۱۹ شهر که از قدیم مقصد گردشگران بود

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۰
۱۹ شهر که از قدیم مقصد گردشگران بود
برخی از شهرها و کشورها در طول تاریخ همواره در صدر لیست گردشگری  بوده‌اند و در هر شرایطی، جنگ یا فراز و نشیب‌های تاریخی جایگاه و محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این شهرها و کشورها با کجارو همراه شوید!
اگرچه برخی از این مناطق امروزه جایگاه و رونق خود را بر روی نقشه گردشگری از دست داده‌اند، با این وجود نقش آن‌ها در این صنعت همواره درخشان و قابل توجه است.

۱۹. واراناسی، هند

Varanasi-Ganga-Ghat2 شهر واراناسی در ساحل غربی رود گنگ قرار دارد و به شهر مقدس هند و بودا شهرت دارد. بنا به افسانه‌های قدیمی، این شهر ۵۰۰۰ سال قبل توسط Deity Shiva کشف شده است. اگرچه برخی محققان امروزی بر این عقیده‌اند که تاریخ سکونت و آغاز زندگی در این منطقه به ۳۰۰۰سال پیش بازمی‌گردد.

۱۸. کادیز، اسپانیا

cadiz شهر کادیز در اصل توسط مهاجران فینیقی بصورت یک بندر تجاری کوچک ساخته شده بود ولی در طول جنگ کارتاژ سقوط کرد. پس از آن تحت سلطه رومیان و اهالی شمال آفریقا قرار داشت و بالاخره در قرن هجدهم به محل استقرار ناوگان دریایی اسپانیا تبدیل شد.

۱۷. تبس (Thebes)، یونان

Thebes, Greece در دوران باستان، این منطقه روستایی کوچک در اطراف آتن بود. در آن دوران، اطراف این شهر برای محافظت از تهاجم دشمنان با دیوارهایی مرتفع احاطه شده و دارای هفت در ورودی بوده است. در حدود ۱۵۰ سال قبل از میلاد و در حمله رومیان این شهر سقوط کرد.

۱۶. لارناکا (Larnaca)، قبرس

Larnaca, Cyprus شهر لارناکا در نوار جنوبی ساحل Phoenicians Kitium قرار دارد و قدیمی‌ترین شهر قبرس است. اوج قدرت و شهرت این شهر در قرن سیزدهم پیش از میلاد، در زمان سکونت یونانیان مایسینی (Mycenaean) بوده که به تجارت مس می‌پرداخته‌اند. امروزه این منطقه علاوه بر بقایای تاریخی و باستان‌شناسی به لحاظ سواحل زیبای آن نیز مورد علاقه گردشگران است.

۱۵. آتن، یونان

Athens, Greece آتن پایتخت یونان، مهد تمدن غربی و زادگاه دموکراسی، همچنان در زمره زیباترین شهرهای جهان به شمار می‌رود. این شهر با دارا بودن جاذبه‌هایی نظیر بناها و بقایای معماری و فرهنگ یونان، رم، و عثمانی هر ساله میزبان تعداد بیشماری از گردشگران است.

۱۴. بلخ، افغانستان

Balkh, Afghanistan در زبان یونانی باستریا و در زبان عربی به نام مادر شهرها شناخته می‌شود. اوج شکوه این شهر از سال ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ قبل از میلاد بوده و تا زمان امپراطوری پارسی ادامه داشته است. بلخ امروزی به عنوان مرکز صنعت پنبه در منطقه شناخته می‌شد.

۱۳. کرکوک، عراق

Kirkuk, Iraq این شهر در شمال بغداد و در بخش پایتخت باستان آشوری قرار دارد و از این‌رو دارای موقعیت استراتژیک بسیار مهمی است.  بقایای ۵۰۰۰ ساله ارگ در این شهر همچنان پابرجاست. امروزه این شهر یکی از مراکز مهم صنعت نفت کشور عراق به شمار می‌رود.

۱۲. اربیل، عراق

Erbil, Iraq این شهر در شمال کرکوک قرار دارد و در دوره‌های مختلف تحت سلطه آشوریان، ایرانیان، اعراب و ترک‌ها قرار داشته است. ولی این تغییرات هیچگاه باعث توقف عبور کالاهای تجاری جاده ابریشم از این شهر نشد. حتی امروزه نیز در حین بازدید از این شهر، بقایای ستون ۲۶ متری ارگ خودنمایی می‌کند.

۱۱. تیر (Tyr)، لبنان

Tyr, Lebanon بر اساس نوشته‌های هیرودتوس، تاریخ‌نگار یونانی، تیر زادگاه افسانه‌ی زیبایی در اروپا بوده و ۲۷۵۰ سال قبل از میلاد بنا شده است. در قرن چهارم قبل از میلاد و پس از حمله اسکندر کبیر تحت سلطه رومیان قرار گرفت. امروزه نیز منبع اصلی درآمد این شهر صنعت توریسم است و میدان اسب‌دوانی رومی این شهر در لیست آثار تحت پوشش یونسکو قرار دارد.

۱۰. بیروت، لبنان

Beirut, Lebanon پایتخت کشور لبنان که همچنان دارای جایگاه مهم فرهنگی، اجرایی و اقتصادی است. به لطف حفاری‌ها و کاوش‌های انجام شده در شهر می‌توان آثار و بقایای بناهای دوره‌های فینیقی، هلنی، رومی، عربی و عثمانی را مشاهده کرد. پس از اتمام جنگ داخلی، مرزهای این کشور به روی گردشگران گشوده شد.

۹. غازیان‌تپه، ترکیه

Gaziantep, Turkey شهری تاریخی که در بخش جنوبی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه و در ناحیه آناتولی قرار دارد. از جمله جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌توان به ارگ Rawanduz و موزاییک‌های رومی مربوط به قرن ششم اشاره کرد.

۸. پلوودیو، بلغارستان

Plovdiv, Bulgaria دومین شهر بزرگ بلغارستان که بعدها به یکی از بزرگترین شهرهای امپراطوری روم تبدیل شد. البته پس از این واقعه، این شهر برای مدتی در قلمرو امپراطوری بیزانس و پس از آن در سلطه امپراطوری عثمانی قرار گرفت. از جمله مکان‌های مورد علاقه بازدید گردشگران آمفی تئاتر رومی، قنات و حمام‌های عثمانی در این کشور است. در کشور روسیه، این شهر بدلیل مجسمه عظیم آلیوشا، یادبود سربازان شوروی، شهرت دارد.

۷. Saida، لبنان

Saida, Lebanon این شهر در ۲۵ کیلومتری جنوب بیروت قرار دارد و از جمله مهم‌ترین شهرهای باستانی فینیقی به شمار می‌رود. Saida پایگاهی برای ورود فینیقی‌ها به نواحی مدیترانه‌ای به شمار می‌رود. این شهر در ۳۳۳ سال قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی فتح شد.

۶. فیوم، مصر

Fayyum, Egypt این شهر در جنوب‌غربی قاهره قرار داشته و از هر طرف توسط صحرای لیبی احاطه شده است. این شهر بخشی از Crocodilopolis، شهر باستانی مصر، بوده که ساکنین آن تمساح مقدس را می‌پرستیدند. در این شهر ماسک‌ها مدفونی یافته شده که برای پوشش صورت مومیایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه ۲۳ عدد از این ماسک‌ها در موزه هنرهای زیبای پوشیکین موسکو نگه‌داری می‌شود.

۵. شوش، ایران

Susa, Iran در متون سومری و عهد باستان چنین آمده که این شهر پایتخت ایلام بوده است. شوش در ابتدا محل استقرار حکومت ایلامی و سپس پادشاهان فارسی بود. پس از گذر ایام، امروزه این شهر به شکل شهر کوچکی با نفوس ۶۵۰۰۰ نفری درآمده است.

۴. دمشق، سوریه

Damascus, Syria بر طبق برخی منابع، دمشققدیمی‌ترین شهر روی کره زمین به شمار می‌رود که زندگی در آن از ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح جریان داشته است. از جمله شواهد و جاذبه‌های مهم این شهر می‌توان به وجود سیستم کانال‌کشی و آبیاری پیشرفته آن اشاره کرد.

۳. حلب، سوریه

Aleppo, Syria امروزه Aleppo با ۴.۴ میلیون سکنه مهم‌ترین شهر سوریه به شمار می‌رود. آلپو در دوره‌های مختلف تحت سلطه حکومت‌های مختلف از جمله هیتی‌ها، آشوریان، یونانیان و ایرانیان بوده است. بعدها این شهر به ترتیب به اشغال رومیان، بیزانس‌ها، اعراب درآمده و سپس توسط صلیبیون، مغول‌ها و نیز ترک‌ها محاصره شده است.

۲. جبیل، لبنان

Jbeil, Lebanon این شهر توسط فینیقی‌ها به عنوان Hebe بنا شده و نام آن توسط Byblos از یونانیان گرفته شده است. این نام مرتبط با نامی است که به کتابهای یونانی پاپیروسی اطلاق شده است. در قرن دوازدهم شهر، معبدهای فینیقی و قلعه توسط کلیسای صلیبیون سنت جان Baptistare ساخته که واقعا ارزش بازدید را دارد.

۱. اریحا، فلسطین

Jericho, Palestinian Territory اریحانیز از قدیمی‌ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود که اکنون زندگی در آن جریان ندارد. Jericho در ساحل غربی رود اردن و در شمال صحرای Judean قرار دارد. حفاری‌های باستان‌شناسان در این منطقه منجر به کشف ۲۰ منطقه مسکونی شده که قدیمی‌ترین آن در حدود ۱۱ هزار سال قدمت دارد.   منبع: travelvivi

مطالب مرتبط:

دیدگاه