خانه تاریخی «بیرجندی‌های بروجرد» پس از مرمت به موزه ورشو بدل می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
 خانه تاریخی «بیرجندی‌های بروجرد» پس از مرمت به موزه ورشو بدل می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از مرمت خانه تاریخی بیرجندی‌های بروجرد برای ایجاد موزه ورشو در این شهرستان خبر داد. صنعت ورشوسازی در گذشته‌های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشت.

 غلامرضا سلیمانی با اشاره به اقدامات اداره کل میراث فرهنگی لرستان برای احیا هنر ورشوسازی در استان اظهار داشت:

در این راستا ساختمان تاریخی بیرجندی‌های بروجرد را در حال مرمت و احیا برای ایجاد موزه ورشو داریم.

وی همچنین به معرفی هنرمندان این رشته به صندوق کارآفرینی امید برای دریافت تسهیلات بانکی کم‌بهره اشاره کرد و گفت:

همچنین آموزش‌های مستمر نیز از سوی اداره کل میرث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری لرستان همواره در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از اخذ کد ملی برای هنر ورشوسازی لرستان خبر داد و گفت:

با یک پیمانکار که تجربه پیگیری کارهای استاندارد را دارد، قراردادی منعقد کردیم که طی آن پیمانکار، مراحل استانداردسازی را بررسی کرده تا کدملی ورشو بروجرد و روش و آئین کار آن استاندارد شود.

بنابر این گزارش، صنعت ورشوسازی در گذشته‌های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشت و بخش وسیعی از بازار قدیمی این شهر را به خود اختصاص می داد.

گستردگی این هنر به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است. این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می شد و با داشتن جلا ومقاومت طولانی در مقابل پوسیدگی ، آنرا "ژرمن سیلور" نیز اطلاق می‌کردند.

هنرمندان دیار بروجرد، با استفاده از فن چکش‌کاری و خم‌کاری با استفاده از دستگاه‌های ساده و همچنین نیروی بازوی خود، به خلق آثار فلزی بسیار زییایی از ورق‌های ورشویی می‌پرداختند که از جمله می‌توان به ظروف غذاخوری، سماور، سینی، قندان، چایدان، گلاب پاش و ... اشاره کرد.

کارشناسان امر معتقدند که جغرافیایی متنوع لرستان و زیست‌بوم این استان در تنوع نقوش و صنایع‌دستی آن نقش بسزایی داشته به‌ طوری‌ که کار هنرمندان بروجردی روی فلز ورشو از انحصاری‌ترین صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود.

از برجسته‌ترین هنرمندان این حرفه می توان استاد علی میناگر، مرحوم استاد رئوف، مرحوم استاد قریب، استاد رضا گلدوز، استاد محمد بادآور، استاد علیرضا شاددل، استاد ماشاء اله فرخی و ... را نام برد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه