دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر‌زمینی شگفت‌انگیز دنیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر‌زمینی شگفت‌انگیز دنیا
بر اثر فرایند‌های کارست ( پدیده‌ی خوردگی و انحلال سنگ‌ها) دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر‌زمینی منحصر‌به‌فردی ایجاد می‌شود که روشن کردن آنها با نورهای رنگی و بازتاب این رنگ‌ها از سطح آب، زیبایی این پدیده‌های طبیعی شگفت را دو چندان می‌کند. با کجارو همراه باشید تا با چند نمونه از  غارها و دریاچه‌های زیبا از سراسر دنیا آشنا شویم.
از میان کشورهایی که به داشتن این دریاچه‌ها و رودخانه‌های باورنکردنی و زیبا شهرت دارند، آمریکا، مکزیک، برزیل، چین و فرانسه را می‌توان نام برد. دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر زمین، شاهکاری مثال زدنی از فرایندهای زمین‌شناسی هستند که رویا را به واقعیت بدل می‌کنند. آنها مشخصه‌ی اصلی فرایندهای تغییر سطح زمین در اثر عوامل طبیعی و پدیده‌ی کارست هستند. لایه‌های سنگ بستر کربناتی که در آب‌های اسیدی حل می‌شوند، شکاف‌های ریزی ایجاد می‌کنند. این شکاف‌ها در گذر زمان به مرور وسیع‌تر می‌شوند و آبراه‌ها و دریاچه‌های زیر‌زمینی را ایجاد می‌کنند. این دریاچه‌ها و رودخانه‌های زیر‌زمینی، معمولاً با غار‌ها و حفره‌های زیر‌زمینیِ مزین به غارسنگ‌هایی به اشکال و اندازه‌های گوناگون همراه هستند.  

غار Reed Fluteغار Reed Flute

مکان: Guilin، گوانگشی Guangxi، چین یکی از جذاب‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌هایی که شهر Guilin  را به یک مقصد شناخته‌شده‌ی گردشگری تبدیل کرده، غارReed Flute است. نام این غار برگرفته از نی‌هایی است که در ورودی غار رشد می‌کنند و از آنها برای ساخت فلوت استفاده می‌شود. این غار که عمر آن به ۱۸۰ میلیون سال می‌رسد و با نام "کاخ هنرهای طبیعی" نیز شناخته می‌شود، جلوه‌های بی‌نظیری از استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌هایی را که به طور مدام به دلیل حرکت رودخانه در حال تغییر شکل و تکامل‌اند، به نمایش می‌گذارد. جالب‌ترین بخش این غار، مکانی به نام "کاخ کریستالی پادشاه اژدها" است که شکل و شمایل صخره‌ها در آب انعکاس می‌یابد. نورهای آبی رنگی که سقف غار و آب را روشن کرده‌اند، به زیبایی این غار افزوده‌اند. این غار تنها یک جاذبه‌ی گردشگی طبیعی نیست بلکه اهمیت تاریخی نیز دارد. چرا که در زمان جنگ بین چین و ژاپن، پناهگاهی برای سربازان بوده‌است. غار Reed Flute

حفره‌های زیر‌زمینی Lurayحفره‌های زیر‌زمینی Luray

مکان: ویرجینیا، آمریکا این غار که در سال ۱۸۷۸ کشف شد، به خاطر شکل منحصر‌به‌فرد سنگ آهک‌های آن شهرت دارد؛ سنگ‌هایی به شکل چشمه‌های منجمد و تخم‌مرغ‌های نیمرو. قسمتی از این غار را استالاکتیت‌هایی تشکیل می‌دهند که تن‌های موسیقی را افزایش می‌دهند.  The Great Stalacpipe Organ نام مجموعه‌ای از سنگ صدا‌ها است که در این غار وجود دارند. غار Luray میزبان دریاچه‌ی زیبا و درخشانی است که به نام "دریاچه‌ی رویا" شهرت دارد. دریاچه‌ای که سوسو زدن استالاکتیت‌های سفید و شکل منحصر‌به‌فرد سنگ‌ها را بازتاب می‌دهد. آب این دریاچه به قدری زلال و صاف است که چون آینه‌ای تصویر استالاکتیت‌ها را باز می‌تاباند به نحوی که بیننده‌ی این پدیده‌ی حیرت‌انگیز ممکن است این تصاویر را با استالاگمیت اشتباه بگیرد. حفره‌های زیر‌زمینی Luray

استخر طبیعی همیلتون (Hamilton)

استخر طبیعی همیلتون (Hamilton)

مکان: آستین (Austin)، تگزاس، آمریکا بر اثر یک فرسایش گسترده که هزاران سال پیش روی داده‌است، طاق یک رودخانه‌ی زیر‌زمینی در آستین تگزاس فرو ریخت و این برکه‌ی دنج و آرام را آشکار کرد. این مکان شبیه به استخر شیرجه‌ای است که یک آبشار ۵۰ فوتی آن را ایجاد کرده‌است و با قطعات سنگ آهک و استالاکتیت احاطه شده‌است. منطقه‌ی حفاظت شده‌ی استخر همیلتون که مساحتی حدود ۲۳۲ جریب را در‌بر‌می‌گیرد، به دلیل در اختیار داشتن آبی آرام و زیستگاهی سرسبز که محل رشد سروهای تالاب، سرخس‌ها و گل‌های وحشی است، یکی از مقاصد مورد علاقه‌ی گردشگران در تابستان است.

استخر طبیعی همیلتون (Hamilton)

غار ملیسانی (Melissani)

غار ملیسانی (Melissani)

مکان: سفالونیا (Kefalonia)، یونان غار ۱۰۰ متری ملیسانی در سواحل شرقی جزیره‌ی سفالونیا یا کفالینیا، بزرگ‌ترین جزیره در مجموعه جزایر ایونی در شرق یونان، واقع شده‌است. دریاچه‌ای با آبهای شور و به رنگ یشمی در یک سوم طول این غار کشیده شده‌است. بر طبق اساطیر یونانی این غار به نیمف‌ها یا الهه‌های کوچک طبیعت (Nymph) تعلق داشته و نامش برگرفته از نام یکی از این نیمف‌ها یعنی Melissanthi است. این غار که در سال ۱۹۵۱ کشف شد از دو محوطه‌ی پر از آب و جزیره‌ای در بین آنها تشکیل شده‌است. در سال ۱۹۵۳ بر اثر زمین لرزه‌ای، سقف غار فرو ریخت. از آن پس نور آفتاب که به این جهان زیر‌زمینی می‌تابد، رنگ دریاچه را به دیواره‌های غار باز می‌تاباند و منظره‌ی خیره‌کننده‌ای ایجاد می‌کند.

غار ملیسانی (Melissani)

غار Choranche

غار Choranche

مکان: Choranche، فرانسه ورودی این غار در دامنه‌ی صخره‌های Presles در منطقه‌ی Choranche فرانسه و در پارک Vercors Regional Natural Park واقع است که یک آمفی‌تئاتر طبیعی را به وجود آورده‌است. این غار به دلیل استالاکتیت‌های 'soda straw' شهرت دارد؛ غارسنگ‌هایی به شکل لوله‌های توخالی که بر اثر ته‌نشین شدن کربنات کلسیم و سولفات کلسیم ایجاد می‌شوند. زیبا‌تر از استالاکتیت‌های 'soda straw'، انعکاس آنها در دریاچه‌ی زلال درون غار است. در یکی از اتاق‌های این غار تحت عنوان Cathedral، نمایش خیره‌کننده‌ی "نور و صدا" برگزار می‌شود. صخره‌ها و استالاکتیت‌ها، زیر نورهای رنگارنگ و انعکاسشان در آب، با شکوه‌تر به نظر می‌رسند.

غار Choranche

رودخانه‌ی زیرزمینی Puerto Princesa

رودخانه‌ی زیرزمینی Puerto Princesa

مکان: پالاوان (Palawan)، فیلیپین این رودخانه که در پارکی ملی به همین نام قرار گرفته در غاری دیدنی به طول ۲۴ کیلومتر جریان دارد که در مسیر عبور از این غار، آبشارهای زیرزمینی کوچکی را ایجاد می‌کند و در نهایت به دریا می‌رسد. این رودخانه‌ی زیر‌زمینی اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید جهان شناخته می‌شود.

رودخانه‌ی زیرزمینی Puerto Princesa

غار "دریاچه‌ی آبی"

غار "دریاچه‌ی آبی"

مکان: ماتوگروسو جنوبی (Mato Grosso do Sul)، برزیل این غار که در شهر بنیتو Bonito قرار گرفته به دلیل آب‌های آرامی که با تابش نور آفتاب آبی‌تر به نظر می‌رسند به این نام، نام‌گذاری شده‌است. عمق این دریاچه به ۲۰۰ فوت می‌رسد و در زیر آن استخوان‌ها و فسیل‌های جانوران عظیم الجثه‌ی ما قبل تاریخ یافت می‌شود که دانشمندان معتقدند که این فسیل‌ها به عصر پلیستوسن Pleistocene بر‌می‌گردند. استالاکتیت‌های اریب و غارسنگ‌های منیزیم کربناتی که از سقف غار آویخته‌اند، منظره‌ی چشم‌نوازی را به نمایش می‌گذارند.

غار "دریاچه‌ی آبی"

غارهای عمودی Dzitnup و Ik Kil

غارهای عمودی Dzitnup و Ik Kil

مکان: شبه جزیره‌ی یوکاتان (Yucatán)، مکزیک شبه جزیره‌ی یوکاتان که در جنوب شرقی مکزیک واقع شده به دلیل در اختیار داشتن مناظر بی‌نظیر حاصل‌شده از پدیده‌ی کارست (Karst) و بلند‌ترین رودخانه‌ی زیر زمینی به طول ۱۵۳ کیلومتر شهرت دارد. علاوه بر این ها، پدیده‌ی کارست موجب پیدایش هزاران غار عمودی یا گودال‌های آب زیر‌زمینی شده‌است که بر اثر فرو‌ریختن بخشی از سقف‌های سنگ آهکی آنها پدیدار شده‌اند. این غارها منبع تامین آب برای تمدن قوم مایا بوده‌است. مایایی ها تعدادی از این غارها را مقدس می‌شمردند و برای انجام اعمال و مناسک مذهبی خود از آنها استفاده می‌کردند. بسیاری از آنها هنوز هم منبع تامین آب شهرهای نزدیک اطراف، هستند. این غارها به دلیل در اختیارداشتن آبی آرام و درخشان، غارسنگ‌های زیبا و محیطی دنج و ساکت، شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری در دنیا هستند. از مهم‌ترین و مشهورترین آنها می‌توان Ik Kil، Dzitnup، Sacred cenote و Gran cenote را نام برد. غارهای عمودی Dzitnup و Ik Kil

حفره‌های زیر‌زمینی کارلزبد (Carlsbad)

حفره‌های زیر‌زمینی کارلزبد (Carlsbad)

مکان: نیومکزیکو، آمریکا در پایین کوه‌های گوادالوپه (Guadalupe) و در پارکی ملی به نام Carlsbad Caverns ، غار وسیعی وجود دارد که مجموعه‌ای از اتاق‌ها و راهروهایی سنگی است که هنرهای طبیعی سنگ آهکی را گرد آورده‌است. دریاچه‌هایی به نام‌های "دریاچه‌ی سبز" به دلیل رنگ سبز آب و انعکاس آن بر دیواره‌های غار  و "دریاچه‌ی ابرها" به دلیل انعکاس استالاکتیت‌هایی به شکل ابر در آب، در این غار وجود دارند. طبیعت، همواره در حال شگفت‌زده کردن انسان‌ها با پدیده‌های زیبا است. بازدید از این غار‌ها به ما نشان می‌دهد که چطور آب راه خود را در میان سنگ‌ها باز می‌کند و مجسمه‌هایی می‌سازد که ساختن آنها به شکل مصنوعی دشوار است. حفره‌های زیر‌زمینی کارلزبد (Carlsbad) منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه