۵ سبک مهم و کاربردی عکاسی

شیرین روستا
شیرین روستا جمعه، ۲۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰
۵ سبک مهم و کاربردی عکاسی

عکس‌های شما تا چه اندازه متنوع است؟ چقدر در گرفتن عکس‌های متفاوت مهارت دارید؟ تسلط در یک نوع خاص از عکاسی خیلی اهیمت دارد، اما داشتن توانایی خلق انواع مختلفی از عکس‌ها نیز مهم است و می تواند درهای جدیدی از عکاسی را به روی شما باز کند و به پیدا کردن سبک مورد علاقه شما در عکاسی و جلوگیری از گرفتن عکس‌های تکراری کمک کند. در این مقاله قصد داریم ۵ نوع از عکس‌هایی را که هر عکاسی باید با طریقه گرفتن آن‌ها آشنا باشد به شما معرفی کنیم. البته گرفتن این عکس‌ها خیلی سرگرم‌کننده است اما توانایی گرفتن چنین عکس‌هایی نشان‌دهنده مهارت‌های یک عکاس است.

 عکاسی ماکرو

عکاسی ماکرو به خاطر اینکه به ما اجازه می دهد تا همه چیزهای کوچک با تمام جزئیات از نزدیک ببینیم، خیلی خالب است. شاید در این سبک از عکاسی مجبور باشید مقدار اندکی پول برای خرید لنز مخصوص در عکاسی هزینه کنید. البته بدون هزینه هم می توانید با استفاده از تکنیک لنز معکوس یا باز کردن لوله‌های لنز دوربین خود به جای خرید یک لنز ماکرو استفاده کنید. در نظر داشته باشید که عکاسی ماکرو نیاز به تمرین و ثبات دارد و به شما کمک می کند تا به دنیای اطرافتان متفاوت‌تر نگاه کنید.

عکاسی ماکرو

عکاسی از طلوع و غروب خورشید

فکر می کنید عکس گرفتن از طلوع و غروب خورشید کلیشه‌ای است؟ شاید اینطور باشد، اما این به آن معنا نیست که نباید طریقه عکس گرفتن از آن را بلد باشید. همه افراد از طلوع و غرب خورشید لذت می برند. در واقع عکس گرفتن از طلوع و غروب خورشید کار ساده ایی به نظر می رسد، اما قسمت مهم و سخت ماجرا زمانی است که باید نوردهی به دوربین را در حالت تعادل قرار دهید. عکاسی از این موقعیت‌ها فرصت مناسبی برای یادگیری و استفاده از فیلتر تراکم خنثی است و شما می‌توانید در این شرایط برخی از ویژگی‌های مهم نور را تجربه کنید.

عکاسی در طلوع و غروب

عکاسی از چشم‌انداز

عکاسی از چشم‌اندازها بیشتر از عکاسی پرتره شما را به گرفتن عکس‌هایی با عمق بیشتر عادت می‌دهد. از این رو فاصله مناسب کانونی از منظره و انتخاب محل مناسب برای عکسبرداری در این نوع از عکاسی خیلی مهم است. دوری از فضاهای گسترده و انتخاب یک پدیده خاص در این سبک از عکاسی اهمیت دارد. همانطور که اِنسل آدامز می گوید:

یک عکاس خوب می‌داند برای عکاسی کجا بایستد تا عکس واقعی‌تری از چشم‌انداز تهیه کند.

عکاسی از چشم انداز

عکاسی از آسمان شب

عکاسی از آسمان شب حتما نباید شامل کهکشان راه شیری باشد. بلکه هر عکسی از ستارگان آسمان می‌تواند یک تمرین و تجربه خوب در این نوع عکاسی به شمار آید. همانند عکاسی از چشم‌اندازها، در این نوع از عکاسی هم باید در محل مناسب قرار بگیرید.  همچنین نیاز به دانش پایه در مورد کارهای مورد نیاز برای عکاسی در شب دارید. توجه داشته باشید که در این نوع عکاسی وجود یک سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین ضرری است و علاوه بر این نوردهی به دوربین باید در مدت زمان طولانی‌تری صورت بگیرد. استفاده از سه پایه، محل قرار گیری آن و تنظیم دوربین در این شرایط چالش سرگرم‌کننده‌ای است و می‌تواند درک عمیقی از عکاسی در شب به شما بدهد.

عکاسی در شب

عکاسی با نور

در این سبک از عکاسی به راحتی می‌توان با یک منبع نور مانند لامپ عکس‌های فوق‌العاده زیبایی تهیه کرد و فرصتی عالی برای عکاس است تا در هر دو طرف دوربین به طور فعال درگیر شود. این سبک از عکاسی یعنی منبع نور را دست بگیرید و آن را هرجا که دوست دارید و سلیقه خودتان است، قرار دهید. برای گرفتن عکس‌هایی به روش نقاشی در نور، به یک محیط تاریک و  یک دوربین که روی نوردهی طولانی مدت ( بهترین شرایط برای عکاسی در نور کم است) تنظیم شده است، نیاز دارید. حالا همه چیز آماده است تا نقاشی رنگ و نور پیکاسو را کشف کنید.

نقاشی با نور در عکاسی

منبع: lightstalking

مطالب مرتبط:

دیدگاه