هاربین ۲۰۱۶: خیره‌کننده‌ترین جشنواره زمستانی جهان آغاز شد

محمد میرافشاری | یکشنبه, ۲۰ دی ۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

در این مقاله شما را با شهری به نام «هاربین» در کشور چین آشنا می‌کنیم که محل برگزاری یکی از بزرگ‌ترین و زیبا‌ترین جشنواره‌های برف و یخ است. جشنواره‌ای که برای برگزاری آن به دمایی بین -۱۰ تا -۲۰ درجه سانتی­گراد نیاز است، اما زیبایی‌هایش این سرمای سوزناک را از یاد شما خواهند برد. با کجارو همراه باشید.

فکرکردن به زمستان علیرغم تداعی سوز و سرما در ذهن، یادآور زیبایی‌های خاص این فصل نیز هست. صحنه‌های پوشیده از برف که قدم‌زدن در آن می‌تواند به میزان زیادی آرامش‌بخش باشد. بسیاری از شهرهای دنیا هستند که به خاطر قرارگرفتن در مناطق خاص جغرافیایی، هرساله زمستانی به مراتب سخت‌تر از آنچه را که ما در ذهن داریم، تجربه می­‌کنند؛ اما مردم این شهرها به جای تنفر از این سرما و نشستن در منازل خود، با آن خو گرفته و سعی کرده‌اند تا به بیشترین حد ممکن از آن لذت ببرند. حتی در برخی از شهرها پا را فراتر گذاشته و با ذوق و هنر هرچه تمام‌تر توانسته‌اند تعدادی بسیاری از مردم جهان را به سمت شهر خود روانه و به جهانیان ثابت کنند زمستان و سرما نه تنها آزاردهنده نیست بلکه در بسیاری از مواقع می‌تواند زیبا باشد.

به فکر بهانه‌ای برای زنده کردن یا تکرار خاطرات ساختن قلعه‌های برفی دوران کودکی خود هستند

جشنواره بین‌المللی برف و یخ هاربین (نام شهری در شمال کشور چین) که به خاطر مجسمه‌های دیدنی و ماکت‌های یخی بزرگ خود شهره جهانیان است، در حالی برگزاری است.

این رویداد سالانه که امسال برای سی و دومین بار برگزار می­‌شود، دارای چند بخش موضوعی است. همچنین در کنار این موضوعات یک نمایشگاه مجسمه و یک نمایشگاه اختصاصی فانوس‌های یخی هم برگزار می­‌شود.

اصلی‌ترین جاذبه این جشنواره «دنیای برف و یخ هاربین» است که مساحتی بیش از ۷۵۰ هزار مترمربع را دربرمی‌گیرد. طبق گزارشی که در رسانه‌های چینی منتشر شده، در ساخت سازه­‌های باشکوه این قسمت بیشتر از ۳۳۰ هزار متر­مکعب برف و یخ مورد استفاده قرار گرفته‌است.

موضوع اصلی امسال این جشنواره «مروارید روی تاج برف و یخ» است

با وجود خیره‌کننده‌بودن آثار و ذات یخ که در سفیدی باشکوهش است، بهترین زمان برای بازدید از آثار هنرمندان شب خواهد بود، چون نورپردازی که از داخل این مجسمه­ ها و بناهای یخی صورت می­‌گیرد، زیبایی آن­ها را چند برابر خواهد‌کرد.

لذت بردن از زیبایی یخی به راحتی به دست نمی‌آید!

هاربین، مرکز استان هیلون گژیانگ (Heilongjiang) و در شمال شرقی چین قرار گرفته‌است. این شهر به شدت سرد و دمای آن در ماه ژانویه (نیمه دی‌ماه تا نیمه بهمن‌ماه) بین ۱۳- تا ۲۳- درجه سانتی­گراد خواهدبود. به علت نزدیکی هاربین به روسیه، تاثیر همسایه شمالی در همه‌جای آن، از سبک معماری گرفته تا غذاهای هاربین به راحتی قابل مشاهده خواهدبود.

جشنواره بین‌المللی برف و یخ هاربین از سال ۱۹۸۵ در این شهر برگزار می‌شود که قدمت و البته کیفیت آن باعث شده است که این جشنواره تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره ‌های یخی جهان شود و هم‌ رده با جشنواره ‌هایی چون ساپورو (Sapporo) ژاپن، کارناوال کِبِک (Quebec) کانادا و اسکی هولمنکولن (Holmenkollen) نروژ محسوب گردد.

بسته به شرایط آب و هوایی، این جشنواره به طور معمول تا اواخر ماه فوریه (نیمه بهمن‌ماه تا نیمه اسفندماه) ادامه دارد. در ادامه این مقاله کجارو درباره جشنواره یخ و برف هاربین امسال، شما را به دیدن تصاویری از سال گذشته این جشنواره دعوت می کنیم تا با زیبایی‌های نهفته در یخ و برف بیشتر آشنا شوید.

۱- جشنواره بین‌المللی برف و یخ ۲۰۱۶ هاربین پنجم ژانویه (۱۵ دی‌ماه) درهای خود را به روی عموم باز کرد.

1-Harbin-2016

۲- با وجود اینکه بازدیدکنندگان می­‌توانند از اواسط دسامبر (اواخر آذرماه و اوایل دی‌ماه) از مجسمه‌ها و سازه‌ها بازدید کنند، ولی مراسم رسمی افتتاحیه همراه با آتش‌بازی هرساله حدود پنجم ژانویه برگزار می­‌شود.

2-Harbin-2016

۳- می­ توان گفت که شب بهترین زمان برای بازدید خواهد بود، چون مجسمه‌ها و سازه‌ها از درون با نورهای ال.ایی.دی (LED) نورپردازی می‌شوند که زیبایی‌های این مجسمه­‌ها و مکان­‌ها را به طرز شگفت‌انگیزی افزایش می­‌دهد.

3-Harbin-2016

۴- هرچند بازدید از این سازه‌ها و مجسمه‌ها در روز هم بسیار زیبا خواهد بود و افرادی که از این جشنواره دیدن می‌کنند، یک‌بار هم در طول روز این کار را انجام می ­دهند.

4-Harbin-2016

۵- قرارگرفتن در دنیایی محصور از برف و یخ، به طوری که هر چیز قابل مشاهده‌ای از آن­ها ساخته شده‌، جذابیت اصلی این جشنواره است، هرچند لذت‌بردن از تفریحات برفی مثل اسکی و سورتمه‌سواری هم بازدیدکنندگان زیادی را به سوی این جشنواره روانه می­‌کند.

5-Harbin-2016

۶- «شرط می‌بندم می‌تونستم یکی از این‌ها رو توی خونه درست کنم». بسیاری از بازدیدکنندگان بعد از تماشای زیبایی‌های جشنواره هاربین این سخنان را به زبان می‌آورند، البته وقتی که به آن­ها می‌گویند که بسیاری از بلوک‌های یخی استفاده‌شده در سازه‌ها با یخی که از رودخانه یخ‌زده سونگوئا (Songhua) در هاربین برداشته شده، ساخته می‌شوند.

6-Harbin-2016

۷- به غیر از عکس‌گرفتن و پرسه‌زدن در اتاق‌های یک کاخ بزرگ یخی کارهای بیشتری هم برای انجام دادن وجود دارد. سورتمه‌سواری، اسکیت‌سواری و سرسره‌های یخی از تفریحات این جشنواره خواهد بود.

7-Harbin-2016

۸- این جشنواره سالانه است و با توجه به شرایط آب و هوایی به طور معمول تا اواخر فوریه (نیمه بهمن‌ماه تا نیمه اسفندماه) ادامه دارد، محل برگزاری آن‌هم استان هیلونگژیانگ (Heilongjiang) در شمال شرقی چین خواهد بود.

8-Harbin-2016

۹- موضوع اصلی امسال جشنواره «مروارید روی تاجی از برف و یخ» است. رویداد جانبی ولی بسیار مهم و جذاب دیگر جشنواره، «نمایشگاه هنری مجسمه‌های برفی» است که می‌توان آن را نهایت ذوق هنری آثار استادانه هنرمندان محلی و بین‌المللی به حساب آورد.

9-Harbin-2016

۱۰- سازه‌های جشنواره در بیشتر مواقع تاثیرگرفته از قصه‌های محلی و بناهای مهم چین هستند اما همیشه چند سازه از بناهای برجسته بین‌المللی هم در بین آثار به نمایش گذاشته شده،  وجود دارد.

10-Harbin-2016

۱۱- در مدت زمان ۳۲ سالی که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد، می‌توان گفت که این جشنوراه توانسته به یکی از بزرگ­ترین جشنواره‌های یخی جهان تبدیل شود و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت چین روانه می‌کند.

11-Harbin-2016

۱۲- آن صف را می‌بینید؟ نگران هستید جایی برای نشستن پیدا نکنید؟ حق دارید، چون براساس گفته­‌های برگزارکنندگان، در این دوره از برگزاری جشنواره هاربین انتظار حضور بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده می‌رود، رقمی که از آمار گردشگران کل یک سال بسیاری از کشورها بیشتر خواهد بود.

12-Harbin-2016

۱۳- طبق گزارشی که در رسانه‌های چین منتشر شده‌است، برای ساخت سازه‌های باشکوه این جشنواره بیش از ۳۳۰ هزار متر­مکعب برف و یخ مورد استفاده قرار گرفته‌است.

13-Harbin-2016

۱۴- غذا و معماری هاربین به شدت تحت تاثیر همسایه شمالی خود یعنی روسیه است. این امر باعث شده جشنواره هاربین برای مردم کشور روسیه نیز بسیار جذاب باشد، به همین دلیل به طور معمول بعد از چین بیشتر گردشگران از کشور روسیه خواهند بود.

14-Harbin-2016

۱۵- در این مقاله کجارو به زیبایی‌های جشنواره یخ و برف هاربین اشاره شد و باید گفت که لقب «شهر یخی» واقعا برازنده آن است. بهتر است بدانید زمستان‌های هاربین بسیار سخت خواهد بود. میانگین دمای یک روز در ماه ژانویه (نیمه دی‌ماه تا نیمه بهمن ­ماه) بین ۱۳- و ۲۳- سانتی­گراد است، پس اگر قصد سفر به این شهر و بازدید از جشنواره یخ و برف هاربین را دارید، تحت هیچ شرایطی لباس‌های گرم خود را فراموش نکنید.

15-Harbin-2016

منبع:CNN

مطالب مرتبط:

دیدگاه