دیدار با زمین در موزه علوم زمین

علی زمانی | جمعه, ۱۱ دی ۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

سرویس پرونده یک سایت کجارو، مدتی است که به معرفی و بررسی درگاه‌های اطلاع‌رسانی رسمی گردشگری ایران در فضای مجازی می‌پردازد و در این سعی و روال، اهتمام بر ارائه توصیه‌های کاربردی به وب مستر این مجموعه‌ها، برای تقویت ساختارهای اطلاع‌رسانی خود در فضای گردشگری مجازی بوده و هست. در گفتار امروز، گشتی دیجیتالی خواهیم داشت در موزه علوم زمین ایران، که شاید برای خیلی از کاربران محترم و هموطنان عزیز، شناخته شده نباشد. با کجارو همراه باشید تا با این موزه علمی بهتر آشنا شویم.

 اقلیم ایران، یکی از مناطق باستانی جهان محسوب می‌شود و سخن دراین‌باره بسیار گفته شده است. اما درصد زیادی از هموطنان عزیزمان، بسیاری از مناطق باستانی، تاریخی و فرهنگی کشورمان را چه در سایت‌های باستانی و چه موزه‌ها، بازدید نکرده‌ و تنها در رسانه‌ها، تصاویر و اطلاعاتی از این مجموعه‌ها مشاهده کرده‌اند. مثلا، غار چال‌نخجیر نراق که یکی از عجایب زمین‌شناسی در دنیا به شمار می‌رود، در شهرستان نراق از توابع استان اصفهان قرار دارد و بیش از شش‌میلیون سال قدمت دارد. جای‌جای ایران پهناور، شکوه زمین و سرافرازی تمدن بزرگ ایران‌زمین را می‌توان درک کرد و همه این‌ها، از نگاه ما کارشناسان گردشگری، مقاصدی جذاب برای ترغیب علاقه‌مندان به ایرانگردی و جهانگردی به شمار می‌رود که باید به آن توجه داشت. دنیایی از ناگفته‌ها درباره شگفتی‌های اعجاب انگیز غارها، کوه‌ها، بیابان‌ها و جنگل‌های ایران وجود دارد که بخشی از این قابلیت‌ها را‌ می‌توان در موزه‌ها و گنجینه‌های طبیعی در سراسر کشور مشاهده کرد. یکی از این گنجینه‌ها، موزه علوم زمین ایران است که می‌کوشد، ما را با دنیای شگفت‌انگیز سنگ‌ها و کانی‌ها آشنا کند. اگر ما این موزه را بازدید کنیم، حتما به بازدید از غارها و بسیاری از مکان‌های دیدنی طبیعی کشور، علاقه‌مند می‌شویم. به همین خاطر است که از جنبه علم صنعت گردشگری، بازدید از موزه‌ها به‌عنوان راهکاری مهم در جذاب‌سازی برای فرصت‌های گردشگری کشورها، به شمار آمده و ما نیز باید به این عرصه توجه جدی داشته باشیم.

موزه

درباره موزه علوم زمین

وب‌سایت موزه علوم زمین در نشانی اینترنتی http://museum.gsi.ir قرار دارد و روی وب‌سایت دامنه طراحی و راه‌اندازی شده است. در این درگاه، به عکس‌ها و محتواهایی برخورد می‌کنیم که تاکنون، اطلاعات زیادی از آن ندیده‌ایم. علوم مربوط به کره زمین، به علم زمین‌شناسی برمی‌گردد و با سنگ‌ها و کانی‌ها و مسائلی از این دست، مرتبط است. دانستن این اطلاعات، به‌عنوان اطلاعات عمومی برای قشرهای مختلف مردم، می‌تواند جذاب و جالب باشد. این موزه، همان طور که از نامش پیدا است، مرتبط با سازمان‌های زمین‌شناسی بوده و تلاش دارد، فعالیت های این مجموعه‌ها را در درگاه اختصاصی منتشر کند. موزه علوم زمین، در محل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی تهران قرار بوده و بیش از ۵۵ سال قدمت دارد. بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی که در ایران در چند دهه اخیر صورت گرفته است، سنگ‌ها، کانی‌ها و سنگواره‌های گوناگونی کشف شده که بخشی از آن‌ها، در این موزه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. ارتباطات علمی و زمین‌شناسی این موزه با موزه‌های منطقه و جهان گسترده است و برخی از زمین‌شناسان بین‌المللی نیز، با این مرکز در تعامل هستند. موزه علوم زمین، دارای پلانی به‌شکل U‌ است که در وسط آن، سالنی برای پخش و نمایش فیلم طراحی شده است. این موزه، یک موزه تخصصی است و مانند دیگر موزه‌های کشور، هر سال به روزرسانی می‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم شهروندانی تهرانی، بازدید از این موزه خاص و جالب را در برنامه سالانه قرار دهند.

قطعا، دانستن عیب نیست!

پرتال موزه

گشتی در سایت

در ایندکس وب‌سایت موزه، تصویری از سنگ‌های کشف شده که در موزه به نمایش درآمده ، قرار گرفته که جالب‌توجه است. درگاه، دارای ۵ بخش اصلی به نام‌های: معرفی موزه، ارتباط با موزه، موزه‌های مرتبط، اهدای نمونه و اطلاعات علمی است. گالری تصاویر موزه، در سمت چپ صفحات سایت مشاهده می‌شود. یکی از بخش‌های خوبی که در سایت موزه علوم زمین مشاهده می‌کنیم، بخش معرفی موزه‌های کشور بوده که معمولا جای آن در وب‌سایت موزه‌های کشور، خالی است. بخش اطلاعات علمی، دارای بخش کانی‌ها و سنگواره‌ها بوده و این قسمت، برای علاقه‌مندانی که به‌دنبال مسائل علمی خاص علوم زمین هستند، جالب‌توجه به نظر می‌رسد. البته توصیه می‌کنیم که برای ارتقای بازدید از وب‌سایت موزه، این بخش به‌صورت گسترده‌تری طراحی و راه‌اندازی شود تا منبع علمی بشود. ده‌ها تصویری که در وب‌سایت موزه قرار دارد، در بخش معرفی ارائه شده است. البته بخش خبری موزه، قسمتی خاص در این وب‌سایت نیست و منعکس‌کننده برخی از فعالیت‌های موزه به مخاطبان اینترنتی به شمار می‌آید. امیدواریم با توصیه‌های زیر، شاهد تقویت ساختار‌های اطلاع‌رسانی این رکن از گردشگری شهری پایتخت در فضای مجازی باشیم.

علوم زمین

تصویر آثار موزه علوم زمین ایران

۲۶ پیشنهاد به موزه علوم زمین ایران

۱- ارائه بخش انگلیسی وب‌سایت موزه علوم زمین ایران برای کسب مخاطب بین‌المللی تخصصی و همچنین معرفی گسترده‌تر این مجموعه در فضای مجازی توصیه می‌شود.

۲- راه‌اندازی کل وب‌سایت روی دامنه‌ای اختصاصی، بازدید بهتر علاقه‌مندان و کاربران اینترنت را سبب خواهد شد.

۳- محتوایی که در درگاه موزه علوم زمین قرار گرفته است، کامل نیست و باید تلاش شود اطلاع‌رسانی مجازی، تلاشی برای معرفی بهتر و گسترده‌تر آثار موزه به مخاطبان عام و خاص باشد. تقویت ساختارهای اطلاع‌رسانی محتوایی موزه، می‌تواند کمکی برای این قضیه باشد.

۴- فایل‌های ویدئویی مربوط به معرفی آثار موزه در وب‌سایت قرار بگیرد تا کاربران بتوانند گشت دیجیتالی واقعی در سالن‌های موزه داشته و با آثار و ماموریت این موزه خاص، آشنا شوند.

۵- در کشور ایران، غارهای اعجاب انگیز چندهزار ساله مانند غار علیصدر همدان و غال چال‌نخچیر نراق وجود دارد که سنگ ها و سنگواره‌های موجود در آن‌ها، قطعا در موزه علوم زمین کشورمان در معرض دید قرار گرفته است. برای توسعه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و آموزشی موزه علوم زمین، توصیه می‌کنیم چنین مکان‌هایی هم در این مجموعه، معرفی و با زبان ساده، برای عموم تشریح شود تا وب‌سایت موزه علوم زمین، درگاهی آموزشی و تخصصی باشد.

۶-اطلاعات جانبی درباره علوم زمین‌شناسی و ظرفیت‌های زمین‌شناسی اقلیم ایران، به‌صورت متنی، تصویری و ویدئویی در وب‌سایت موزه، طراحی و راه‌اندازی شود تا مخاطب، وقت بیشتری را برای مشاهده مطالب جالب این عرصه علمی، صرف کند.

۷- برای توسعه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی سایت موزه علوم زمین، همکای با دانشجویان و کارشناسان زمین‌شناسی در سراسر کشور و حتی دانشجویان ایرانی خارج از کشور، می‌تواند راهکار موثری باشد.

۸- بخش مالتی مدیای این موزه، می‌تواند معرف شاهکارهای طبیعی ایران و شگفتی‌های اقلیمی کشور باشد که از نگاه علم زمین‌شناسی، مورد تحلیل و بررسی همه‌جانبه قرار بگیرد. در واقع سایت موزه علوم زمین، قابلیت آموزش الکترونیکی علوم زمین را به طیف‌های مختلف کاربران جامعه اطلاعاتی کشورمان دارد.

۹- علوم زمین، علوم جالبی است که اکثر مردم درباره آن، اطلاعات کافی و درستی ندارند. راه‌اندازی بخش کودکان و نوجوانان موزه علوم زمین، یکی از راهکارهای ارزنده برای آشنا کردن بهتر این قشر سنی کشور، با این علم تصور می‌شود. چنین فرصت آفرینی در سایت موزه علوم زمین، انتظار می‌رود.

۱۰- موزه علوم زمین، موزه‌ای تخصصی بوده و انتظار می‌رود افرادی که به‌دنبال اطلاعات تکمیلی درباره سنگواره‌ها و طبقه‌بندی‌های علم زمین‌شناسی و مسائل مرتبط هستند، بتوانند از طریق بخش منابع علمی، اطلاعات خوبی را در قالب پی‌دی‌اف کسب کنند. چنین بخشی در سایت، می‌تواند معرفی سایت موزه را در موتورهای جست وجو تقویت کند.

۱۱- فروشگاه الکترونیکی در سایت موزه، می‌تواند معرفی‌کننده کتاب و محصولات تصویری و شنیداری درباره علوم زمین و همچنین، محصولات صنایع دستی منعکس‌کننده آثار موزه باشد که برای طیف‌های مختلف بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی، جالب‌توجه خواهد بود. سایت موزه‌های کشور باید به چنین فرصت‌آفرینی هایی توجه ویژه داشته باشند.

۱۲- بخش ارتباط با ما سایت، همان طور که همواره در سرویس پرونده یک سایت کجارو توضیح دادیم، باید به‌صورت تعاملی و اختصاص کدرهگیری به نامه مخاطب سایت باشد تا تکریم کاربران را به‌همراه آورد.

۱۳- انعکاس اخبار و فعالیت‌های موزه علوم زمین در سایت‌های رسمی و غیررسمی کشور نیز در بخش جداگانه‌ای به نمایش درآید.

۱۴- راه‌اندازی اپلیکیشن موزه علوم زمین، راهکاری برای تعامل بیشتر علاقه‌مندان به این عرصه و اطلاع‌رسانی گسترده فعالیت‌ها به جامعه مخاطبان خواهد بود.

موزه علوم

تصویر ورودی موزه علوم زمین ایران

۱۵- اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و تصاویر موزه علوم زمین به‌دلیل خاص بودن آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند سیلی از مراجعه‌کنندگان به موزه را سبب شود که در فرهنگ‌سازی موزه‌گردی و آشنایی با علوم زمین و همچنین معرفی مقاصد گردشگری مربوطه مانند غارهای ایران، مثمر ثمر خواهد بود. در واقع، زنجیره‌ای از رویدادهای مرتبط در عرصه گردشگری کشورمان، می‌تواند با معرفی عکس‌ها در شبکه‌ای اجتماعی صورت پذیرد.

۱۶- لینک موزه علوم زمین در کلیه سایت‌های رسمی ایران در فضای مجازی منعکس شود.

۱۷- لینک سایت موزه، در بخش پیوندهای موزه‌های ایران، در دسترس قرار بگیرد.

۱۸- بخش خبری وب‌سایت، به‌طور اختصاصی و تخصصی، به اطلاع‌رسانی الکترونیکی پرداخته و تلاش کند، شمار زیادی از کاربران ایرانی فضای مجازی را با ظرفیت‌های بکر زمین‌شناسی کشورمان آشنا کند.

۱۹- با راه‌اندازی بخش انگلیسی زبان سایت، محتوای سایت‌های تخصصی زمین‌شناسی نیز در سایت منعکس شود و خدمات مشاوره علمی نیز به علاقه‌مندان این حرفه ارائه گردد.

۲۰- بخش گشت مجازی در موزه که در اکثر سایت‌های موزه‌های ایران و جهان مرسوم است، در این وب‌سایت نیز ارائه شود.

۲۱-لینک سایت‌های معتبر اینترنت در زمینه علوم زمین، برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی وب‌سایت، در بخش لینک‌های مفید درج شود و برای آن‌ها توضیحاتی نیز ارائه گردد.

۲۲-اطلاع‌رسانی فعالیت‌های موزه در شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته و در کلیه شبکه‌های اجتماعی فارسی و شبکه‌های اجتماعی مشهور بین‌المللی، موزه علوم زمین، دارای صفحه اختصاصی باشد.

۲۳-دعوت از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و هنری ایران برای بازدید از موزه، می‌تواند در تشویق مخاطبان به بازدید از موزه، مثمر ثمر باشد.

۲۴- تغییر در بارگذاری محتوا به صورتی که مشاهده آن برای کاربران در سیستم عامل‌های مختلف آسان باشد، در دستور کار قرار بگیرد.

۲۵- محتوای صفحات، به‌طرز بهتری به موتورهای جست و جو معرفی شود و اخبار فعالیت‌ها، در وب‌سایت‌‌های خبرگزاری منعکس شود.

۲۶-برخی از لینک‌های سایت، درست کار نمی کند. مانند بخش سلب مسئولیت. که وب مستر محترم باید به این قضیه توجه کند.

 درباره موزه

سایت: museum.gsi.ir

 زبان: فارسی

نقشه سایت: ندارد

فرم ارتباطی: ندارد

تلفن: ۶۴۵۹۲۲۸۸

ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۴ عصر

 سایت موزه علوم زمین ایران، در نگاه اول، یک سایت تخصصی و غیر جذاب برای اکثر مردم است. اما از نگاهی دیگر، این سایت و این موزه، می‌تواند برای شماری از مقاصد گردشگری جغرافیایی ایران، عامل اطلاع‌رسانی موثر بوده و به همین خاطر، اطلاع‎رسانی مالتی‌مدیا و چندزبانه آن، نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

تیم فنی کجارو، آماده‌گی دارد تا با وب مستر محترم سایت‌های گردشگری رسمی ایران در فضای مجازی، برای ارائه مشاوره های فنی در جهت تقویت ساختارهای اطلاع‌رسانی آن‌ها، همکاری بلند مدت داشته باشد.

 موفقیت موزه علوم زمین در توسعه گردشگری شهری پایتخت را آرزومندیم.

دنیای گردشگری ایران و جهان را هرروز، با کجارو دنبال کنید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه