از آئین‌ های پهلوانی و زورخانه‌ ای پاسداری می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
از آئین‌ های پهلوانی و زورخانه‌ ای پاسداری می‌شود

مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی اعلام کرد که کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس با هدف پاسداری از «آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای»تشکیل می‌شود.

فرهاد نظری اعلام کرد:

در راستای پاسداری از این میراث ارزشمند، کارگروه ملی میراث فرهنگی ناملموس با حضور نمایندگان وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ایی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دیگر اعضای مرتبط کارگروه در سازمان میراث فرهنگی‌صنایع دستی و گردشگری در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود.

به گفته‌ی وی موضوع این جلسه مروری بر اقدامات پاسدارانه‌ی صورت گرفته و همکاری برای انجام اقدامات پاسدارانه‌ آینده است. وی اضافه کرد:

سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری با همکاری وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های گذشته اقدامات ترویجی پاسدارانه‌ای در این زمینه انجام داده است.

ورزش «پهلوانی و زورخانه‌ای»، مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آن‌هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته‌های دور رواج داشته‌است. پرونده‌ ثبت جهانی «آیین‌های پهلوانی و زورخانه‌ای» به کوشش فدراسیون ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای ایران با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آماده شد و در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ (۱۶ نوامبر ۲۰۱۰) در «فهرست معرف میراث جهانی ناملموس میراث معنوی یونسکو» به ثبت جهانی رسید. پس از این اقدام، دانشنامه «بروک‌هاوس» آلمانی با استناد به تحقیقات دانشگاه ورزش آلمان در شهر کلن، ورزش زورخانه‌ای را در کتاب اصلی و جلد ویژه ورزش، قدیمی‌ترین ورزش بدن‌سازی جهان معرفی کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه