۲۰ مقصد برتر گردشگری جهان در «لیست نهایی» لونلی‌ پلنت

محمد میرافشاری | شنبه, ۲۶ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

انتشارات لونلی‌پلنت (Lonely Planet) برای بسیاری از گردشگران جهان به لطف کتاب‌های راهنمایی سفرش شناخته شده است. به‌تازگی کتابی با نام «مقصد نهایی» منتشر کرده است که شامل ۵۰۰ مقصد دیدنی جهان است. وقتی مکانی دیدنی در فهرست لونلی‌پلنت قرار می‌گیرد، می‌توان مطمئن بود که ارزش دیدن دارد. با کجارو همراه شوید تا در این مقاله با ۲۰ مقصد برتر این لیست نهایی آشنا شوید.

 انتشارات لونلی‌پلنت (Lonely Planet)  چهار دهه پس از این‌ که کار خود را به‌عنوان ناشر کتاب ارزان‌قیمت راهنمای مسافر شروع کرد، اکنون ادعا می‌کند که اثر جدیدش بهترین راهنمای پرطرفدارترین مقاصد گردشگری جهان است.

این انتشارات تیمی خبره از سفرنامه‌نویسان و افراد متخصص در زمینه سفر را گرد هم آورده است تا لیست «سفر نهایی» (Ultimate Travel) خود را تألیف کند و ۵۰۰ مقصد بی‌نهایت زیبا و باورنکردنی را برای راهنمایی گردشگری منتشر کند.

کتاب «سفر نهایی: ۵۰۰ مقصد گردشگری برتر در کره زمین...طبقه‌بندی شده» در بعضی از کشورها به‌عنوان «لیست سفر نهایی» (Ultimate Travelist) در ماه آگوست (نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد) سال گذشته (میلادی) عرضه شده است، اما عرضه آن در کشور آمریکا در ماه اکتبر (نیمه دوم مهر و نیمه اول آبان) صورت گرفت.

با وجود این‌ که بسیاری از مناطق گردشگری این لیست از میراث جهانی یونسکو (UNESCO's World Heritage) یا از راهنمای سفر کشور به کشور لونلی‌پلنت گردآمده‌اند، در این فهرست جدید چند محل شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده نیز وجود دارد.

در این کتاب از مقاصد گردشگری که در فهرست ۲۰ مکان برتر برای بازدید قرار دارند، می‌توان به موزه هنرهای جدید و قدیم تاسمانی (Tasmania's Museum of Modern and Old Art)، شهر فز (Fez's Medina)، پارک ملی گراند کنیون (Grand Canyon) و تاج‌محل (Taj Mahal) اشاره کرد.

وسوسه‌انگیزترین مکان‌های دنیا

در رده اول معبد آنگکور (Angkor) کامبوج قرار دارد که لونلی پلنت به آن لقب برنده می‌دهد و پس از آن دیوار مرجانی بزرگ استرالیا (Australia's Great Barrier Reef) و شهر باستانی ماچوپیچوی پرو (Peru's Machu Picchu) قرار دارند.

از جمله مکان‌های دیگری که در بین ۲۰ مکان برتر برای بازدیدکنندگان در این کتاب اشاره شده‌اند، می‌توان به مسجد ایاصوفیه استانبول (Istanbul's Aya Sofya)، تماشاخانه کولوسئوم رم (Rome's Colosseum) و صخره‌های دوازده حوری استرالیا (Australia's coastal Twelve Apostles rock formations) اشاره کرد.

رئیس تحریریه انتشارات لونلی‌پلنت می‌گوید: این کتاب حاصل تلاش چندین و چندساله برای گردآوری و ارائه وسوسه‌انگیزترین مکان‌ها، از دید گروه ما است.

هر مسافر فهرستی از مکان‌هایی را  دارد که باید ببیند. البته، چیزی که یک مکان را ویژه می‌سازد برای هر کسی متفاوت است، اما این لیست نهایی و قطعی ما است و امیدواریم که الهام‌بخش فهرست آرزوی سفرهای دیگران نیز شود.

این جاذبه‌های گردشگری در کتابی با جلد، نوشته‌ها و عکس‌های زیبا و چاپ فویل طلائی ارائه شده‌اند و به شعار «تنها لیست مقاصد گردشگری برتری است که به آن نیاز خواهید داشت»، تبلیغ می‌شود. این لیست خوب به نظر می‌رسد، اما به هر کسی که می‌خواهد از کل این ۵۰۰ مکان بازدید کند، توصیه می‌شود که در عوض اینکه این کتاب را در کوله‌پشتی سفر خود قرار دهد، در میز کافه جا بگذارد، زیرا بازدید از کل این ۵۰۰ مکان تقریبا غیرممکن است.

۲۰ جاذبه گردشگری برتر در این کتاب و البته از دید لونلی‌پلنت از قرار زیر است:

۱. معبد آنگکور (سیئم ریم) کامبوج

معبد آنگکور

بزرگ‌ترین معبد دنیا با نام معبد آنگکور (Temples of Angkor) که برای خدای هندو ویشنو (Hindu god Vishnu) ساخته شده است. این بنای باشکوه در زبان محلی آنگکور وات (Angkor Wat) نامیده می‌شود. این بنا چیزی بیشتر از معبد، آرامگاه و مقبره است و شهر مجازی منارها را در جنگل و دریاچه‌های شمال کامبوج ایجاد کرده است. لونلی‌پلنت می‌گوید معبد حیرت‌انگیز کامبوج گوی سبقت را از جاذبه‌های گردشگری دیگر ربوده و در مقام اول بهترین جاذبه‌های گردشگری برای بازدید قرار می‌گیرد.

۲. دیوار بزرگ مرجانی (استرالیا)

دیوار بزرگ مرجانی

برای دیدن دیوار بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) باید ۱۸۶۰ مایل (حدود ۳۰۰۰ کیلومتر) به‌سمت ساحل شمال شرق استرالیا بروید، آن‌وقت بزرگ‌ترین شبکه از صخره‌های مرجانی و هزاران گونه ماهی و زندگی دریایی را مشاهده خواهید کرد. این دیوارهای مرجانی با داشتن بیش از ۴۰۰ گونه گیاهی و حیوانی یا حیات زیرآب خاص خود، از وال گرفته تا توتیای دریایی، غواصان زیادی را به این منطقه می‌کشاند.

۳. شهر باستانی ماچوپیچو (پرو)

شهر باستانی ماچوپیچو

بافت چشمگیر مناطق آندین (Andean) یا روش اتصال این شهر به شیب‌های تند و پرخطر نیست که آن را به مکانی دیدنی برای بازدید تبدیل کرده است، بلکه جذابیت خاص شهر باستانی ماچوپیچو (Machu Picchu) آن را در این لیست قرار داده که هیچ‌کسی واقعا نمی‌داند چه اتفاقی در اینجا افتاده است.

۴. دیوار بزرگ (چین)

دیوار بزرگ

دیوار بزرگ چین (Great Wall) به‌قدری افسانه‌ای است که حتی از روی بنا نیز قابل رویت است، اما این هزار توی تحسین‌ برانگیز با دیوارها و قلعه‌­های بسیار به طول ۵۵۰۰ مایل (حدود ۸۸۵۰ کیلومتر) طول، نامتناهی و غیرقابل تخریب به نظر می‌رسد، هرچند با وجود استحکام ظاهری این دیوار، گفته می‌شود که در معرض خطر تخریب قرار دارد.

۵. تاج‌محل (آگرا) هند

تاج‌محل

تاج‌محل (Taj Mahal) یکی از نمادهای کشور هند است که شاید برای شما خواننده این مقاله کجارو جالب باشد که رد پای ایرانی‌ها را در روند ساخت بیابید چندین جریب سنگ مرمر سفید درخشان، چند هزار سنگ گران‌بها با الگوی اسلامی پیچیده، همگی در یک تقارن عالی حکاکی شده‌اند. این کاخ حیرت‌آور، شاهکاری در دنیایی معماری جهان است. همانند آرامگاه‌های دیگر، تاج‌محل هند یکی از بی‌بدیل‌ترین جاذبه‌های گردشگری است. این بنا در سال ۱۶۴۳ میلادی توسط امپراتور مغول «شاه جهان» (Shah Jahan) برای زنده نگه‌داشتن یاد همسر سوم خود «ممتاز محل» (Mumtaz Mahal) که شاهزاده‌ای ایرانی و موردعلاقه شدید شاه جهان بود، ساخته شده است.

۶. پارک ملی  گرند کنیون (آریزونا) ایالات‌متحده آمریکا

پارک ملی  گرند کنیون

پارک ملی گرند کنیون (Grand Canyon National Park) پارک ملی در آمریکا است که بازگوکننده دو میلیون سال تغییرات زمین‌شناختی است که با ۲۷۷ مایل (حدود ۳۷۰ کیلومتر) طول به‌عنوان یکی از نشا‌نه‌های قدرت خدا محسوب می‌شود.

۷. تماشاخانه کولوسیوم (رم) ایتالیا 

تماشاخانه کولوسئوم

 تماشاخانه کولوسئوم (Colosseum) با ۵۰ هزار نفر گنجایش جالب‌ترین جاذبه گردشگری رم است و قدرت بی‌رحمانه و بکری را عرضه می‌کند که هنوز هم هرکسی که وارد آن می‌شود، آن را حس می‌کند.

۸. آبشارهای ایگوازا (آرژانتین و برزیل)

آبشارهای ایگوازا

آبشارهای ایگوازا (Iguazu Falls) نام خود را از زبان گارانی (Guarani) گرفته‌اند که به‌معنای «آب بزرگ» است و باید گفت که این نام حق مطلب را به‌خوبی برای این آبشارها ادا نکرده است. این آبشارها عظیم هستند، قایق‌های گردشگری که در آبگیرهای سرشار از کف‌ پایین آبشارها قرار دارند، برای گردشگرانی که در بالای آبشار ایستاده‌اند، به‌اندازه چوب‌کبریت به نظر می‌رسند. منظره‌ای حیرت‌آور از ۲۷۵ آبشار که بیش از یک مایل (حدود ۱٫۵ کیلومتر) عرض دارند و بین مرز برزیل و آرژانتین قرار گرفته‌اند.

۹. کاخ الحمرا (گرانادا) اسپانیا

کاخ الحمرا

درباره کاخ الحمرا (Alhambra) لونلی‌پلنت می‌گوید: دیوارهای سرخ‌رنگی که در کنار کوه‌ها واقع شده‌اند، کاخی که بر خط افق شهر گرانادا سلطه دارد، شاید بهترین نمونه از هنر اسلامی در دنیا باشد و پایدارترین نماد از ۸۰۰ سال حکمرانی مسلمانان اروپا در اسپانیای قرون‌وسطا است.

۱۰. ایا‌صوفیه (استانبول) ترکیه

ایا‌صوفیه

ایا‌صوفیه (Aya Sofya) کلیسا، مسجد و موزه در یک محل. بنای ایاصوفیه استانبول طبقه‌بندی‌های ساده را به هم می‌ریزد. این بنا حدود ۱۵۰۰ سال پیش ساخته شد. در آن زمان امپراتور بیزانس درخواست کرد که کلیسایی ساخته شود که شکوه آسمان‌ها را در زمین نشان دهد و تقلیدی از بناهای شگفت‌آور رم باشد و بعد از ورود اسلام به ترکیه این بنا تبدل به یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان شد که در حال حاضر به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین نقاط گردشگری ترکیه محسوب می‌شود.

۱۱.شهر فز (مراکش)

شهر فز

شهر فز (Fez Medina) که در قرن ۹ میلادی ایجاد شده، شبکه‌ای درهم پیچیده از کوچه‌ها و بازارها است که به‌دلیل باریک بودن نمی‌توان به‌وسیله خودرو وارد آن‌ها شد. ساکنان این شهر که بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر هستند، هنوز هم با الاغ و قاطر در خیابان‌های شهر فز تردد می‌کنند.

۱۲. صخره‌های ۱۲ حوری (استرالیا)

صخره‌های ۱۲ حوری

 صخره‌های ۱۲ حوری (Apostles) که در این فهرست نیز مانند نامشان که عدد ۱۲ را در خود دارد، در رده دوازدهم قرار گرفته‌اند و صخره‌هایی هستند که با هنرمندی طبیعت به‌واسطه باد و موج درست شده‌اند. مکان قرار گرفتن این صخره‌ها در ساحل ویکتوریا (coast of Victoria) است و البته باید گفت که در واقع ۸ صخره وجود دارد و انتظار دیدن ۱۲ صخره را نداشته باشید. این صخره‌های ساخته‌شده از سنگ آهکی نرم، هنوز در هر سال دو میلیون بازدیدکننده را به استرالیا می‌کشانند.

۱۳. شهر باستانی پترا (اردن)

شهر باستانی پترا

شهر صخره‌ای پترا (Petra) که با صحنه‌های آخر فیلم «ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی» (Indiana Jones and the Last Crusade) به شهرت رسیده است، بیش از ۲۳۰۰ سال پیش در دل کوه به‌شکل دست‌کند ساخته شده است.

۱۴. شهر باستانی تیکال (گواتمالا)

شهر باستانی تیکال

شهر باستانی تیکال (Tikal) که در میان جنگل‌های بارانی انبوه ساخته شده و طی چندین قرن رازهای بسیاری را در دل خود جا داده است. این شهر متعلق به تمدن مایا (Mayan) یکی از ناشناخته‌ترین مکان‌های باستانی برجسته در غرب کره زمین است.

۱۵. موزه بریتانیا (لندن) انگلستان

موزه بریتانیا

مولفان این فهرست لونلی‌پلنت موزه بریتانیایی لندن (British Museum) را بزرگ‌تر‌ین گنجینه اروپا توصیف می‌کنند. این بنای ۲۶۰ ساله هر ساله ۶ میلیون گردشگر را به خود جذب می‌کند.

۱۶. کلیسای ساگرادا فامیلیا (بارسلونا) اسپانیا

کلیسای ساگرادا فامیلیا

روند ساخت کلیسای ساگرادا فامیلیا (Sagrada Familia Cathedral) توسط معمار معروف اسپانیایی آنتونی گاندنی (Antoni Gaud) در بارسلونا و حدود ۱۳۰ سال پیش شروع شد و برای شما خوانده این مقاله کجارو جالب است که بدانید هنوز چندین دهه دیگر به اتمام ساخت‌وساز این کلیسا مانده است و همین ویژگی در کنار زیبایی این کلیسا آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری برتر دنیا تبدیل کرده است.

۱۷. پارک ملی فیوردلند (نیوزیلند)

پارک ملی فیوردلند

پارک ملی فیورلند (Fiordland National Park) که با یخچال‌های طبیعی باستانی و صخره‌های مرتفع تزیین شده است و آبشارهای بیشماری دارد، توانست به‌عنوان اثر هفدهم در این لیست قرار گیرد، هرچند که در رقابت سختی با پارک‌های ملی دیگر نیوزیلند توانست این افتخار را کسب کند.

۱۸. جزیره سانتورینی (یونان)

جزیره سانتورینی

زوج‌هایی که برای ماه‌عسل به مسافرت گران‌قیمت می‌روند یا افرادی که با هواپیمای جت شخصی خود سفر می‌کنند، جزیره سانتورینی (Santorini) را که مشهورترین جزیره یونان است محلی کاملا مناسب برای گردش می‌دانند، اما گاهی اوقات کوه‌های آتش‌فشانی که در مناظر این جزیره به‌وفور یافت و در غروب آفتاب دچار تلاطم می‌شوند، چندان دل‌چسب نخواهد بود و ممکن است دلهره را در دل گردشگران این جزیره ایجاد کنند.

۱۹. جزایر گالاپاگوس (اکوادور)

جزایر گالاپاگوس

جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands) از جمله مناطقی در کره زمین است که از لحاظ زیست‌محیطی بسیار گران‌بها محسوب می‌شود و مسافرانی را جذب می‌کنند که به محیط‌زیست و زیبایی‌های فوق‌العاده آن علاقه‌مند هستند. این تنوع زیستی الهام‌بخش نظریات تکامل چارلز داروین (Charles Darwin's evolutionary theories) بوده است.

۲۰. موزه هنرهای جدید و قدیم (هوبارت) استرالیا

موزه هنرهای جدید و قدیم

موزه هنرهای جدید و قدیم (Museum of Old and New Art) زیباترین بنای هنری استرالیا را در خود جای داده است. هر چند که کمتر از ۵ سال از ساخت این موزه می‌گذرد، اما توانسته با گنجینه بی‌نظیر هنری خود به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری جهان تبدیل شود. این موزه دستاورد باشکوه دیوید والش (David Walsh)، ریاضی‌دان و کلکسیونر هنری اهل تاسمانی (Tasmania کشوری کوچک و جزیره‌ای در قاره اقیانوسیه) است که میلیون‌ها الگوریتم دقیق در عالم ریاضی طراحی کرده است و از این طریق ثروت سرشاری را به دست آورده است.

منبع: CNN

مطالب مرتبط:

دیدگاه