تمجید نشریه اماراتی عربین بیزنس از جاذبه‌های گردشگری ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
تمجید نشریه اماراتی عربین بیزنس از جاذبه‌های گردشگری ایران

«ایران پساتحریم» مفهومی است که این روزها نقل محافل رسانه‌ای جهان شده، اما جالب اینکه حتی منازعات سیاسی اخیر کشورهای عربی با ایران نیز موجب نشده تا هفته‌نامه‌ای مستقر در دوبی، لب به تحسین جاذبه‌های دیدنی کشورمان باز نکند.

 نشریه «عربین بیزنس» در گزارشی پرآب و تاب از جاذبه‌های دیدنی کشورمان، به معرفی ۱۰ مکان دیدنی سرزمین پارسی پرداخته و هزاران سال میراث غنی و فرهنگ رنگارنگ را مورد تمجید قرار داده است.

۱. باغ ارم و خانه قوام

شاید باغ‌های «الحمرا»ی اسپانیا از همتایان ایرانی خود معروف‌تر باشند، اما بر اساس تاریخ معماری، این سازه‌های اروپایی با الهام از باغ‌های ایرانی ساخته شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین باغ‌های ایران‌، باغ ارم شیراز است. گفته می‌شود باغ و ساختمان اطرافش «خانه قوام»، در قرن سیزدهم میلادی توسط قبایل قشقایی فارس ساخته شده‌اند.

این‌ بناها بازسازی‌ها متعددی را طی دوران امپراتوری‌های مختلف پشت سر گذاشته‌اند و امروز یکی از سایت‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آیند. نارنجستان قوام ۱۳۲ اتاق دارد که دیوارهایش به اشعار حافظ، شاعر مشهور ایرانی مزین شده است.

۲. کاخ گلستان

یکی دیگر از جاذبه‌های ایرانی که جزو میراث جهانی یونسکو است‌، کاخ گلستان است که توسط سلسله قاجار در پایتخت ایران بنا شد‌. این مکان شامل چند کاخ‌، موزه و تالارهای متعدد است. کاخ گلستان برای تخت مرمر که به دستور «فتحعلی‌شاه» قاجار ساخته شده و تالار الماس که اتاقی مزین به آینه‌هایی شبیه الماس است، شهرت دارد. این مجموعه دربردارنده اشیاء تاریخی بیشماری است. در یکی از تالارهای آن هدایای کمیابی که به پادشاهان قاجار و دیگر حکمرانان پارسی هدیه شده، نگهداری می‌شود.

۳. مجموعه سعدآباد

سعدآباد مجموعه سلطنتی دیگری‌ست که به موزه تبدیل شده است. این کاخ مساحتی ۱۰۴ هکتاری در منطقه کوهستانی و جنگلی دارد. سعدآباد خانه ییلاقی آخرین شاه ایران در دوره پهلوی است و درمجموع شامل ۱۸ ساختمان است که هر یک نمایشگاهی سلطنتی از اتومبیل‌ها تا نقاشی‌های مینیاتور خانواده اشرافی را شامل می‌شود.

۴. پیست اسکی دیزین

 نه، اینجا سوئیس نیست. ایران و بهتر بگوییم دیزین است. اما قبل از اینکه بزرگترین پیست اسکی ایران را معرفی کنیم، اجازه دهید بگوییم که فصل اسکی‌ در دیزین به‌دلیل ارتفاع این منطقه، بیشتر از زمان رایج در پیست‌های اکثر کشورهای اروپایی از اواسط نوامبر تا می طول می‌کشد‌. در واقع بالاترین ارتفاع آن یک هزار و ۱۸۰ فوت است که آن را در فهرست یکی از ۴۰ پیست مرتفع جهان قرار می‌دهد. دیزین در رشته کوه البرز در نزدیکی تهران قرار دارد و دارای اقامتگاه‌، هتل‌، ویلا‌، خانه‌های مسکونی و رستوران است.

۵. موزه جواهرات ملی

 این مکان که به نام موزه جواهرات هم شناخته می‌شود، دربردارنده مجموعه‌ای از تاج‌ها‌، تارک‌ها‌، شمشیر‌ها و دیگر اشیاء جواهرنشان است که با هزاران سنگ قیمتی پوشانده شده‌اند. این اشیاء در قرن شانزدهم توسط سلسله صفویان جمع‌آوری شدند تا گوشه‌ای از شکوه حکمرانان قرن‌های گذشته‌، حال و آینده را نمایان کنند.

۶. پرسپولیس

 پرسپولیس به‌معنای «شهر پارسیان»، پایتخت سلسله هخامنشی بوده که از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ قبل از میلاد در ایران حکومت می‌کردند. نام این مکان هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. پرسپولیس در شهر شیراز واقع شده و اگر این مکان را یکی از ماندگارترین سازه‌های تاریخ جهان بدانیم‌، دیدن آن از واجبات است.

۷. میدان نقش جهان

 «نقش جهان» با ۹۶۴ هزار فوت‌مربع مساحت، جزو میراث جهانی یونسکو است و شامل مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، بزرگترین مسجد ایران و همچنین بازار بزرگ اصفهان می‌شود. این میدان بیشتر به خاطر مسجد شیخ لطف‌الله که در سال ۱۵۹۰ میلادی توسط شاه عباس صفوی ساخته شده، شهرت دارد. تقریبا تمام بخش‌های این مسجد با موزاییک‌های دست‌ساز تزیین شده است.

۸. آرامگاه حافظ

 «خواجه حافظ شیرازی» که با تخلص ادبی‌اش «حافظ» شناخته می‌شود‌، شاعر ایرانی بود‌ که سروده‌هایش تاثیر زیادی بر ادبیات پارسی گذاشته است. با وجود درگذشت او در سال ۱۳۹۰‌ میلادی، اشعارش همچنان به‌عنوان ضرب‌المثل و اصطلاح در زبان مدرن ایران به کار می‌رود.

در سال ۱۴۵۲ میلادی «بابور ابن بایسنقر» دولتمردی در امپراتوری تیموریان، ‌دستور داد ساختمانی گنبدی‌شکل به یاد حافظ روی قبر او بسازند. این سازه و قبر حافظ در باغ‌های مصلی که او در اشعارش به آن‌ها اشاره کرده‌، واقع است.

۹. بازار بزرگ تهران

 بازار بزرگ ایران، ‌بازاری تاریخی در تهران است که دیدن آن‌ برای گردشگران جزو بایدهاست. این مکان با راهروهایی متعدد بیش از ۱۰ کیلومتر طول دارد‌ و محلی برای فروش هر نوع جنسی، از طلا گرفته تا ادویه و فرش است. بازار فرش جالب‌ترین آن‌هاست، چراکه ایران به خاطر فرش‌هایش شهرت فراوانی دارد. گفته می‌شود قدمت سازه‌های شبیه بازار در ایران به ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

۱۰. جزیره کیش

 نمی‌دانستید ایران جزایر تفریحی دارد‌؟ یکی از آن‌ها کیش است. سال ۲۰۱۰ کیش از سوی «نیویورک تایمز» به‌عنوان یکی از ۱۰ جزیره زیبای جهان معرفی شد. این جزیره برای تجارت آزاد‌، سواحل ماسه‌ای و جاذبه‌های گردشگری همچون غواصی‌، جت‌اسکی و پارک دلفین‌ها شهرت دارد.

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه