جزئیات وررود غول هواپیماهای جهان به ایران

مینا داودی | شنبه, ۱۰ بهمن ۹۴ ساعت ۱۹:۱۵

هرچند سفر رییس جمهوری به دو کشور اروپایی ایتالیا و فرانسه دستاوردهای اقتصادی گسترده‌ای داشت، اما شاید با توجه به نیاز جدی کشور به خرید هواپیماهای مسافرتی جدید، تمام اخبار تحت‌الشعاع قرارداد ایران برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس قرار گرفته است.

 اگر در طول سال‌های گذشته، ایران برای دریافت قطعات یدکی هواپیماهای خود نیز نمی‌توانست راه به جایی ببرد و این موضوع به زمین‌گیر شدن ۴۰ درصد هواپیماهای مسافرتی کشور منجر شد، حالا دعوا بر سر چگونگی فروش هواپیماهای جدید به ایران است و به نظر می‌رسد در این عرصه ایرباس با توجه به مذاکرات چند ماهه خود با شرکتهای ایرانی توانسته گوی سبقت را از حریف بزرگ خود یعنی بویینگ برباید.

براساس قرارداد رسمی امضا شده میان مسوولان ایرباس با مقامات ایرانی، این شرکت ۱۱۸ هواپیمای جدید به ایران خواهد داد که ۴ مدل از خانواده هواپیماهای ایرباس به حساب می‌آید. طبق اعلام آخوندی، ایران پس از بررسی ابعاد دقیق نیازهای خود و شرایط بازار، نسبت به خرید این هواپیماها اقدام کرده و در سال‌های آینده و در چارچوب زمان‌بندی تحویل این هواپیماها از آنها در راستای اهداف خود بهره خواهد برد.

هرچند هر چهار مدل ایرباس خریداری شده از سوی ایران ساختاری نزدیک به هم دارند اما با توجه به تفاوت جدی در امکانات و ویژگی‌هایشان می‌توانند برای اهداف مختلف مدنظر صنعت هواپیمایی ایران کارآمد باشند.

ویژگی‌های اصلی این چهار هواپیما:

۱- خانواده ایرباس ۳۲۰

ایرباس 320

این هواپیما که ایران از آن ۴۵ فروند سفارش داده، آخرین مرحله از توسعه و بهسازی را در سال ۲۰۱۵ پشت سر گذاشته و از این رو جزء به روزترین هواپیماهای شرکت ایرباس به حساب می‌آید.

در مدل جدید این هواپیما که ایرباس آن را ۳۲۰ neo نام گذاری کرده، طراحی جدیدی از موتورهای هواپیما به کار رفته که مصرف سوخت را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه پرواز را پایین می‌آورد. کاهش آلودگی صوتی نیز از دیگر مسائلی بوده که در نوع جدید ایرباس ۳۲۰ لحاظ شده است.

ایرباس ۳۲۰ در دو کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و ظرفیت مسافرگیری بین ۱۶۸ تا ۱۸۴ مسافر خواهد داشت.

با توجه به نیاز جدی ایران به هواپیماهایی با برد متوسط که مسافرانی در حدود ۱۵۰ نفر را جابه‌جا می‌کنند، به نظر می‌رسد ایرباس ۳۲۰ می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای صنعت هوایی ایران را برای پروازهای داخلی برطرف کند، موضوعی که سفارش ۴۵ فروند از آن به خوبی نشان‌دهنده اهمیتی است که وزارت راه و شهرسازی برای واردات این مدل خاص قائل شده است.

۲- خانواده ایرباس ۳۳۰

ایرباس 330

این هواپیمای دو موتوره که جز مدل‌های پهن پیکر ایرباس به حساب آمده و قابلیت پروازهای دور برد را دارد نیز دومین هواپیمایی است که ایرانیان به آن علاقه زیادی نشان داده و در سبد ۱۱۸ فروندی خود، ۴۵ فروند از آن را جای داده‌اند.

ایرباس ۳۳۰، این هواپیما که نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ ثبت کرده و پس از آن در سال ۱۹۹۴ وارد پروازهای رسمی شده است.

این هواپیما نیز مانند مدل قبلی، فرایند بهبود و ارتقای موتور را پشت سر گذاشته و از این رو مدل جدید آن که به ۳۳۰ neo نام گذاری شده در سال‌های گذشته طرفداران زیادی داشته است.

مسافت طولانی و ظرفیت مسافرگیری بالای این هواپیما آن را برای سفرهای بین‌المللی متناسب می کند. مدل قدیمی ایرباس ۳۳۰، توان انتقال بیش از ۳۳۰ مسافر و نوع جدید آن در دو کلاس پروازی، ظرفیتی بین ۲۸۰ تا ۴۴۰ مسافر را پشتیبانی می‌کند.

۳- ایرباس ۳۵۰

ایرباس 350

این هواپیما که ایرباس آن را در رقابت با بویینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ طراحی و عرضه کرده در طول سال‌های گذشته به خصوص در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتریان زیادی داشته تا جایی که یک ایرلاین قطری در یک مرحله، ۶۰ فروند از این مدل را به طور یک جا خریده است.

البته ایرباس به دلیل انتقادهایی که از سوی برخی ایرلاین‌ها مطرح شد، طرح بهبود این مدل را در دستور کار قرار داد و هزینه‌ای قابل توجه برای آن متحمل شد.

این هواپیما در دو کلاس پروازی مسافر گیری می کند و با توجه به ظرفیت مسافرپذیری ۲۸۰ تا ۳۶۰ نفره و البته توان پروازهای طولانی‌مدت می‌تواند برای اهداف بین‌المللی ایران مورد استفاده قرار گیرد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در قرارداد اخیر ایران سفارش خرید ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ را ارائه کرده است.

۴- ایرباس ۳۸۰

ایرباس 380

سبد خرید بزرگ ایران، تنها پر سر و صداترین هواپیمای مسافرتی جهان را در خود کم داشت.

ایرباس۳۸۰، هواپیمای چهار موتوره، پهن پیکر و دوربرد ایرباس به حساب می‌آید و از حیث حجم و ظرفیت مسافرگیری بزرگترین هواپیمای جهان محسوب می‌شود.

این هواپیما که سال گذشته به طور نمادین در فرودگاه امام خمینی فرود آمد، به دلیل بزرگی غول‌آسای خود تنها در تعداد کمی از فرودگاه‌های جهان توان نشست و برخاست دارد و در این بین فرودگاه‌ امام خمینی ایران نیز جز همین فرودگاه‌های محدود به حساب می‌آید.

این هواپیمای دو طبقه در سه کلاس پروازی مسافرگیری می‌کند و در صورت مجزا شدن کلاس‌ها بیش از ۵۲۰ مسافر و درصورت استفاده بدون کلاس پروازی بیش از ۸۵۰ مسافر را جابجا می‌کند.

این هواپیمای غول‌پیکر که کار طراحی‌اش در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده و از سال ۲۰۰۷ استفاده تجاری از آن کلید خورده است، برای رقابت با خاطره بویینگ ۷۴۷ ساخته شد و در آن چهار کشور فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس مشارکت داشته‌اند.

این هواپیمای خاص که شاید استفاده از آن اعتبار خاصی به صنعت هواپیمایی کشورها ببخشد، در طول مذاکرات اخیر ایران با ایرباس در دستور کار قرار گرفته و بناست ۱۲ فروند آن در آینده نزدیک به ناوگان هوایی کشور بپیوندند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه