۰۰۷، سازمان محیط زیست و آب و فاضلاب امارات اعلام کرد که در حال وضع قوانینی برای بهبود وضعیت محیط زیست برای شرکت‌های ساخت و ساز است.

تولید نیرو

دبی

در کشوری که ۳۰۰ روز از طول سال، هوا آفتابی است، به خدمت گرفتن انرژی خورشید نیز امری عادی به نظر می‌رسد. اما به جز باتری‌های خورشیدی به کار گرفته شده برای دوربین‌های ترافیکی در جاده‌ها و چراغ‌های راهنمای بیرون مدارس، اثری از به کارگیری انرژی خورشیدی در امارات و دبی دیده نمی‌شود. درحالی‌که در بیشتر نقاط جهان از انرژی خورشیدی برای تأمین نیروی لازم در برخی زمینه‌ها استفاده می‌شود، چرا دبی نباید این کار بکند؟

شاید نبود تأسیسات مربوط‌به انرژی خورشیدی در دبی، هزینه‌های بالای راه‌اندازی آن در کوتاه مدت باشد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که خدماتی که می‌توان در دراز مدت از این روش به دست آورد، بسیار مقرون به‌صرفه و اقتصادی است. علاوه‌بر این، کم‌اهمیت بودن مسائل مربوط‌به محیط زیست در دبی و عدم آگاهی کافی مردم نیز در عدم تمایل امارات برای استفاده از انرژی خوشیدی بی‌تأثیر نبوده است.

هزینه زندگی

دبی

طی سال‌های اخیر، هزینه‌های زندگی در دبی با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. طبق نتایج پژوهش سالانه‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، دبی سی و چهارمین شهر گران جهان به شمار می‌رود. این اتفاق در پی نرخ تورم بالای شهر و نیز افزایش هزینه‌ی مسکن و مدارس در دبی به وقوع پیوسته است.

همیشه می‌توانید تورهای مختلف آژانس‌های مسافرتی را در صفحه اختصاصی کجارو برای تور دبی مقایسه کرده و تور مناسب خود را بیابید.

مطالب مرتبط:

منبع justlanded

دیدگاه