هواپیمایی اطلس جت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
هواپیمایی اطلس جت؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی اطلس جت یکی از ایرلاین‌های مشهور ترکیه است که با داشتن ۳۳ فروند هواپیما در ناوگان پروازی خود به مقاصد مختلف دنیا پروازهای منظم و ارزان قیمتی ارائه می‌دهد. 

شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال (با نام پیشین اطلس جت، Atlasjet) یکی از جوان‌ترین شرکت‌های هوایی کشور ترکیه است که در طول مدت فعالیت کوتاه خود توانسته به‌دلیل کیفیت بالای خدمت‌رسانی در کلیه کلاس‌های پروازی خود به یکی از محبو‌ب‌ترین خطوط هوایی ارزان قیمت به‌ویژه برای گردشگران ایرانی تبدیل شود. از هواپیماهای این ایرلاین در بسیاری از تورهای ترکیه استفاده می‌کنند.

تاریخچه

هواپیمایی اطلس گلوبال

شرکت هواپیمایی اطلس گلوبال (atlasglobal) ایرلاینی ترکیه‌ای است که در تاریخ ۱۴ مارس سال ۲۰۰۱ توسط شرکت "اوگر هلدینگ" (Öger Holdings) در استانبول ترکیه تاسیس شد و اولین پرواز خود را در ۱ ژوئن ۲۰۰۱ انجام داد. این شرکت در ابتدای تاسیس فقط دو فروند هواپیمای بوئینگ B-757-200 در اختیار داشت و و در سپتامبر ۲۰۰۱ سومین هواپیمای بوئینگ B-757-200 را به ناوگان خود افزود. در ژوئیه ۲۰۰۳ تعداد هواپیماهای اطلس گلوبال به چهار ناوگان رسید و در ۱۴ ژوئن سال ۲۰۰۴ موفق به دریافت مجوز حمل‌ونقل مسافر و کالا با استفاده از پروازهای چارتر و غير چارتر در مسيرهای داخلی و بين‌المللی را از سازمان هواپيمائی کشور ترکيه (SHGM) شد و در تاريخ اول ژوئیه سال ۲۰۰۴ پروازهای داخلی خود را آغاز کرد.

با توجه به توسعه چشم‌گیر صنعت هوانوردی و گردشگری در جهان، شرکت هواپیمایی اطلس‌جت با افزایش ۷۵ تا ۸۰ درصدی پروازهای داخلی و بین‌المللی خود توانست جایگاه خود را به‌عنوان عضوی از (IATA) و (IOSA) در مدت زمان کوتاهی ارتقا بخشد. در سال ۲۰۰۴ گروه ETS چهل و پنج درصد از سهام این شرکت را به‌دست آورد و در سال ۲۰۰۶ با در اختیار قرار گرفتن ۴۵ درصد از سهام شرکت «اوگر هلدینگ» ارزش سهام خود را به ۹۰ درصد رساند.

هواپیمایی اطلس گلوبال

در اوت ۲۰۱۲ این شرکت قراردادی را با خطوط هوایی بین‌المللی «رایان ایر» امضا کرد تا امکان برقراری پروازهای زیارتی به شهرهایی مثل مدینه داشته باشد ولی در ژانویه ۲۰۱۳ این شرکت نتوانست مطالبات شرکت نام‌برده را ادا کند و این امر منجر به قطع همکاری این دو شرکت شد. 

عمده محبوبیت این ایرلاین به‌دلیل کیفیت بالای خدمات پروازی نسبت به قیمت در میان خطوط هوایی است. یکی از خدمات ویژه اطلس گلوبال جایگزینی کلاس پروازی اکونومی پلاس به‌جای کلاس اکونومی است که فقط به این شرکت هوایی اختصاص دارد. کلاس هواپیمایی اکونومی پلاس، خدمات ویژه‌تری را به نسبت کلاس هواپیمایی اکونومی در سایر خطوط هوایی دارد، اما بهای بلیط آن، با بهای این کلاس در باقی خطوط هوایی تفاوتی ندارد.

مقاصد پروازی هواپیمایی اطلس جت

هواپیمایی اطلس گلوبال

اطلس‌جت علاوه بر برقراری خط پروازی بین شهرهای مهم ترکیه، در چندین کشور دیگر از جمله ایران، پروازهای ارزان‌قیمت برقرار کرده است. در حال حاضر مقاصد بین‌المللی اطلس‌گلوبال شامل تهران در ایران، اربیل و سلیمانیه در عراق، تفلیس در گرجستان، سیمفروپول در اوکراین، نیژنکامسک در روسیه، کیشیناو در مولداوی، شهر کویت در کویت، شارجه در امارات متحده عربی، جده در عربستان سعودی، میکونوس در یونان، نیکوزیا در قبرس و لندن در انگلستان می‌شوند. دفتر اصلی اطلس‌جت در فرودگاه آتاتورک استانبول قرار دارد.

