هفته‌نامه؛ از دستاوردهای سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه تا برخورد با عاملان قطع درختان سعدآباد

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۱ بهمن ۹۴ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید. در شرایطی که جامعه هنری تهران در هیاهوی برگزاری جشنواره فجر به سر می برد، با پیوست هنری هفته گریزی به نمایشگاه‌های در حال برگزاری در گالری‌های شهرستان‌های کشور میزنیم. با ما تا پایان هفته نامه همراه باشید.

 سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا و فرانسه خبرسازترین رویداد هفته گذشته بود. در جریان این سفر که هیئتی بلندپایه آقای روحانی را همراه می‌کردند، قراردادهای اقتصادی بسیاری منعقد شد، صنعت حمل و نقل کشور در آستانه رستاخیز قرار گرفت، چند تفاهم نامه فرهنگی به امضا رسید و فصلی نوین از روابط دوجانبه با این دو کشور اروپایی گشوده شد.  همچنین اعلام خبر ارائه ۱۵۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به ایتالیا و فرانسه نشان از آن داشت که صنعت گردشگری کشور هم، توشه پرباری از این سفر عاید خود کرده است. این سفر حاشیه‌های بسیاری هم به‌همراه داشت؛ از دیدار و تبادل هدیه حسن روحانی با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان گرفته تا استقبال ویژه ایتایایی‌ها از هیئت ایرانی که مورد توجه شمار زیادی از رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. برگزاری هفته فرهنگی ایران در فرانسه و انعقاد تفاهم نامه همکاری با مووزه لوور از دیگر رویدادهای جالب توجه در هفته گذشته بود. با هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا از پیش فروش بلیط‌های نوروزی بشنویم، جزئیات و رویدادهای سفر حسن روحانی به اروپا را مرور کنیم و از ماجرای قطع درختان سعد آباد، رویدادهای تازه در حوزه گردشگری مذهبی و بسیاری دیگر از آنچه در حوزه گردشگری کشور اتفاق افتاد، بیشتر بخوانیم.

پیش‌فروش بلیط قطارهای نوروزی؛ از قافله عقب نمانید

قطار چارتری

   بوی اسفند که می‌آید، حال و هوای نوروز جان می‌گیرد اما اگر برای آغاز سال جدید به فکر سفری آسوده و ایمن هستید، از قافله عقب نمانید. پیش فروش اینترنتی قطارهای مسافری از اواسط هفته گذشته  (۷ بهمن ماه) به‌صورت محوری و از ۸ بهمن‌ ماه به‌صورت آنلاین از طریق سامانه یک‌پارچه فروش بلیط راه‌آهن ج. ا. ا و نیز دفاتر فروش بلیط آغاز شده است.

 ظرفیت صندلی ایجادی درایام نوروز ۹۵؛ ۹۲ هزار و ۲۸۵ صندلی به‌صورت روزانه و یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۷۰۰ صندلی در کلیه مسیرها و در طول ۲۰ روز ایام پیک خواهد بود.همچنین شروع پیک نوروزی قطارهای مسافری از ۲۵ اسفند ۹۴ به‌مدت ۲۰ روز تا ۱۵ فروردین ۹۵ ادامه دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه از کجارو سری بزنید.

سوئیس ۱۱.۸ میلیون دلار از پول‌های ایران را آزاد کرد

  دامنه پس‌لرزه‌های لغو تحریم‌ها همچنان ادامه دارد، در دومین هفته از روزهای پساتحریم  خبرگزاری سویس اینفو  گزارش داد که  ۱۱.۸ میلیون دلار (۱۲ میلیون فرانک) از پول‌های بلوکه شده ایران در بانک سوئیس آزاد شدند.

این پول‌ها بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ به خاطر تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده علیه ایران در بانک های این کشور مسدود شده بود و اجازه خروج از این کشور را نداشت.

بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای (برجام) در اواسط ماه میلادی جاری بسیاری از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شدند.  آزادسازی این اموال توسط دولت سوئیس نیز به همین واسطه بود.

سخنگوی وزارت دارایی و مالی سوئیس روز یکشنبه هفته گذشته خبر آزادی پول‌های ایران را تایید کرد.

سفر روحانی به اروپا، سنگ تمام ایتالیایی‌ها

روحانی

 اواسط هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان به‌همراه هیئتی بلندپایه به‌منظور تعمیق روابط اقتصادی و فرهنگی کشورمان با کشورهای اروپایی وارد ایتالیا شد. در بدو ورود آقای روحانی، استقبال گرم ایتالیایی‌ها از رئیس جمهوری کشورمان مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار گرفت. در همین راستا، شبکه آمریکایی سی.ان.ان در گزارشی به استقبال گرم ایتالیایی‌ها از رئیس‌جمهوری کشورمان پرداخت و گزارش داد، ایتالیایی‌ها حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران را بیشتر از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تحویل گرفتند و کاروانی متشکل از ۴۵ خودرو زرهی و هشت موتور سیکلت وی و هیئت همراه را تا کاخ ریاست جمهوری همراهی کردند.

  باربی نادو، گزارشگر سی ان ان در رم گزارش داد، شرکت‌های تولیدی ایتالیا در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده بودند و همکاری با ایران این شرکت‌ها را تقویت خواهد کرد.

 رئیس‌جمهوری روحانی ناهار روز اول را در کاخ ریاست جمهوری میهمان بود. وی به‌همراه شش وزیر و ۱۲۰ بازرگان همراهش، شام اول را در رومن فارم صرف کردند که بسیار زیبا چراغانی و آذین‌بندی شده بود.

 ایتالیا در میان کشورهای اروپایی بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود و اخیرا نیز هیئت‌هایی را برای دیدار و گفت‌وگو  به کشورمان اعزام کرده است. همه این تلاش‌ها برای بستن قراردادهای تجاری بیشتر صورت می‌گیرد.

 آقای روحانی روز بعد، پیش از دیدار با پاپ در واتیکان در گردهمایی تجاری شرکت کرد و چندین قرار داد مهم تجاری را به امضا رساند.

دیدار با پاپ؛ تبادل هدیه، آرزوی صلح

پاپ

 دیدار حسن روحانی با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان، از دیگر رویدادهای خبرساز هفته گذشته بود. حسن روحانی پیش از ظهر سه‌شنبه هفته گذشته به وقت محلی وارد واتیکان شد و پس از انجام مراسم استقبال رسمی از سوی سراسقف گئورک رئیس تشریفات دربار پاپ، عازم دیدار با رهبر کاتولیک‌های جهان شد. این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری ایران با پاپ بعد از ۱۷ سال بود. در این دیدار پاپ فرانسیس از روحانی به‌دلیل این دیدار تشکر کرد و برای خاورمیانه آرزوی صلح کرد.

 پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری درباره جزییات دیدار روحانی با پاپ  گزارش داد:

در دیداری که ظهر سه‌شنبه به وقت محلی در واتیکان انجام شد، لزوم همراهی و همکاری بیشتر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را برای رفع آلام بشری و توقف هرچه سریعتر درگیری و جنگ مورد تاکید قرار دادند. استقبال از توافق هسته‌ای و اهمیت تعهد طرفین بر اجرای آن، مباحث مربوط به خاورمیانه و ضرورت تلاش برای حل و فصل سیاسی مسائل این منطقه از دیگر محورهای مورد گفت وگو در این نشست بود.

 خبرگزاری فرانسه هم درگزارشی به دیدار رئیس‌جمهوری کشورمان با پاپ پرداخت. مطابق این گزارش، رئیس‌جمهوری ایران در این دیدار به پاپ فرانسیس یک قالیچه ایرانی ساخت قم و کتابی از نقاشی‌های ایرانی هدیه داد و پاپ فرانسیس نیز به میهمان خود مدالی با تصویر سنت مارتین (۳۱۷-۳۹۷)، افسر رومی که به‌دلیل کمک‌هایش به فقرا در اروپا مورد احترام است، هدیه کرد و به دکتر روحانی گفت:

این [مدال] حرکت مارتین را نشان می‌دهد که با کُت خود فقیری را می‌پوشاند. این نشانه‌ای از برادری بی‌شائبه است.

 پاپ فرانسیس همچنین دو نمونه از دایره‌المعارف‌های خود را به زبان‌های انگلیسی و عربی به حسن روحانی هدیه داد.

 پس از این دیدار دکتر روحانی به‌همراه محمدجواد ظریف به طبقه پایین‌تر رفتند و با پیترو پارولین، کاردینال دوم واتیکان و پل گالاگر، وزیر خارجه واتیکان دیدار و گفت‌وگو کردند.

 گردشگری روحانی و ظریف در روم باستان

کولوسئوم بزرگ‌ترین تماشاخانه‌‌ی امپراتوری روم

 در حاشیه این سفر، حضور روحانی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در هسته مرکزی شهر رم که همیشه شاهد حضور هزاران گردشگر خارجی است، مورد توجه قرار گرفت و افراد بسیاری از این بازدیدها عکس می‌گرفتند.

شهر رم پایتخت ایتالیا بیشترین آثار باستانی متمرکز و مجموعه‌ای از جمله کاخ‌های امپراتوران رومی را در خود جای داده است که بسیاری از آن‌ها برای جلوگیری از فرسودگی و خطر آسیب دیدن برای بازدید از نزدیک گردشگران بسته است.

کلوسئو از اصلی‌ترین مجموعه‌های باستانی رم است که تقریبا مشابه ورزشگاه‌های امروزی با سکوهای تماشاگران، مکان ویژه جلوس امپراتور و اعضای خانواده، مسیرهای دسترسی زیرزمینی، مکان‌های نگهداری حیوانات درنده و اتاق‌های شبیه سلول برای محبوس کردن گلادیاتورها با هدف مبارزه با حیوانات ساخته شده است.

دکتر روحانی و هیئت همراه، پس از بازدید از اماکن گردشگری روم باستان، عازم پاریس شدند.

سفر به پاریس؛ نهایی شدن قرارداد با ایرباس و پژو

ایرباس

 با ورود رئیس جمهوری کشورمان به پاریس، خبرها از نهایی‌شدن خرید هواپیما از شرکت ایرباس و قرارداد با پژوی فرانسه حکایت داشت.

بر این اساس شرکت هواپیماسازی «ایرباس» متعهد شد در سریع‌ترین زمان هواپیماها را در اختیار ایران قرار دهد. گفته می‌شود خرید هواپیماها به‌ صورت اجاره به‌ شرط تملیک است که با این شرط کشورمان متعهد می‌شود در مدت ده سال پول هواپیماها را پرداخت کند.

تعداد این هواپیماها بیش از صد فروند است که شرکت ایرباس باید ظرف مدت چهار سال همه آن‌ها را در اختیار ایران قرار دهد.

در این قرارداد انواع هواپیماهای غول‌پیکر و سبک وجود دارد که همه آن‌ها نو خواهد بود و مقرر شده تا سه فروند هواپیمای A380 غول‌پیکر با ۵۵۵ صندلی قبل از سال نو در اختیار ایران قرار گیرد.

 در جریان این سفر، قرارداد با «پژو سیتروئن» هم نهایی شد و قرار است بلافاصله پس از امضای آن، همکاری دو شرکت ایران و فرانسه آغاز شود. در مفاد این قرارداد سه خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸و ۳۰۱ قرار دارد که بناست با تاسیس شرکتی با نام جدید به تولید برسد. سهم دو شرکت ایرانی و فرانسوی در این شرکت جدید هرکدام پنجاه درصد خواهد بود. قرار است این شرکت، تا سالانه ۲۰۰ هزار خودرو را روانه بازار کند که ۳۰ درصد آن صادر می‌شود و بقیه در بازار ایران به فروش خواهد رسید. تولید خودرو بر اساس این قرارداد از اردیبهشت ۹۶ آغاز می‌شود.

سهم سرمایه‌گذاری هر شرکت در این قرارداد چهارصد میلیون یورو است.

اگر علاقه دارید درباره بزرگترین هواپیمایی که ایران مطابق این قرارداد از ایرباس خریده است بیشتر بدانید، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 ره‌آورد فرهنگی سفر؛ امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان میراث فرهنگی و موزه لوور

موزه‌ی لوور

در جریان این سفر که بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، مسعود سلطانی‌فر را همراهی می‌کرد،  این دو مقام مسئول ایرانی به دعوت «ژان لوک مارتینز»، رئیس موزه لوور پس از صرف صبحانه کاری از بخش‌های مختلف این موزه از جمله بخش تاریخ ایران و بخش اسلامی موزه بازدید کردند.

 از دیگر برنامه‌های این بازدید امضای یادداشت تفاهم همکاری بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حوزه‌هایی نظیر باستان‌شناسی و هنرهای بومی بود که به امضای طرفین رسید.

برگزاری هفته فرهنگی ایران در فرانسه

برگزاری هفته فرهنگی ایران در پاریس، از دیگر ابتکارات برای تعمیق روابط فرهنگی دو کشور بود.

مراسم گشایش رسمی هفته فرهنگی ایران با حضور مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان، علی آهنی سفیر ایران در پاریس، رایزن فرهنگی ایران، شهردار پاریس و مشاور دیپلماتیک شهرداری پاریس در محل تالار جشن شهرداری پاریس برگزار شد. همچنین، تنی چند از چهره‌های شاخص فرهنگی و هنری ایران و فرانسه نیز در این برنامه فرهنگی حضور داشتند. از جمله برنامه‌های متنوع این رویداد مهم فرهنگی و هنری می‌توان به نمایشگاه یکصد اثر نفیس صنایع دستی ایران، اجرای موسیقی سنتی، نمایش منتخبی از فیلم‌های سی و چهارمین و سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، نمایشگاه عکس میراث فرهنگی جهانی ایران و چندین سخنرانی و میزگرد پیرامون فرهنگ و تمدن دیرینه و گرانسنگ ایران اسلامی اشاره کرد.

توشه پربار گردشگری؛ ارائه ۱۵۰۰  فرصت سرمایه‌گذاری گردشگری به ایتالیا و فرانسه

 می‌توان گفت مسرت بخش‌ترین خبر هفته برای علاقه‌مندان به حوزه گردشگری، این هفته از زبان مسعود سلطانی‌فر جاری شد. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ارائه بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری با ۱۵۰۰ پروژه و اعتباری معادل ۳۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری در سفر رئیس‌جمهوری به ایتالیا و فرانسه به سرمایه‌گذاران این دو کشور خبر داد.

    مسعود سلطانی‌فر در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی CNN داشت، ضمن اشاره به ملاقات‌های یک سال اخیرش با وزرا و مسئولان گردشگری کشورهای مختلف تصریح کرد:

طی حدود چهار ماه گذشته با وزیر گردشگری ایتالیا، اسپانیا، مسئول گردشگری دولت فرانسه، وزیر گردشگری صربستان و مسئولان این بخش در کشورهای غربی دیگر دیدار و گفت‌وگو داشته‌ام. بنا به گفته این مقامات، ایران بازار مناسبی برای گردشگری است و این صنعت در کشور ما به‌سمت توسعه و رونق در حال حرکت است.

به گفته معاون رئیس‌جمهوری، وزرا و مسئولان کشورهای غربی با توجه به مطالعاتی که در زمینه بازار گردشگری ایران داشتند، از آمادگی خود برای حضور در این بخش خبر می‌دادند اما وجود تحریم‌ها مانع عمده‌ای در این مسیر بود. هرچند سرمایه‌گذاران عرب و مسلمان، خود را مقید به تحریم‌ها ندانستند و ساخت هتل در اماکن مقدس و مذهبی ایران از جمله مشهد را آغاز کردند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی کرد که با لغو کامل تحریم‌ها و برداشته شدن موانع، در آینده نزدیک شاهد حضور سرمایه‌گذاران غربی در بخش گردشگری کشور باشیم. سلطانی‌فر افزود:

این سرمایه‌گذاری می‌تواند در بخش‌های ساخت هتل، اماکن پذیرایی و بین راهی و ارتقای کیفیت خدمات در بخش گردشگری صورت گیرد. همچنین می‌توانیم از توان و تجربه برخی کشورها در زمینه فعالیت‌های آموزشی حوزه گردشگری استفاده کنیم.

 معاون رئیس‌جمهوری در ادامه، توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، امکانات فرودگاهی و گسترش حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای را از مهم‌ترین اقدامات برای رشد و رونق گردشگری دانست و یادآور شد که ناوگان هوایی کشور ما در اثر تحریم‌های ناعادلانه، در حال حاضر قدیمی و فرسوده و حدود یک‌سوم هواپیماهای تمامی ایرلاین‌های کشور به‌دلیل کمبود قطعات و عدم انجام بازبینی‌های لازم زمین‌گیر است. پس از رفع تحریم‌ها، ایرلاین‌های ایرانی خودشان را برای نوسازی ناوگان از طریق اجاره و سپس خرید هواپیما آماده کرده‌اند. کاهش و افزایش قیمت نفت در برنامه توسعه‌ای تمامی بخش‌های کشور ما تاثیرگذار است؛ چراکه فروش نفت مهم‌ترین منبع تامین بودجه کشور محسوب می‌شود. اما خوشبختانه بیش از ۹۵ درصد بخش گردشگری در کشور ما متکی به سرمایه‌های بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی است و دولت کمتر از ۵ درصد تاسیسات گردشگری را در اختیار دارد. سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا، بر ورود گردشگران غربی به ایران تاثیر منفی نخواهد گذاشت، گفت:

در سال‌های آینده به‌ رغم محدودیت‌هایی که کشور آمریکا برای اتباع ۳۸ کشور دنیا ایجاد کرده، روند ورود گردشگران غربی از کشورهای مختلف و همچنین ۳۸ کشور مذکور، افزایش خواهد داشت.

گردشگری مذهبی؛ از ورد زائران پاکستانی با شناورهای تندرو تا برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری مذهبی در شیراز

اتباع پاکستانی بزودی با شناورهای تندرو به ایران می‌آیند

شناورهای تندرو

در هفته ای که گذشت وزیر بنادر و کشتیرانی پاکستان اعلام کرد که بر اساس دستور شخص نخست وزیر، این کشور بزودی طرح شناورهای مسافربری تندرو را برای انتقال مسافران و زائران پاکستانی به ایران راه‌اندازی خواهد کرد.

 کامران مایکل' با اعلام این خبر که شناورهای مسافربری تندرو از بنادر کراچی و گوادر پاکستان به بندر چابهار ایران کمتر از دو ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد، گفت که محمد نوازشریف نخست وزیر پاکستان دستور اجرای سریع این طرح را صادر کرده است.

این وزیر پاکستانی گفته است که راه‌اندازی این شناورهای تندرو، سفر اتباع پاکستانی به‌ویژه زائران به ایران و عراق را تا حد قابل‌توجهی تسهیل خواهد کرد و امنیت مسافران نیز افزایش خواهد یافت.

کامران مایکل تاکید کرد که راه‌اندازی شناورهای مسافربری تندرو تا حد زیادی می‌تواند خطر حملات تروریستی علیه مسافران و زائران پاکستانی را کاهش دهد.

وی درخصوص میزان آمادگی طرف ایرانی برای راه‌اندازی این طرح، گفت که خوب است قراردادی میان دولت های دو کشور برای اجرای آسان این طرح امضا شود.

تعداد زیادی از مردم پاکستان علاقه‌مند به سفر به ایران برای زیارت اماکن مقدس و سفر به عراق برای زیارت عتبات از طریق خاک ایران هستند.

برگزاری همایش بین‌المللی گردشگری مذهبی در شیراز

گردشگری مذهبی

 دیگر خبر مرتبط با حوزه گردشگری مذهبی ، اعلام فراهم آوردن مقدمات برای برگزاری همايش بين‌المللی گردشگری مذهبی در سال آینده بود.

 محمودرضا طالبان در جلسه ديدار متوليان برقراری خط پروازی شيراز به نجف با نماينده ولی فقيه در فارس، گفت:

با هماهنگی های انجام شده میان شهرداری و شورای شهر شیراز، سال آینده همایش بین‌المللی گردشگری مذهبی در شیراز برگزار می‌شود. زمانی که قرار است چنین همایش بزرگی برگزار شود، بهتر است دیگر به فکر هزینه‌ها نباشیم زیرا گردشگری باید به‌عنوان اولویت اول استان فارس و شیراز فعال شود.

وی تصریح کرد که در این همایش شهردارانی از کاظمین، نجف، کربلا، سامرا  دعوت می‌شوند. 

  تمجید نشریه اماراتی عربین بیزنس از جاذبه‌های گردشگری ایران

عربین بیزینس.

 جالب اینجا است که حتی منازعات سیاسی اخیر کشورهای عربی با ایران نیز موجب نشده تا هفته‌نامه‌ای مستقر در دوبی، لب به تحسین جاذبه‌های دیدنی کشورمان باز نکند.

 نشریه «عربین بیزنس» در گزارشی پرآب و تاب از جاذبه‌های دیدنی کشورمان، به معرفی ۱۰ مکان دیدنی سرزمین پارسی پرداخته و هزاران سال میراث غنی و فرهنگ رنگارنگ کشورمان را مورد تمجید قرار داده است. برای مطالعه مشروح این گزارش می‌توانید به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

 معرفی عاملان قطع درختان سعدآباد به قوه قضائیه

سعدآباد

 در هفته ای که گذشت خبر تلخ قطع درختان سعدآباد، با واکنش گسترده افکار عمومی و رسانه های جمعی همراه بود. نکته امیدوار کننده، کارساز واقع شدن فشار رسانه‌ها بود که باعث شد نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران از معرفی خاطیان قطع ۱۴ اصله درخت به قوه قضائیه خبر دهد.

 محمدمهدی تندگویان در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده قطع ۱۴ اصله درخت در کاخ سعدآباد با بیان اینکه در کمیسیون باغات حکم قطع درختان صادر شده است، گفت:

متخلفان بدون هماهنگی با شهرداری اقدام به قطع درختان کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حتی اگر درختان خشک و بیمار بودند، باید هماهنگی‌های لازم با شهرداری به‌عنوان مسئول ذی‌ربط صورت می‌گرفت، گفت:

قطع درختان ۱۰۰ درصد تخلف است. اما بر اساس درختان قطع شده، جرایم و رای را صادر کرده و به تخلفات رسیدگی و شخص متخلف نیز به قوه قضائیه معرفی شده است.

 محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول سازمان میراث فرهنگی با اشاره به موضوع قطع درختان کاخ سعدآباد پیش از این اعلام کرده بود که برخی معتقدند که حساب باغ‌های تاریخی که به‌طور مستقیم زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است از سایر فضاهای سبز شهری جداست و برای مدیریت فضای سبز این اماکن نیازی به اخذ مجوز از شهرداری وجود ندارد.

 ضرب‌الاجل سه ماهه به فعالان حوزه گردشگری مجازی برای دریافت نشان اعتماد

 گردشگری مجازی

 ضرب‌الاجل سه ماهه به فعالان حوزه گردشگری مجازی  برای دریافت نشان اعتماد دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته بود. خبرها حاکی از آن بود که فعالان حوزه گردشگری مجازی   که بدون مجوز در فضای اینترنتی مشغول فعالیت هستند، سه ماه مهلت دارند تا به‌منظور طی فرآیند ساماندهی و کسب نشان اعتماد به ادارات کل میراث فرهنگی استان‌ها مراجعه کنند.

بر این اساس نظر به توسعه روزافزون فناوری اطلاعات در صنعت گردشگری و استقبال گسترده از خدمات مسافرتی و گردشگری مبتنی بر فضای مجازی و نیز با استناد به ماده ۳۰ آیین نامه «نظارت بر تاسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی»، ماده ۲۵ آیین نامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر فعالیت آن‌ها» و نیز دستورالعمل «اعطای نماد اعتماد الکترونیکی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای اینترنتی کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی»، فاز نخست دستورالعمل ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری در فضای مجازی با ساماندهی بخش‌های فعال در این حوزه که پیش از این در قالب دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری، واحد پذیرایی، واحدهای اقامتی و ... از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز دریافت کرده بودند؛ محقق گشت.

بنابر توافق و برنامه‌ریزی صورت گرفته، در فاز دوم اجرایی شدن دستورالعمل مذکور، ساماندهی بخش‌هایی که بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی مشغول خدمت‌رسانی در این حوزه هستند؛ تنها سه ماه مهلت دارند که با مراجعه به ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مربوطه نسبت به تکمیل مشخصات و در نهایت اخذ نشان اعتماد فعالیت در فضای مجازی اقدام کنند.

در فاز بعدی این طرح کلیه فعالان حوزه گردشگری مجازی با ورود به سامانه در حال تشکیل، به‌شکل منسجم فعالیت خواهند کرد و در پی آن  کاربران و هموطنان می‌توانند با اخذ تاییدیه آنلاین از خدمات شایسته این حوزه بهره‌مند شوند.

کشف ۲۰۰ اثر باستانی در سد کنگیر

سد کنگیر

 حوزه باستان‌شناسی کشور هم مطابق هفته‌های گذشته دست پری از کاوش‌ها داشت. مطابق اعلام مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام از سه فصل کاوش صورت گرفته در عملیات نجات بخشی،۲۰۰ اثر باستانی در سد کنگیر شهرستان ایوان کشف شده‌ است.

 این کاوش‌ها با سرپرستی پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور صورت گرفته بود.

 قبل از سد کنگیر شهرستان ایوان، سد سیمره شهرستان بدره نیز در ۱۷ فصل، مورد کاوش قرار گرفته که در این مکان هم ۱۵۰ اثر شناسایی و کشف شده است.

 تمامی سدهایی که در حال تکمیل و در شرف آبگیری هستند، باید از میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز آبگیری بگیرند. فعالیت‌های باستان‌شناسی و کاوشگری با نام عملیات نجات‌بخشی صورت می‌گیرد.

به پایان این شماره از هفته‌نامه کجارو نزدیک می‌شویم، با پیوست هنری هفته که نگاهیست به گالری‌های در حال اجرا در شهرستان‌های کشور به استقبال رویدادهای هفته آینده می رویم.

 پیوست هنری هفته

لهستان در اصفهان عنوان نمایشگاهی است از پوسترهای معاصر لهستان، که در ????? ?????  اصفهان واقع در خیابان خاقانی، کوچه افشین(۱۴)، بن‌بست حریر برگزار می‌شود. این نمایشگاه که از یکم بهمن ماه آغاز شده تا چهاردهم بهمن از ساعت ۱۶ تا ۲۰پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

لوکیشن عنوان نمایشگاهی از آثار نقاشی المیرا و ریحانه امین الساداتی است که در ????? ????? اصفهان تا چهاردم بهمن ماه به کار خود ادامه می‌دهد. گالری سایان اصفهان در خیابان آذر.بن بست سی ودوم (امین) واقع شده‌ است.

گالری متن امروز اصفهان با نمایشگاهی از آثار علی محبوبی صوفیانی، تا ۲۹بهمن ماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد‌بود. این گالری در خیابان آبشار اول، پلاک ۲۵ واقع شده‌ است.

در مشهد نمایشگاهی از آثار نقاشی با عنوان آوای رنگ در نگارخانه فرزاد به نمایش گذاشته شده‌ است. برای بازدید از این نمایشگاه تا چهاردم بهمن فرصت دارید به این نگارخانه واقع در بلوار سجاد، خیابان گلریز، گلریز ۲، شماره ۱۰  مراجعه کنید.

نگارخانه بهار دیگر نگارخانه مشهد هم با نمایشگاهی از آثار نقاشی مجید قوام زاده به استقبال علاقه‌مندان رفته‌ است. نمایشگاه، بعد از این همه سال تا شانزدهم بهمن ماه سال جاری دایر است. نگارخانه بهار در کوهسنگی ۱۴، ابتدای حکیم نظامی ۱۰،شماره ۱/۱۲ واقع شده است.

 گالری هنر ساری با نمایشگاهی از آثار خطاطی مجتبی ملک زاده تحت عنوان نگاه کن، تا چهاردهم بهمن ماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۲۰  می‌توانید به این گالری واقع در خیابان فرهنگ، خیابان سعدی، پلاک۱۲۷  مراجعه کنید.

???????? ???? بابل هم با نمایشگاه نقاشی‌های عبدالرضا قانعی تا چهاردهم بهمن ماه، میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. این نگارخانه که در خیابان شریعتی، معلم ۲۴، گل۴ واقع شده از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

تهیه شده در کجارو

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه