راهنمای برنامه ریزی اولین سفر به اسپانیا

مهدیه عباس‌زاده | یکشنبه, ۴ بهمن ۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

سفر به اسپانیا هیجان‌انگیز و واقعا به‌یادماندنی است، خصوصا به خاطر تنوعی که در آن وجود دارد. باکجارو همراه باشید تا در ادامه، به راهنمای مختصری برای اولین سفر به اسپانیا بپردازیم.

اسپانیا

اسپانیا سومین کشور بزرگ در اروپا و در زیبایی و گوناگونی و تنوع، بسیار غنی است. از کوه‌های ناهموار، سواحل خوش‌منظره، معماری و هنر الهام‌بخش، جشن و سرور‌های رنگارنگ، اجراهای خیره‌کننده‌ی فلامینگو تا نمایش‌های گاوبازی. اسپانیا می‌خواهد تاثیر عمیقی بر روح و روان شما بگذارد. چراکه نه؟ با وجود فرهنگی که بوسیله ترکیبی لطیف از شمال افریقا و اروپا تکامل یافته و از فراز و نشیب‌های زیادی در طول قرون مختلف، جان سالم به در برده است. این کشوربرای تبدیل شدن به چیزی که امروز است، تجربیاتی چون حاکمین و فتوحات متعدد، بنیادگرایی مذهبی، گسترش بی‌پروایانه، موقعیت سیاسی نامتوازن، جنگ داخلی و ...  را از سر گذرانده و حالا در حال قدم برداشتن به سوی پایدار ی اقتصادی است و به نظر می‌آید که از شکوه فرهنگی تازه‌ای نیز بهره می‌برد.

نکات مفید برای کسانی که اولین بار به اسپانیا سفر می‌کنند

سفر به اسپانیا می‌تواند تلاشی برای تجربه‌‌های جدید و هیجان‌انگیز باشد، با وجود این‌که وقتی شما برای اولین بار از این کشور دیدن می‌کنید، تمام فرآیند برنامه‌ریزی می‌تواند سردرگم کننده باشد، اما هیچ شکی وجود ندارد که به‌محض وارد شدن به آن، شما تمام نگرانی‌هایتان را فراموش می‌کنید و خودتان را در لذت زندگی رها می‌کنید. اما جنبه‌های مهمی هست که باید درست قبل از آنکه عازم سفرتان شوید به آن‌ها اشاره شود.در اینجا قصد داریم به کسانی که برای اولین بار قصد سفر به اسپانیا را دارند، کمک کنیم.

اسپانیا

بهترین زمان برای بازدید

بسته به اینکه کدام بخش از اسپانیا را برای دیدن انتخاب کنید، در تمام طول سال می‌توان از آن بازدید کرد. دقت کنید که اسپانیا کشور بسیار بزرگی است و توصیه نمی‌شود بازدید از کل آن را در یک سفر انجام دهید چون در  این صورت باید برنامه‌ی سفرتان بسیار با عجله اتفاق بیفتد.

بهترین ماه ها برای دیدن اسپانیا، می، ژوئن و سپتامبر است، زمانی که هوا هم مساعدتر است. علاوه بر این، اگر قصد دارید قسمت‌های جنوبی کشور را ببینید، بهتر است زمان مسافرت را ماه آوریل یا اکتبر در نظر بگیرید. این ماه‌ها به فصل توریست در اسپانیا معروفند، زمانی که کشور پر از توریست‌های بین‌المللی و سفرهای هوایی است، ضمنا هزینه‌ی اقامت در هتل با توجه به استقبال بسیار زیاد گردشگران در این ایام، گران خواهد‌بود، به هرحال آب و هوا بسیار مطبوع است و شما می‌توانید بخش زیادی از تعطیلاتتان را در این بازه زمانی برنامه‌ریزی کنید.