کلاس‌های پروازی هواپیمایی اطلس جت

اکونومی پلاس

هواپیمایی اطلس گلوبال

خریداران بلیط اکونومی پلاس می‌توانند علاوه بر ۲۰ کیلوگرم حق بار، هشت کیلوگرم در قالب کیف دستی حمل کنند. همچنین این کابین شامل پذیرایی رایگان می‌شوند. فاصله بین صندلی‌ها در کابین اکونومی پلاس حدود ۷۷ سانتی‌متر است. اطلس‌جت در تبلیغ این کلاس پروازی این‌چنین آورده است : امکانات درجه یک با قیمتی درجه سه.

بیزینس کلاس

هواپیمایی اطلس گلوبال

اولویت در چک-این، تا سقف ۴۰ کیلوگرم بار مجاز (۳۰ کیلوگرم به‌همراه ۱۰ کیلوگرم بار اضافی)، پذیرایی رایگان (غذاهای گرم و سرد)، وسیله نقلیه خصوصی از ترمینال به هواپیما، ترانسفر رایگان.

میزان بار مجاز مسافران هواپیمایی اطلس جت

هواپیمایی اطلس گلوبال

مانند دیگر شرکت‌های هواپیمایی، اندازه ساک یا چمدان نباید از ۲۵×۴۵×۵۶ سانتی‌متر و وزن آن از هشت کیلوگرم بیشتر باشد. اطلس‌جت در مسیرهای متفاوت، به میزان متفاوتی حق حمل بار به مسافران خود می‌دهد. برای مثال، در پروازهای تهران میزان بار مجاز در کلاس اکونومی ۳۰ کیلوگرم و در کلاس بیزینس ۴۰ کیلوگرم است.

ناوگان پروازی هواپیمایی اطلس جت

در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی ناوگان شرکت اطلس گلوبال دارای ۲۶ فروند هواپیما بود.

نوع هواپیماتعداد (فروند)
ایرباس A319-100۱
ایرباس A320-200۸
ایرباس A321-100۲
ایرباس A321-200۱۴
بوئینگ 737۱

خدمات ویژه هواپیمایی اطلس جت

هواپیمایی اطلس گلوبال

از جمله مهم‌ترین خدماتی که اين شرکت هواپیمایی به مسافران خود ارئه می‌دهد، سرويس اتوبوس رايگان (ترانسفر) است. مسافران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت این شرکت، جدولی که مسیرهای مشمول این خدمت را معرفی می‌کند، مشاهده کنند. به‌علاوه، اين هواپیمایی در مسیر پروازی خود خدمات غذایی و پذیرایی نیز دارد که در مقايسه با هواپیمایی‌های ديگر از نرخ مناسبی برخوردار است. از دیگر خدمات این هواپیمایی می‌توان به ارسال اس‌ام‌اس رایگان به مسافران در صورت هرگونه تأخیر در پرواز اشاره کرد.

خدمات تخفیفی هواپیمایی اطلس جت

اطلس‌جت به اعضای خود، کارت‌های عضویت متفاوتی از جمله Familiy ،Junior Club،Jetis ,Jetmil gift و... ارائه می‌کند که هریک دارای شرایط و امکانات متفاوتی است. با خرید هریک از برنامه‌های این شرکت امتیازاتی به اعضا داده شده، با توجه به مایل‌های طی شده، از پروازهای رایگان یا با تخفیف بهره‌مند می‌شوند.

سوانح هواپیمایی اطلس جت

هواپیمایی اطلس گلوبال

  • در ۱۸ اوت ۲۰۰۷، پرواز شماره ۱۰۱۱ اطلس‌جت از جزیره قبرس به استانبول، توسط دو مسافر این هواپیما لحظاتی پس از پرواز ربوده شد. این افراد که حامل مواد منفجره بوده و خود را اعضای القاعده معرفی کرده بودند خلبان هواپیما را وادار کردند تا به‌سمت تهران تغییر مسیر دهد. به‌دلیل اتمام سوخت هواپیما و فرود در فرودگاه آنتالیا در ساعت ۰۸:۱۵ به وقت محلی و با مداخله پلیس تمامی ۱۳۸ مسافر و پنج خدمه هواپیما سالم از هواپیما خارج شدند.
  • در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۷، پرواز شماره ۴۲۰۳ اطلس جت از استانبول به اسپارتا، هنگام نزدیک شدن به فرودگاه سلیمان دمیرل (Süleyman Demirel) اسپارتا سقوط کرد و تمامی ۵۰ نفر مسافر و ۷ خدمه آن جان باختند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه