فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب در تفلیس

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۰
فعالیت‌های سرگرم‌کننده و جذاب در تفلیس

پیدا کردن فعالیت‌های مفرح و خاطره‌انگیز در شهر تفلیس که از قرن پنجم میلادی پایتخت گرجستان بوده و تاریخی غنی و پرفرازونشیب دارد، کار سختی نیست. این شهر در تقاطع شاه‌راه‌های آسیایی و اروپایی واقع ‌شده و چند مورد از مسیرهای تجاری باستانی؛ از جمله جاده‌ی ابریشم از آن می‌گذرند. بعد از گذشت قرن‌های متمادی و از سرگذراندن جنگ و ستیز فراوان، تفلیس هنوز زیبایی خاص و هویت اصیلش را حفظ کرده و سفر به آن می‌تواند بسیار جذاب و به‌یادماندنی باشد. با کجارو همراه باشید.

تقابل و همجوشی مداوم فرهنگ‌های مختلف، تفلیس را به محلی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر تبدیل می‌کند. البته این تقابل‌ها همیشه دوستانه نبود و در چند مورد، تصرف شهر به دست دشمنان، به تخریب کامل آن منجر شده است. بااین‌وجود تفلیس هنوز استوار و پابرجا، با انبوهی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی پذیرای گردشگران بی‌شماری است. چند مورد از جذاب‌ترین فعالیت‌ها برای گردشگران در این شهر به شرح زیر است.

گشت‌وگذار در شهر قدیمی

شهر قدیمی تفلیس مهم‌ترین بخش سفر به تفلیس، بازدید از قدیمی‌ترین بخش شهر است که از پل متخی شروع می‌شود و نقاط دیدنی زیادی دارد؛ از جمله آبانتوبانی، قلعه‌ی ناریکالا، کلیسای صهیون، سیناگوگ و کلیسای آنچیس خاتی که در فاصله‌ی کمی از یکدیگر قرار دارند و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توان از همه‌ی آن‌ها بازدید کرد. شهر قدیمی تفلیس 1 برای بازدید از ناریکالا علاوه بر پیاده‌روی، می‌توانید از تله‌کابین استفاده کنید. در شهر قدیمی، بازدید از منطقه‌ی سولوکالی و ساختمان‌های زیبای قرن نوزدهمی آن نیز بسیار جذاب و به‌یادماندنی است. بعضی از ساختمان‌های قدیمی خیابان تابیدزه نیز ورودی‌های زیبا و مزین به گچ‌بری و نقاشی‌های تماشایی دارند.

 حمام کردن در آبانتوبانی

 آبانتوبانی تفلیس حمام‌های گوگرد مشهور تفلیس در آبانتوبانی قرار دارند و سفر به این شهر بدون حمام کردن در یکی از چشمه‌های آب‌معدنی طبیعی محله‌ی آبانتوبانی که به گفته‌ی اهالی شهر خواص درمانی و  شفابخش دارند، کامل نیست. گرمابه‌های این محله، بخش‌های عمومی و خصوصی دارند و با پرداخت مبلغ بیشتر می‌توانید از یک ماساژ حرفه‌ای نیز لذت ببرید.  آبانتوبانی تفلیس 1 بهترین تجربه در این محله، گرفتن یک حمام اختصاصی در گرمابه‌ سامفو با پرداخت ۳۰ لاری (هر لاری برابر است با حدود ۱۲۷۲۰ ریال) و ماساژ ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای با قیمت ۱۵ لاری است که بعد از آن احساس تولد دوباره خواهید داشت. گفته می‌شود که بعضی از نویسنده‌های سرشناس، از جمله الکساندر دوما، میخائیل لرمانتوف و الکساندر پوشکین در گرمابه‌های آبانتوبانی استحمام کرده‌اند.

بازدید از موزه‌های تفلیس

موزه‌ی ملی گرجستان در تفلیس تعداد زیادی موزه وجود دارد که تک‌تک آن‌ها ارزش صرف وقت و بازدید کامل دارند. موزه‌ی ملی گرجستان که در خیابان سوم بلوار روستاولی واقع شده است، نمایشگاه بسیار پرطرفداری از گنجینه‌های طلایی عتیقه را به نمایش می‌گذارد. گالری ملی هنر تفلیس اگر از دوستداران آثار هنری هستید، بهتر است سری به گالری ملی هنر در خیابان یازدهم بلوار روستاولی بزنید. این گالری که در مجاورت کلیسای کاشوِتی قرار دارد، محل برگزاری نمایشگاه دائمی شاهکارهای برجسته‌ترین هنرمندان گرجستانی؛ از جمله النه آخولدیانی، داويت کاکابادزه و لادو گودیاشویلی است. موزه‌ی هنرهای زیبا تفلیس در موزه‌ی هنرهای زیبای شالوا آمیراناشویلی در خیابان اول بلوار لادو گودیاشویلی می‌توانید مجموعه‌ای از صنایع‌دستی و اشیاء عتیقه‌ی به‌جامانده از عصر مفرغ (عصر برنز)، عصر هلنیستی (دوران گسترش فرهنگ و تمدن یونانی در آسیا و اروپا) و قرون‌وسطا را در کنار آثار هنری مدرن قرن بیستم ببینید. موزه‌ی مردم‌شناسی تفلیس بازدید از موزه‌ی مردم‌شناسی که با فاصله‌ای کم از شهر قدیمی و در نزدیکی دریاچه‌ی لاک‌پشت واقع شده نیز خالی از لطف نیست. این موزه که در فضای باز قرار دارد، نمونه‌هایی از معماری محلی و صنایع‌دستی همه‌ی اقوام گرجستان را به نمایش می‌گذارد و اگر زمان کافی برای سفر به سراسر گرجستان نداشته باشید، بازدید از این موزه اطلاعات نسبتا کاملی در مورد این کشور در اختیارتان می‌گذارد. در کنار این موزه یک رستوران خوب به نام راچیز اوبانی قرار دارد که انواع غذاهای محلی لذیذ سرو می‌کند. موزه‌های تفلیس در روزهای دوشنبه تعطیل هستند.

خرید در بازار مشرالی خیدی (پل خشک)

مشرالی خیدی تفلیس در اواخر قرن بیستم، گرجستان که به‌تازگی از شوروی سابق جدا شده بود، اقتصاد ضعیف و شکننده‌ای داشت و به همین دلیل ساکنان تفلیس برای گذران زندگی و تأمین مایحتاج روزانه، کالاهای ارزشمند خود را در مشرالی خیدی با قیمت کم به فروش می‌رسانند. امروزه در این بازار دیگر خبری از اجناس باکیفیت و ارزشمند که صرفا از روی تنگدستی و اجبار به فروش می‌رسیدند، نیست. ولی بازار هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با گشت‌وگذار در آن می‌توان سوغاتی‌های جالب نظیر زیورآلات و نقاشی‌های به‌جامانده از دوران استیلای حزب کمونیست خریداری کرد. مزون آبی تفلیس دیگر محل مناسب برای خرید، مزون آبی (La Maison Bleue) در خیابان ۹۴ بلوار بارناوی است. در این مزون که از نمایشگاه پارچه‌های دستباف پنج نفر از هنرمندان محلی و بک کارگاه پارچه‌بافی سنتی تشکیل شده، می‌توانید پارچه‌های ابریشمی زیبا، آباژورهای بی‌نظیر و سایر بافته‌های ابریشمی که با دست نقاشی شده‌اند، خریداری کنید.

تفریح در پارک متاتس میندا

متاتس میندا تفلیس این پارک تفریحی، چشم‌انداز بی‌نظیری به شهر دارد و محل بسیار مناسبی برای گذراندن یک بعدازظهر فراموش‌نشدنی در تابستان‌های گرم تفلیس است. تجهیزات این پارک، از جمله ترن هوایی، چرخ‌وفلک و سرسره‌ی آبی، بهترین نقاط برای تماشای کامل زیبایی‌های اصیل تفلیس هستند. متاتس میندا تفلیس 1 برای رفتن به این پارک می‌توانید از تراموا، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. معروف‌ترین کلوپ شبانه‌ی تفلیس نیز در این پارک قرار دارد.

صرف غذاهای محلی گرجستان

خینکالی تفلیس غذاهای محلی گرجستان، مملو از پنیر، گردو ادویه‌ی محلی هستند و معمولا به‌همراه مقدار زیادی نان سرو می‌شوند. برای لذت بردن از باکیفیت‌ترین غذاها در تفلیس، سری به رستوران شموئیخده گناتسوالی در خیابان پوشکین بزنید. بهترین غذاهای این رستوران عبارت‌اند از: خینکالی (نوعی پیراشکی گوشت)، خاچاپوری (نان پرشده با پنیر)،  خوراک بادمجان و گردو وچکمرولی (جوجه با سس خامه و سیر). خاچاپوری تفلیس کافه‌ی لینویلی در خیابان کوته آبخازی (لسه لیدزه ی سابق)، با حال و هوای سنتی‌اش مکان خوبی برای رفع خستگی و لذت بردن از نوشیدنی‌های گرم است. این کافه محل مناسبی برای گردهمایی‌های دوستانه، نوشیدن قوه و صرف کیک‌های خوشمزه به‌همراه نوای موسیقی به شمار می‌آید. 

کافه آرت ۱۴۴ تفلیس

عکس از پینترست (عکاس: نامشخص)

دیگر گزینه‌ی مناسب، Art Café 144 با چشم‌اندازی بی‌نظیر و موقعیت مکانی خوب در مجاورت قلعه‌ی ماریکالا است. اگر به‌دنبال محلی مناسب برای سپری کردن بعدازظهر گرم تابستانی در آرامش و لذت بردن از محیط و چشم‌انداز خوب هستید، این کافه محل موردنظر شما است. منبع : Urban Adventures

مطالب مرتبط:

دیدگاه