۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت چهارم: آیندهوون، هلند

پرهام نوری
پرهام نوری جمعه، ۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۰
۸ الگوی موفق شهرهای آینده قسمت چهارم: آیندهوون، هلند

مطابق گزارش وب‌سایت وایرد یکی دیگر از موفق‌ترین الگوهای شهری امروز آیندهوون است. طراحی شهری در آینده به چالش با‌اهمیتی تبدیل خواهد شد. با توجه به محدودیت‌های پیش‌ رو، نیاز به طراحی هدفمند شهرها بیش از پیش احساس می‌شود. برای آشنایی با رویکرد طراحان آیندهوون در مقابل این چالش‌ها، با کجارو همراه باشید.

ازدحام، ترافیک و تنفس هوای آلوده در شهرهای بزرگ امروزی با زندگی روزمره‌ی انسان مدرن در هم آمیخته است. هر کدام از ما شاید در لحظه‌هایی که پشت چراغ قرمز و یا ترافیک گیر افتاده‌ایم به این فکر کرده‌ایم که ای کاش می‌توانستیم پرواز کنیم و از این شلوغی رها شویم. خوب! شاید روزی آرزویمان برآورده شود.

پل هاون رینگ و رویای پدال زدن برفراز ترافیک

Eindhoven city

مقالات مرتبط:

۸ الگوی موفق شهرهای آینده، قسمت اول: لس آنجلس

? ????? ???? ?????? ?????? ???? ???: ???????? ???

? ????? ???? ?????? ????? ???? ???: ?????? ??????

آیندهوون برای مدتی طولانی به شهری کسالت‌آور و ساکت تبدیل شده بود. درست هنگامی که خانواده‌ای به نام"فیلیپ" در سال ۱۸۹۱ میلادی در این شهر شروع به ساخت چراغ‌های راهنمایی کرد. اما این اتفاق منجر به ایجاد برخی تقاطع‌های شلوغ شد و عبور و مرور دوچرخه‌ها را مختل کرد. پس به عنوان بخشی از شبکه حمل و نقل شهری، برنامه‌ریزی‌های لازم برای اختصاص مسیر دوچرخه‌سواری انجام شد. مدیران شهری آیندهوون به شرکت طراحی IPV Deft پیشنهاد همکاری دادند. خواسته آنها ایجاد مسیری امن برای دوچرخه‌سواران بود. به طوری که آنها راهی بیابند تا از فراز چراغ‌های کنترل ترافیک عبور کنند. طراحی و ساخت پل هاون رینگ در سال ۲۰۱۲ با هزینه ای بالغ بر ۸ میلیون دلار به اتمام رسید. ساخت چنین پل مدرنی برای دوچرخه‌سواران، اتفاقی نادر در جهان است. پیشنهاد‌های متداول در کشورهای مختلف، اختصاص یک نوار باریک سبز رنگ در امتداد ماشین‌های پارک شده و یا چاپ یک علامت دوچرخه روی مسیر اتوبوس‌ها بود. پل هاون رینگ شامل سکوهای فولادی هزار تنی است که توسط ۲۴ کابل متصل به یک ستون استوار، معلق نگه داشته شده‌ است. نورپردازی این پل توسط لامپ‌های LED انجام شده است که پس از غروب آفتاب، نمای فوق‌العاده‌ای به آن می دهد. در این طرح بی‌نظیر حتی کف خیابان‌های این منطقه از شهر پایین آورده شده تا سطح پل برای دوچرخه‌سواران شیب ملایمی داشته باشد. گذر از پل هاون رینگ برای هزاران دوچرخه‌سواری که هر روز در آیندهوون رکاب می زنند، به لذتی باور نکردنی تبدیل شده است. در پایان می‌توان ادعا کرد که ساخت این پل به خوبی مسیر آینده‌ی این شهر را به نمایش می‌گذارد. به عقیده‌ی کارشناسان آیندهوون در مسیر درستی قدم برداشته است.

برای شناخت چهار شهر باقیمانده از این لیست در روزهای آینده با کجارو همراه باشید.

منبع: وبسایت وایرد

مطالب مرتبط:

دیدگاه