رکورد گردشگری در سال ۲۰۱۵، بدون تهدیدات تروریستی

پرهام نوری | پنجشنبه, ۱ بهمن ۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی مجله گاردین گزارشی از وضعیت گردشگری بین‌المللی با وجود مخاطراتی مانند تهدیدهای تروریستی، شیوع بیماری‌ها و بحران‌های اقتصادی منتشر کرد و در آن به برخورد جالب گردشگران با این پدیده‌ها پرداخت. برای خواندن این گزارش درباره رشد گردشگری در سال ۲۰۱۵ با کجارو همراه باشید.

 با وجود نگرانی‌های گسترده از اقدامات نیروهای افراطی، شمار گردشگران بین‌المللی سراسر جهان در سال ۲۰۱۵ رشد ۴.۴ درصدی داشت. این رشد با وجود حجم گسترده تبلیغات منفی و تهدید به اقدامات تروریستی در سراسر جهان جالب به نظر می‌رسد. گردشگران در این سال با استقبال از سفرهای بین‌المللی نشان دادند که کوچکترین ارزشی برای تروریست‌ها و حامیان آنها قائل نیستند و همچنان سفر کردن را محبوب می‌دانند.

طبق اعلام نهاد گردشگری سازمان ملل متحد، بر خلاف نگرانی ناشی از تهدیدهای گسترده نیروهای افراطی، تعداد گردشگران بین‌المللی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۵ رشد ۴.۴ درصدی داشته و رکورد ۱.۸ میلیارد مسافر را پشت سر گذاشت.

طالب ریفای، رئیس این نهاد در سازمان ملل متحد عنوان کرد: نرخ ارز، قیمت نفت، بلایای طبیعی و بحران‌های انسانی در بسیاری از نقاط جهان در سال ۲۰۱۵ گردشگری را تحت تاثیر قرار داد.

وی افزود: کاهش قیمت نفت موجب ارزان‌تر شدن هزینه‌ی حمل و نقل شد، اما کاهش تقاضا برای سفر به کشورهای صادر کننده نفت در کنار کاهش قیمت یورو، سفر به اروپا را برای آمریکایی‌ها جذاب‌تر ساخت.

حملات خونبار و خطرات ناشی از تهدیدات گسترده افراطی‌ها در سال ۲۰۱۵ و در مصر، فرانسه، لبنان، تونس، مالی و دیگر کشورها بسیار تاثیرگذار بودند. وزیر سابق گردشگری اردن و رئیس نهاد گردشگری سازمان ملل افزود: مشکلی که امروز با آن روبرو هستیم، توجه به امنیت مسافران در برابر تهدیدهای احتمالی است. این مشکلات فقط متعلق به مصر، تونس، فرانسه، تایلند، ترکیه یا اندونزی نیست، بلکه بسیاری از کشورها از تهدیدات گسترده گروه‌های افراطی در امان نیستند.

اما ما همچنان به سفر ادامه می‌دهیم. هرگز نباید اجازه دهیم به بهانه امنیت و ایمنی سفر، نگرش ما نسبت به سفر کردن و شناخت دنیاهای جدید از بین برود.

نهاد گردشگری سازمان ملل متحد اعلام کرد: سال ۲۰۱۵، ششمین سال پیاپی دارای بالاترین رشد صنعت گردشگری جهانی بعد از بحران‌های اقتصادی بود. البته مطابق پیش‌بینی‌های این نهاد در سال ۲۰۱۵ شانس افزایش ۳ تا ۴ درصدی قابل انتظار بود.

در سال‌های اخیر بحران مالی در جهان ضربه‌ی سنگینی به گردشگری بین‌المللی وارد ساخت. برای مثال کاهش ۴ درصدی در سال ۲۰۰۹ که به علت شیوع آنفولانزای خوکی رخ داد، باعث خانه‌نشینی بسیاری از مردم در تعطیلات شد. اما پس از آن رشد گردشگری به مرور آغاز شد.

این نهاد سازمان ملل برای سال ۲۰۱۶ نیز رشدی معادل ۴ درصد پیش‌بینی کرده است. از نظر آنها تا سال ۲۰۲۰ تعداد گردشگرانی که برای بیشتر از یک شب به سفر خارجی می‌روند، به مرز ۱.۴ میلیارد گردشگر می‌رسد. همچنین رئیس این نهاد افزود: عملیات تروریستی سال‌های اخیر تاثیر بلند مدتی بر رشد سفرهای بین‌المللی نخواهد داشت. هر چند بعضی مقصدهای پرطرفدار گردشگری به دلیل تعدد حملات تروریستی کاهش توریست داشته‌اند. برای مثال تعداد گردشگران کشور تونس - که در حملات تروریستی اخیر آن ۵۹ گردشگر کشته شدند - از ۷.۲ میلیون مسافر به ۵.۲ در سال گذشته کاهش یافتند. همچنین تعداد گردشگران آفریقا به طور کلی در سال گذشته کاهشی معادل ۸ درصد داشتند. در کشورهای جنوب صحرای آفریقا این رقم به ۱ درصد کاهش رسید و دلیل اصلی آن شیوع بیماری ابولا بود. اروپا عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری در جهان را از آن خود کرد و پس از آن آسیا و اقیانوسیه قرار گرفتند. همچنین آمریکا رشدی حدود ۵ درصدی در تعداد گردشگران بین‌المللی داشت.

وی افزود: چین بار دیگر در صدر محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری آسیا قرار گرفت و پس از آن ژاپن و تایلند جذابیت بیشتری برای گردشگران بین‌المللی داشتند. در سال اخیر مسافران چینی طولانی‌ترین سفرها را بین دیگر گردشگران به خود اختصاص دادند که علت آن رشد اقتصادی دو رقمی حاصل از توریسم از سال ۲۰۰۴ برای آنها بود.

در ضمن این سازمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: کاهش قابل توجه مخارج سفر به روسیه و برزیل، منعکس‌کننده محدودیت‌های اقتصادی این دو کشور و کاهش ارزش پول آنهاست.

پس از مطالعه این گزارش جالب و امیدوارکننده، از شما دعوت می‌کنیم تا نظرات خود درباره گردشگری ایران در سال ۹۴ را با کجارو در میان بگذارید. به نظر شما کشور عزیزمان، ایران، چقدر آمادگی و پتانسیل برای جذب گردشگر بین‌المللی دارد؟ در این راه امیدوارکننده چه کمبودهایی حس می‌شود؟

منبع: گاردین

مطالب مرتبط:

دیدگاه