اگر می‌خواهید صرفه‌جویی کنید یا اوضاع جوی خیلی برای شما حیاتی نیست، می‌توانید ماه‌های ژوئیه و اوت را هم برای سفر در نظر بگیرید. در طول این دو ماه بخش‌های مهمی از کشور، مخصوصا آندلوسیا و مادرید می‌توانند به‌طرز غیر قابل تحملی گرم شوند. در این بخش از سال، توریست زیادی وجود ندارد و می‌شود برای گرفتن تخفیف در سفرهای هوایی و اقامت در هتل چانه زد!

اگر به‌دنبال ریلکس کردن خود در سواحل‌شنی هستید یا قصد بالا‌رفتن از کوه‌های بسیار بلند را دارید، ژوئیه و اوت ماه‌های مناسبی برای سفر به اسپانیا هستند. سپس شما می‌توانید برنامه‌ی سفرتان را بر اساس علایقتان چیده و از گرمای طاقت فرسا، حتی در تابستان اسپانیا دور بمانید.

در زمستان، اسپانیا نسبت به بسیاری از کشور‌های غرب اروپا، دلپذیرتر است. خصوصا از دسامبر تا فوریه در مناطق جنوب، جنوب شرقی و سواحل مدیترانه‌ای، دمای‌ هوا بسیار معتدل و مناسب است.

اسپانیا

اسپانیا

ملزومات اخذ ویزا

اسپانیا به‌عنوان یکی از اعضای قرارداد شنگن، تمام بازرسی‌ها و مرز‌بندی‌ها را برای سایر اعضای شنگن لغو کرده است. به این معنی که اتباع تمام کشور‌های عضو این قرارداد می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا به این کشور سفر کنند.

همچنین شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا (حتی آن‌هایی که عضو قرارداد شنگن نیستند)، صرف‌نظر از مدت زمان و هدفشان از سفر، نیازی به اخذ ویزا برای سفر به اسپانیا ندارند. با این‌ حال اگر این افراد بیش از ۹۰ روز بخواهند در کشور بمانند، باید به اداره‌ی پلیس اطلاع دهند.

همچنین اگر شما شهروند امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، اسرائیل، سوئیس یا ژاپن هستید، می‌توانید بدون اخذ ویزا بیش از ۹۰ روز در این کشور اقامت داشته باشید.

اتباع سایر کشورها برای سفر به اسپانیا نیاز به ویزای معتبر دارند. برای مقاصد توریستی، کنسولگری اسپانیا برای شما ویزای شنگن صادر می‌کند که ۹۰ روز اعتبار دارد. این ویزا همچنین برای تمام کشور‌های شنگن نیز معتبر است، مگر اینکه محدودیت‌های خاصی برای برخی از کشور‌ها ذکر شده باشد.

قواعد اخذ ویزا برای شهروندان مراکش که لازم است برای وارد شدن به محدوده‌ی قلمرو سئوتا(Ceuta) و ملیلا (Melilla) ویزای معتبر اسپانیا داشته باشند، محدود است. همچنین ممکن است پاسپورتشان در هر ایست بازرسی چک شود.

کسانی که نیاز به اخذ ویزا دارند، باید شخصا با مراجعه به کنسولگری اسپانیا در کشورشان درخواست ویزا بدهند، همچنین ممکن است که داشتن توصیه‌نامه‌ای از یک شخص مقیم اسپانیا، در کنار سایر مدارک لازم باشد.

اسپانیا

اسپانیا

آیا هزینه‌ها در اسپانیا گران است؟

یک پاسخ مختصر و مفید این است که: بله گران است. با وجود اینکه مقدار پولی که شما در اسپانیا خرج می‌کنید به موارد مختلفی از جمله میزان راحتی شما، مکان اقامت و ... بستگی دارد.

مقدار قابل توجهی از هزینه‌ها در اسپانیا بدون شک مربوط به محل اقامت است و به‌جز دو عاملی که در بالا ذکر شد، هزینه‌های محل اقامت، به اینکه در فصل پر توریست یا کم توریست به اسپانیا می‌روید، بستگی دارد.

حتی اگر قصد صرفه‌جویی دارید و می‌خواهید در هاستل اقامت داشته باشید، (همچنان بسته به فصل مسافرت)، احتمالا باید ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان  برای هر تخت و به‌ازای هر شب پرداخت کنید. البته گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد و قیمت‌ها متناسب با امکانات و مکان متغیر است.

رستوران‌های بسیار متنوعی وجود دارند که  هرچه مکان بزرگتری داشته باشید و بیشتر بخواهید در رستوران بنشینید باید مبلغ بالاتری نسبت به رستوران‌های کوچک‌تر بپردازید.

اگر بخواهید با منو‌های روزانه‌ی رستوران‌های عادی سر کنید، چیزی در حدود ۲۸ تا ۶۰ هزار تومان برای شما هزینه خواهد داشت که بسیار ارزان است. علاوه بر این، یک وعده غذای کامل با نوشیدنی در یک رستوران میان رده هم می‌تواند بسیار مقرون به‌صرفه باشد.

حمل و نقل عمومی در اسپانیا شامل پرواز‌های داخلی، قایق‌، اتوبوس، تراموا و قطار است و با وجود اینکه این وسایل حمل و نقل، قیمتی منطقی دارند، روش‌های گرانقیمت‌تری هم مانند قطار‌های تندرو و پرواز‌ برای مسافرت وجود دارد.

موارد دیگری برای مسافرت شخصی مانند تاکسی، کرایه‌ی ماشین و موتورسیکلت هم در دسترس است و گزینه‌های مقرون به‌صرفه‌ی دیگری نیز وجود دارد.

بسیاری از جاذبه‌های اسپانیا هزینه‌ی ورودی دارند اما ارزان هستند. حواستان به روز‌های بازدید رایگان  هم باشد، ممکن است فضای محل بازدید در این روزها بسیار شلوغ باشد اما از این طریق می‌توانید مقدار قابل توجهی پول صرفه‌جویی کنید.

پرداخت انعام در اسپانیا اختیاری است، اما مالیات بر ارزش افزوده هم محاسبه می‌شود.

اسپانیا

اسپانیا

چه جاهایی را باید دید؟

اسپانیا برخی از بهترین اماکن، نه‌تنها در اروپا بلکه در تمام دنیا را داراست. از کوه‌ها تا سواحل، پارک‌ها، قلعه‌ها و کلیساهای باابهت، این کشور شامل همه‌ی این‌هاست. جاهای زیادی برای دیدن و کارهای زیادی برای انجام دادن در اسپانیا وجود دارد، اگر قصد مسافرت طولانی مدت ندارید باید لیستی از جاذبه‌هایی که قصد دیدن آن‌ها را دارید، تهیه کنید.

محبوب‌ترین سواحل در اسپانیا در حاشیه‌ی دریای مدیترانه و جزایر قناری است. این مکان‌ها بهترین جا برای کسانی است که می‌خواهند روزشان را در کنار دریا سپری کنند.

برای علاقه‌مندان به کوهنوردی هم اسپانیا جای بسیار لذت‌بخشی است. برای یک پیاده‌روی یا کوهنوردی به کوه‌های شمالی پای‌رنیس(Pyrenees) یا کوه‌های جنوبی سیرا نوادا(Sierra Nevada)، با منظره‌ی عالی بروید.

به‌علاوه در این کشور انتخاب‌های بسیار زیادی برای علاقه‌مندان به تاریخ وجود دارد. اسپانیا صاحب دومین رتبه در داشتن اماکن سنتی جهانی ثبت شده  در یونسکو است و بیشترین تعداد شهر‌های سنتی جهان در دنیا را دارد.

اگر در کادیز(Cadiz) یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های غرب اروپا که به‌طور پیوسته مسکونی بوده، باشید یا در سویا(Seville) قطب فرهنگی آندلوسیا، سالامانکا(Salamanca) یا حتی در بارسلون(Barcelona) که مملو از آثار معماری تاریخی هستند،  نکته جالبی که خواهید دید  چهره‌ی متفاوتی از اسپانیا در هرکدام از این مکان‌هاست.

چه طور ممکن است کسی به اسپانیا برود و از موزه‌های هنر متعددش دیدن نکند؟ هنر اسپانیایی، بیانگر تلاش‌ها و پیروزی‌های این کشور است. پس حتما از آن‌ها دیدن کنید. مخصوصا از مثلث موزه‌های مادرید، موزه‌ی پیکاسو و سالوادور دالی در بارسلون و موزه‌ی گوگنهایم (Guggenheim) در بیلبائو دیدن کنید.

اسپانیا

اسپانیا

 نکات مهم دیگر

زدن واکسن‌هایی را که برای ورود به اسپانیا الزامی است، به خاطر داشته باشید. احتمالا از شما خواسته شود که چهار تا شش هفته قبل از عازم شدن به‌سمت اسپانیا این واکسن‌ها را بزنید. برای اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی CDC مراجعه کنید.

بدون توجه به اینکه قرار است به کدام نقطه‌ی بین‌المللی سفر کنید، خرید یک بیمه‌نامه‌ی مسافرتی بسیار حیاتی است. مطمئن شوید که بیمه‌نامه‌ی شما موارد پزشکی را نیز علاوه بر موارد دیگر شامل می‌شود.

بسته به اینکه به کدام نقطه‌ی اسپانیا یا در چه زمانی از سال سفر می‌کنید، مهم است که لباس مناسب و وسایل دیگر همراه داشته باشید. بهتر است با راهنمای تور خود برای لیست وسایلی که باید همراه داشته باشید، مشورت کنید. از طرفی، اگر به‌تنهایی به اسپانیا سفر می‌کنید (به افرادی که برای بار اول به این کشور می‌روند، توصیه نمی‌شود مگر اینکه میزبان داشته باشند)، تحقیقات لازم را برای لوازم ضروری و آب و هوای منطقه‌ای که به آن سفر می‌کنید، به‌منظور در نظر گرفتن لباس مناسب انجام دهید.

در کنار زبان رسمی کشور که  اسپانیایی است، زبان‌های دیگری مانند پرتغالی، فرانسوی و ایتالیایی هم در اسپانیا صحبت می‌شود. اسپانیایی‌ها همچنین می‌توانند سطح قابل قبولی از انگلیسی را  صحبت کنند، به این معنی که اگر به زبان محلی هم نتوانید صحبت کنید، می‌توانید در اسپانیا بگردید. هرچند توصیه می‌شود برای صمیمی شدن با افراد محلی، حداقل  سعی کنید در حد بعضی از عبارات ساده اسپانیایی یاد بگیرید.

اگر میل به مسافرت‌های طولانی دارید، می‌توانید شرکت Eurail Pass را برای اندکی صرفه‌جویی در هزینه بلیط‌ها انتخاب کنید. به هرحال میزان صرفه‌جویی سفر با اتوبوس در مسافرت‌های طولانی نسبت به قطار،خیلی هم منطقی نیست.

 پس به‌سمت یکی از گیراترین کشور‌های غرب اروپا حرکت کنید و با خاطراتی بسیار ارزشمند برگردید. فقط به خاطر داشته باشید که احتیاط شرط عقل است و در نظر نگرفتن آن، می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. پس احتیاط کنید، مراقب مجرمان کوچک باشید، اشیای گران‌بها و چمدان‌هایتان را بدون مراقبت نگذارید و مراقب تله‌های توریستی باشید. ما امیدواریم که در اسپانیا به شما خوش بگذرد و باز هم بخواهید به این کشور سفر کنید.

اسپانیا

اگر شما هم به اسپانیا سفر کرده‌اید، تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع:buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه