ردپای انسان‌های عصرحجر در حاشیه کویر نمک

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۳۰ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
ردپای انسان‌های عصرحجر در حاشیه کویر نمک

تحقیقات باستان‌شناسی اخیر نشان داده است که انسان عصرحجر که تازه از کوه فرود آمده و در دشت سکونت گزیده بود، روی مسیر کمانی شکل اطراف کویر نمک سکونت داشت.

 به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهرام عنانی سرپرست هیات بررسی و باستان‌شناسی دهستان مرکزی شهرستان طبس افزود:

فلات مرکزی ایران که بخشی از آن را کویر تشکیل می‌دهد درباستان‌شناسی پیش از تاریخ از اهمیت بالایی برخوردار است و محوطه‌های بسیار مهمی چون سیلک کاشان، استقرارهای دشت قزوین و قم در آن قرار دارند. شهرستان طبس به دلیل جابه‌جایی بین استان خراسان رضوی، جنوبی و یزد و نیز دوری از مرکز استان به هیچ وجه مورد مطالعات باستان‌شناسی قرار نگرفته است.

به گفته عنانی نخستین برنامه جامع در اوایل امسال در بخش دستگردان طبس به سرپرستی خود او انجام گرفت که نتایج آن بزودی منتشر خواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد که با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این برنامه در کل شهرستان ادامه یابد و نقشه باستان‌شناسی کلی آن آماده شود.

 مجوز بررسی و شناسایی باستان‌شناسی دهستان منتظریه بخش مرکزی شهرستان طبس در خراسان جنوبی توسط رئیس پزوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه