گزارش اختصاصی کجارو از جشنواره انگور در شاهرود

معصومه خرامان
معصومه خرامان شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
گزارش اختصاصی کجارو از جشنواره انگور در شاهرود
شکرانه انگور روز جمعه ۲۷ شهریور در شهرستان شاهرود با حضور اعضای شورای شهر و فرماندار و معاون فرماندار برگزار شد و مردم نیز از این مراسم  استقبال کردند.
در این مراسم اعلام شد که انجمن انگور در شهرستان شاهرود تشکیل شده است. انگور شاهرود هم‌اکنون به نقاط مختلف صادر می‌شود. photo_2015-09-19_15-24-46 در این مراسم همچنین رقص محلی و برنامه‌ای شاد همراه با رقص چوب برگزار شد. grape-festival-shahrood-1394-1 سپس معاون فرماندار شهرستان شاهرود اعلام کرد:
بیش از ۷۰ نوع انگور در شاهرود کشت می‌شود و به طور میانگین ۲۵ تن در هر هکتار انگور برداشت می‌شود. بر این اساس شهرستان شاهرود رکورد برداشت انگور در هر هکتار را در کشور از آن خود کرده است.
grape-festival-shahrood-1394-2 در این مراسم برنامه شکرانه به صورت نمادین برگزار شد و در آن مردان با انجام حرکات موزون حس و حال جالبی به این مراسم بخشیدند. همچنین بانوانی با سینی‌های انگور و چراغ در دست در میان جمعیت حرکت می‌کردند. grape-festival-shahrood-1394-3 زنان به دور مردان می‌چرخیدند و به نوبت به سمت مردی کهنسال می‌رفتند که دستمال از روی سینی بر می‌داشت و بانو سینی را پایین می‌آورد و به حضار تعارف می‌کرد. در پایان با انگور از حضار پذیرایی شد و مراسم به پایان رسید. grape-festival-shahrood-1394-4 در مراسم شکرانه انگور همچنین یادی از «عمو رجب» شد که از  سال‌ها پیش در کوچه پس‌ کوچه‌ها انگور میفروخته است. مردم شاهرود در زبان محلی به انگور می‌گویند «اءنگور» اما عمو رجب به آن «اونگور» می‌گفته و یادش برای اهالی شاهرود گرامی است. grape-festival-shahrood-1394-5 تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط: