تعیین حریم تپه باستانی پارک جنگلی گچساران

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
تعیین حریم تپه باستانی پارک جنگلی گچساران
عرصه و حریم تپه باستانی پارک جنگلی گچساران که مورد انواع تعرض از جمله شخم زدن توسط ماشین آلات کشاورزی قرار گرفته، تعیین شد.
شهاب رستمی، سرپرست گروه گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم این تپه باستانی گفت:
این تپه دارای آثار معماری به صورت سنگ‌های خشک چین و سفالهای پراکنده بود که بر اساس داده‌های سفالی، این تپه مربوط به دوران قرون میانه اسلامی است.
این باستان شناس افزود:
سمت غرب تپه توسط ماشین آلات راهسازی دچار برشی عظیم شده که به راحتی می‌توان نوع سنگ‌های تشکیل دهنده تپه را مشاهده کرد.
به گفته او و بر اساس بررسی های انجام شده بر روی این برش هیچگونه لایه فرهنگی در آن مشاهده نشد. رستمی با اشاره به انجام چند حفاری غیرمجاز بر روی تپه و درمیان سنگ چین‌ها گفت:
این حفاری‌ها و شخم زدن زمین توسط ماشین آلات کشاورزی شکل هندسی و چینش سنگ چین‌ها را تا حد زیادی دچار آشوب و نامنظم کرده است. تپه در بین زمین های کشاورزی واقع شده که امکان تعرض به عرصه آن روز به روز بیشتر می شود و هدف ما از انجام تعیین عرصه و حریم جلوگیری از تخریب بیشتر و حفظ این تپه فرهنگی بود.
تپه پارک جنگلی گچساران پوشیده از درختان اکالیپتوس در سمت شمال شرقی مسیر اتوبان گچساران به یاسوج و در فاصله تقریبی ۲ کیلومتری شمال شرقی باند فرودگاه این شهرستان، در فاصله تقریبی ۸۵۰ متری شرق تپه فرودگاه قرار دارد. تپه از دو سمت شمال و جنوب به زمین های کشاورزی که بصورت دیم کشت میشوند از سمت شرق به هسته اصلی پارک جنگلی و ازغرب به جاده خاکی متصل به زمین های بالادست می رسد. تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای تپه پارک جنگلی گچساران با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت. منبع: ایرنا  

مطالب مرتبط:

دیدگاه