مرمت گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
 مرمت گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوینی

مطابق اعلام مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، در راستای حفاظت از آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی - فرهنگی، گرمابه حاج ملا تقی قزوینی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی مرمت شد.

 به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، محمد علی حضرتی در این باره گفت:

حمام تاریخی حاج ملا محمدتقی از بناهای ارزشمند مربوط به دوره قاجار واقع در محدوده بافت تاریخی کهن شهر قزوین است که توسط حاج ملا محمدتقی قزوینی «شهید ثالث» بنا نهاده شده و علی رغم گذشت بیش از ۱۷۰ سال از ساخت این بنا جزء معدود گرمابه‌هایی است که هنوز به شیوه سنتی اداره می‌شود.

 عملیات احیاء و باززنده سازی حمام قاجاری حاج ملا محمدتقی از اوایل تیرماه سال جاری با تخصیص اعتبارات استانی و نظارت کارشناسان مرمت و تیم فنی میراث فرهنگی آغاز و بخش‌هایی از این بنای تاریخی که در معرض آسیب جدی قرار داشت مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

 اکثر فضاهای این بنای تاریخی را اندود آهکی تشکیل داده که با مرور زمان دچار فرسودگی و ریزش شده و با اجرای عملیات مرمتی اندودهای فرسوده، رسمی بندی‌ها، طاق‌ها و گنبدها تراشیده شده و پس از بندکشی مجدد و انجام عملیات دانه‌گذاری و تعویض آجرهای پوسیده، بخش‌های مذکور مجددا با اندود آهک پوشیده شد و تعداد ۸ عدد از نورگیرهای این بنا نیز براساس الگوهای سنتی بازسازی و مرمت شد.

گرمابه قاجاری حاج ملا محمدتقی در ۱۱ مرداد سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۶۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و با مساحتی در حدود ۵۰۰ متر مربع در بافت تاریخی قزوین، خیابان مولوی پایین‌تر از مدرسه صالحیه واقع شده است.

این بنای تاریخی دارای فضاهای سنتی بوده و بزرگترین فضای مرکزی یا سربینه حمام از هر طرف به یک نیم هشتی منتهی می‌شود که فضای مرکزی و نیم هشتی‌ها دارای تزئینات رسمی‌بندی زیبایی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه