فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
فالوده شیرازی در فهرست آثار ملی ثبت شد

سه میراث معنوی استان فارس شامل مهارت تهیه فالوده، صنعت دستی جَوَک (بروزن نمک) و سینه زنی قطاری شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شد.

میراث معنوی عمدتا به مهارت‌هایی گفته می‌ شود که مختص یک شهر، گروه و صنف خاص است که هدف از ثبت این آثار معنوی، مصونیت و ماندگاری آن‌ها در فهرست آثار ملی است و بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یکی از وظایف میراث فرهنگی احیای این هنرهاست، ازاین‌رو ثبت چنین هنرهایی در فهرست ملی و جهانی در اولویت قرار دارد و باعث احیا و رونق مجدد آن می‌شود. مصیب امیری اعلام کرد:

بعد از دو سال وقفه نخستین جلسه ثبت میراث معنوی کشور در تهران برگزار شد که از چهار پرونده ارسالی استان فارس، سه اثر میراث معنوی فارس در فهرست ملی ثبت شد.

پالوده که با قراردادن رشته‌های باریک نشاسته در محلول آب و شکر تهیه می‌شود، حتی در جهان هم با نام پالوده شیرازی شناخته می‌شود و با آب لیمو یا شربت آلبالو یا عرقیات مصرف می‌شود . امیری گفت:

برخی از هنرهای اصیل و بومی استان فارس در آستانه منسوخ شدن قرار دارند که هنر جَوَک کاری نیز یکی از هنرهای سنتی و اصیل شیرازی است که در حال فراموشی بود ولی در حال حاضر احیا شده و به‌دلیل ویژگی‌های خاص که داشت در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

جَوَک کاری از جمله رشتههای هنرهای چوبی است که از ترکیبات قطعات هندسی کوچک و آراستن آن بر سطح یک زیر ساخت چوبی و از ایجاد نقوش هندسی با استفاده از چوب های رنگی (معمولا دو الی سه رنگ) که این نقوش از کنار هم قرار گرفتن قطعات کوچک با مقطع های مختلف مثلث ، مستطیل و لوزی به وجود می‌آید . جَوَک کاری تا حدودی به خاتم کاری شباهت دارد اما در این هنر مواد مورد استفاده تنها چوب است در صورتی که در خاتم از استخوان ، فیبر و فلزات نیز استفاده می‌شود. در هنر جَوَک کاری از مواد و مصالحی مانند چسب، نخ، مواد محافظ پوشاننده ( در گذشته از روغن جلا و امروزه از پلی استر) استفاده می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس گفت:

بر اساس برنامه‌ریزی های صورت گرفته در نخستین نمایشگاه فارس در یک نگاه، هنرجَوَک کاری به‌صورت اختصاصی معرفی خواهد شد .

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس با اشاره به آیین سینه زنی قطاری اظهارداشت:

این مراسم از جمله سینه زنی های منحصربه‌فرد شیراز است که قدمتش به ۱۵۰ سال قبل می‌رسد.

در این نوع سینه زنی مردم ابتدا می ایستند، دو گام برمی دارند و بر سینه می زنند و می گویند حسین، پس از آن در نیمه سینه زنی نفرات اول به نفرات آخر می رسند و به‌شکل حلزونی حرکت می‌کنند. به گفته کارشناسان شورای هیئت های مذهبی استان فارس هم اینک این نوع سینه زنی در مسجد بغدادی در محله قدیمی سردُزک شیراز برگزار می‌شود. پرونده ثبت نشده از میراث معنوی ارسال شده استان فارس به تهران مربوط به تعزیه لامرد است. مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت:

با توجه به اینکه مراسم تعزیه در فهرست ملی و جهانی جای گرفته است تمام مراسم و آداب و رسومی که در شهرستان های سراسر کشور برگزار می‌شود زیر مجموعه این مراسم محسوب می‌شوند و به‌نوعی در فهرست ملی به ثبت می رسند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه