در روز جهانی گردشگری توریست کارت رونمایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
در روز جهانی گردشگری توریست کارت رونمایی شد
امروز مراسمی به مناسبت روز جهانی گردشگری در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد و طی آن از تمبر یادبود روز جهانی گردشگری و همچنین توریست کارت رونمایی شد.
به گفته‌ی مدیرعامل بانک سپه، با توجه به سابقه بانک سپه و عمر ۹۱ ساله آن، فعالیت‌هایی انجام شده و این بانک در طرح‌های جدید تفکر و بینشی با همکاری نزدیک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام داده تا در شرایط پس از تحریم، تسهیلات لازم برای گردشگران فراهم شود. به همین دلیل برای رفع دغدغه گردشگران خارجی و حمل و نقل وجه نقد و همچنین خرید آسان در کشور، شرایطی فراهم شدهکه از آن استفاده کنند. تقوی‌نژاد افزود:
این کارت ظرفیت‌های بسیاری دارد و دارای امنیت بالایی است و با توجه به هماهنگی‌هایی که با سایر بانک‌های کشور انجام داده‌ایم، صاحبان این کارت می‌توانند با سرعت بالایی آن را دریافت کنند، امکان افتتاح حساب در این زمینه وجود دارد و گردشگران می‌توانند با سفارش توریست کارت از کشور خودشان به صورت گروهی یا آژانس‌ها این کارت را دریافت کنند.
او ادامه داد:
امکان شارژ مجدد این کارت تا سقف پنج هزار دلار وجود دارد و می‌توان از کلیه دستگاه‌های کارت‌خوان از آن استفاده کنند. همچنین استفاده در درگاه‌های غیرحضوری نیز وجود دارد.
مدیرعامل بانک سپه گفت:
با توجه به همکاری‌های صورت گرفته، دارندگان این کارت‌ها می‌توانند در موزه‌ها، فروشگاه‌های صنایع دستی و هتل‌ها تخفیفات لازم را داشته باشند. امیدوارم در شبکه بزرگ گردشگری کشور شاهد وصول ارز مناسب و درآمدهای خوب برای کشورمان باشیم.
در ادامه مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری، وزیر راه و شهرسازی نیز در صحبت‌هایی گفت:
ایران قلب ایران‌شهر است و ایران‌شهر مفهومی است که ما را در فراز تاریخ و گستره یک سرزمین کهن گسترده و پیوند داده است. اگر ما از تمدن بین‌النهرین یاد می‌کنیم، از مفهوم ایران‌شهری یاد می‌کنیم که سرزمین گسترده بین‌النهرین را به هم متصل کرده است.
عباس احمد آخوندی ادامه داد:
ما اینجا جمع شدیم تا درباره مفهوم گردشگری صحبت کنیم. توجه به مفهوم ایران‌شهری برایمان مهم است، زیرا آن کسی که به ایران می‌آید می‌خواهد تا از یک مفهوم گسترده پرده‌برداری کند. این مفهوم هم ناظر بر هنر ایرانی، موسیقی، عرفان،‌ صلح و دوستی و دانش و خرد ایرانیان است. هر گردشگری که به ایران وارد می‌شود، می‌خواهد در گوشه گوشه ایران از این مفهوم بزرگ رازبرداری کند تا با جلوه‌های مختلف ایران‌شهری آشنا شود.
او افزود:
مفهوم ایران‌شهر فراتر از زبان است و ما این مفهوم را در شبه قاره‌ها، پاکستان و افغانستان هم می‌توانیم ببینیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد:
امروز می‌خواهیم مفهومی مدرن و پویا از ایران‌شهر داشته باشیم تا مردم ایران با ریشه در اعماق تاریخ بتوانند قدرت بازآفرینی هویت خودشان را داشته باشند. ما باید بتوانیم شهرهای‌مان را بازآفرینی کنیم و با اتکا به میراث معنوی و فرهنگی حمل و نقل را بازآفرینی کنیم.
آخوندی گفت:
ما باید بتوانیم سبک زندگی‌مان را در این روزگار مدرن بازآفرینی کنیم تا همچنان ایرانی مسلمان باقی بمانیم. امیدوارم همه ما دست به دست هم ایران را تبدیل به فضایی کنیم که هر کسی از هر جای ایران بازدید کرد، بتواند مفهوم خرمن ایران‌شهری را بچیند. ما در حوزه شهرسازی، هوایی، ریلی و زمینی تمام تلاش خودمان را به کار خواهیم بست تا تمام تسهیلات لازم را برای گردشگری فراهم کنیم.
در ادامه این مراسم، وزیر کار و امور اجتماعی نیز طی سخنانی گفت:
تأکید من بر گردشگری روستایی توریست‌پذیر است که در برخی کشورها ایجاد شده و گردشگرانی که به ایران می‌آیند این طرح را می‌پسندند. بنابراین می‌خواهیم تسهیلات لازم را با بانک توسعه و تعاون در بخش گردشگری روستایی فراهم کنیم. همچنین با صندوق توسعه کارآفرینی امید مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به فرش داده شده است.
علی ربیعی گفت:
ما آمادگی این را داریم که در بخش بوم‌گردی از فروشگاه‌های صنایع‌دستی گرفته تا غیره اعتبارات لازم را فراهم کنیم.
او ادامه داد:
وقتی بحث گردشگری می‌شود، نباید نگاه‌مان معطوف به گردشگران خارج باشد. ما در بخش گردشگری سالمندان از سال گذشته تلاش‌مان را آغاز کرده‌ایم و حدود 20 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی را برای گردشگری به شهرهای زیارتی فرستاده‌ایم.
پروفسور جعفر جعفری نیز در ادامه این مراسم با سلام به توریست‌وندان سخنانش را آغاز کرد و گفت:
توریست‌وندان از شهروندان می‌آید. توریست یک پدیده و صنعت است. توریست معنای بسیاری دارد و به معنی مهمان‌پذیری، مهمان‌نوازی، آشتی کردن، آشتی ماندن، ناز کشیدن و عشق است و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند عاشق این صنعت هستند.
او ادامه داد:
توریسم هیچ مرزی ندارد، صلح و آشتی می‌خواهد و تنها صنعتی است که از قیل و قال گریزان است. شاید تنها صنعتی باشیم که صلح دوست هستیم.
این دکترای انسان‌شناسی ادامه داد:
توریسم جهان‌بینی و جهانی شدن است و گردشگری یعنی خلاقیت. کشورهایی که خلاقیت به کار می‌برند در توریسم موفق‌تر هستند. هر هتلی یک سازمان ملل کوچک است و بیش از 30 ملیت زیر سقف آن هستند پس باید مدیریت تفاوت‌ها را نیز در این زمینه انجام دهیم.
جعفری با بیان اینکه توریست به معنای زیباسازی و رقابت است، گفت:
تمام کشورها در این زمینه با هم رقابت می‌کنند و به خودشان که طبیعت، ساختمان و... افتخار می‌کنند. ما نباید در این زمینه قانع باشیم زیرا که ایران کشور غنی‌ای از لحاظ میراث فرهنگی است، اما در این زمینه حرفی برای گفتن نداریم و کشورهایی که میراث کمتری دارند موفق‌تر هستند.
او با بیان اینکه دو کشور مسلمان ترکیه و مالزی جزو ۱۰ کشور اول توریست‌پذیری دنیا هستند، گفت:
ما نیز باید سهم خودمان را در این حوزه داشته باشیم. به نظر من بازنده آن‌هایی هستند که می‌گویند میراث داریم اما کاری نمی‌کنند. باید این درها باز شود. این میراثی است که به ما داده شده و باید ببینیم ما چه چیزی به آن اضافه می‌کنیم. ما همیشه شنیده‌ایم که میراث داریم اما چه کاری برای آن انجام داده‌ایم؟
جعفری گفت:‌
می‌خواهد سرسبد صحبت‌هایم بهره‌برداری توریسم باشد که در این مراسم تنها دو بار به این مطلب اشاره شد. هیچ کشوری نمی‌تواند بدون نیروی انسانی در توریسم موفق باشد. برای مثال ما می‌توانیم بهترین بیمارستان را با بهترین تجهیزات داشته باشیم اما بدون دکتر و پرستار چه کاری می‌توانیم در آن انجام دهیم؟ برخی از هتل‌های پنج ستاره برای مسافر یک کارمند دارند و برخی دیگر برای هر مسافر یک و نیم تا دو کارمند دارند.
او ادامه داد:
ما باید در توریسم چند زبانه شویم زیرا توریسم یک زبانه وجود ندارد و تنها در این زمینه تربیت کافی نیست. اگر می‌خواهیم سال آینده یک میلیون توریسم بیشتر داشته باشیم آیا نیروی انسانی لازمی را در این زمینه تربیت کرده‌ایم؟ اگر تربیت کرده‌ایم به چه میزان؟ ما قدرت کافی را داریم زیرا خواستن توانستن است پس باید آستین‌ها را بالا بزنیم و برای رشد توریسم یک گام به جلو بگذاریم.
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه