کشورهایی که با ایران قطع روابط سیاسی کردند، روی نقشه

مینا داودی | شنبه, ۲۶ دی ۹۴ ساعت ۲۳:۳۰

پس از اعدام شیخ نمر باقرالنمر در عربستان، در نقاط مختلف جهان، از جمله ایران تظاهراتی ضد حکومت آل سعود صورت گرفت که در پی آن با ورود معترضان به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، عربستان سعودی و در پی آن برخی کشورهای دیگر منطقه، تصمیم به قطع روابط سیاسی خود با ایران گرفتند. با کجارو همراه باشید تا این کشورها را روی نقشه مشاهده کنید.

 شیخ نمر باقرالنمر که بود؟

نمر باقرالنمر در سال ۱۹۵۹ متولد شد. وی یک مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی بود که در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال ۲۰۱۲ بازداشت شد و در روز چهارشنبه ۱۵ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه جنایی عربستان سعودی به‌دلیل اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، وی را به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد. شیخ نمر باقرالنمر در ۲ ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد. اعدام وی سبب واکنش گسترده منفی در منطقه و سازمان‌های مستقل بین‌المللی شد.

کشورهایی که با ایران قطع روابط سیاسی کردند

۱.عربستان سعودی

عربستان سعودی

عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد و از دیپلمات‌های ایران در عربستان خواست تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشور را ترک کنند. وزیر خارجه عربستان و رئیس اداره رسانه‌ای این کشور به‌طور مشترک در یک کنفرانس خبری در مورد حمله به سفارت عربستان و کنسولگری این کشور در ایران موضع گرفتند. «عادل الجبیر» در این کنفرانس خبری مدعی شد که نیروهای ایرانی هیچ تلاشی برای جلوگیری از تجاوز به ساختمان سفارت و کنسولگری انجام ندادند. «عادل الجبیر» ادامه داد: حمله به سفارت، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و این موضوع به شورای امنیت گزارش شده است.

۲ و ۳.بحرین و سودان

بحرین

سودان

بحرین و سودان به‌دنبال پیروی از سیاست‌های عربستان سعودی،۱۴ دی ۱۳۹۴ قطع روابط دیپلماتیک با ایران را اعلام کردند. وزیر خارجه بحرین گفت: از هیئت دیپلماتیک ایران خواسته‌ایم که ظرف ۴۸ ساعت خاک بحرین را ترک کند. مسئولان سودان ضمن اعلام حمایت از عربستان سعودی از اخراج سفیر ایران خبر دادند.

۴.جیبوتی

جیبوتی

جیبوتی کشوری فقیر و کوچک در شمال آفریقاست که از حداقل‌ها نیز بی‌بهره است و با کمک کشورهای مختلف به‌ویژه عربستان اداره می‌شود. ایران نیز پیش از این در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد برای این کشور سفارت ساخته بود اما در این بزنگاه جیبوتی ترجیح داد به‌سمت قلک اعراب سوق پیدا کند.

۵. سومالی

سومالی

وزارت خارجه سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنا به تصمیم هیئت دولت، روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده و به کارکنان سفارت این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند. این بیانیه ادامه داد که این وزارتخانه کاردار ایران را احضار و وی را از تصمیم مقامات سومالی آگاه کرده است. در این بیانیه همچنین آمده بود که این تصمیم در واکنش به مداخلات مستمر ایران در امور داخلی سومالی صورت گرفته است. پیش‌تر خبرگزاری دولتی سومالی به نقل از مقامات این کشور نیز گفته بود که این کشور از مواضع عربستان در مناقشه کنونی با ایران حمایت می‌کند.

۶.جزایر کومور (قمر)

جزایر کومور قمر

مجمع الجزایر کومور (قمر) رابطه دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرده است. کومور از اعضای اتحادیه عرب است و روابط اقتصادی نزدیکی با عربستان سعودی دارد. این کشور پیش از این سفیر خود را از تهران فراخوانده بود. به گزارش رادیو فرانسه وزارت خارجه کومور در بیانیه‌ای "دخالت ایران در امور داخلی پادشاهی عربستان سعودی" را محکوم کرده است.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه