شهرهای رنگی جهان

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
شهرهای رنگی جهان
شهر‌هایی در سراسر جهان وجود دارند که با قدم زدن در آنها از دیدن رنگ‌هایی که شما را احاطه کرده‌اند به وجد می‌آیید. در این مقاله، بعضی از زیباترین شهر‌های رنگارنگ سراسر دنیا را معرفی می‌کنیم. شهرهایی که دیدن عکسشان شما را سر ذوق می‌آورد و برای سفری چند روزه به یکی از آنها مشتاق می‌کند. با کجارو همراه باشید.
شهری را تصور کنید که همه‌ی ساختمان‌های آن، یک‌شکل و یک‌رنگ باشند. قعاً دیدن چنین شهری با ساختمان‌های طوسی و سفید بسیار کسل‌کننده است. همه‌ی ما به رنگ‌ها نیاز داریم و باید قدرت اعجاب‌انگیزشان را به زندگیمان اضافه کنیم. رنگ‌ها زندگی ما را زیباتر و لذت بخش‌تر می‌کنند. آیا تا کنون زندگی در یک شهر رنگانگ را تصور کرده‌اید؟ قدم زدن در خیابان‌هایی با ساختمان‌هایی به رنگ رنگین کمان. شهرهای رنگارنگ زیادی در دنیا هستند که ساکنان آنها می‌دانند چطور یک شهر خسته‌کننده و سیاه‌و‌سفید را با اضافه‌کردن رنگ‌های زیبا به شهری پر جنب‌وجوش و جذاب تبدیل کنند. بعضی از این شهرها بر اساس سنت‌های قدیمی و برخی دیگر  بر اثر فعالیت‌های زیباسازی‌ مدرن به شکل کنونی در‌آمده‌اند. پس در این سفر با ما همراه باشید تا به رنگی‌ترین نقاط این سیاره سفر کنیم.

Cinque Terre ایتالیا

cinque terre این شهر که به عنوان‌ میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده، مجموعه‌ای از پنج روستا به نام‌های Monterosso al Mare، Vernazza، Corniglia، Manarola و Riomaggiore است که بر روی کوهی در کنار دریا واقع شده‌اند. در حقیقت نام این شهر در زبان ایتالیایی به معنی "پنج سرزمین" است. مناظر این شهر به قدری زیبا و رویایی هستند که انگار کسی آنها را با رنگ‌های زیبا نقاشی کرده‌است. از صورتی و سبز روشن تا زرد کم‌رنگ، هر رنگی که تصور کنید در این شهر خواهید یافت. آبی اقیانوس و رنگ‌های زیبای قایق‌ها‌، بندرگاه و ساختمان‌ها، جلوه‌ی بی‌نظیری به این شهر بخشیده‌است.

Old San Juan پورتوریکو

سن ژوان شهر قدیمی San Juan که پایتخت پورتوریکو و میراث جهانی یونسکو نیز هست، مجموعه‌ی جذابی از رنگ‌ها است که در جای جای شهر دیده می‌شوند. خیابان‌های شهر نیز با آجرهای آبی رنگی پوشیده‌شده که در قرن شانزدهم میلادی، از اسپانیا آورده شده‌اند. اگر به دقت نگاه کنید متوجه خواهید شد که هیچ رنگی در این شهر دو بار تکرار نشده‌است. نام اصلی این شهر پورتوریکو بوده که بعدها توسط یک نقشه‌کش به San Juan تغییر یافته‌است.

Bo Kaap، کیپ تاون (Cape Town)، آفریقای جنوبی

bo-kaap این منطقه‌ی کوچک که در کیپ تاون و بر روی تپه‌ی سیگنال واقع شده با طیف بی‌نظیری از رنگ‌های سبز روشن، زرد، آبی، نارنجی و صورتی پوشیده‌ شده‌ است. این منطقه به داشتن خیابان‌های سنگ‌فرش شده نیز شهرت دارد. این منطقه در گذشته با نام Malay Quarter نیز شناخته‌می شد. گروهی از مسلمانان و اهالی جنوب شرقی آسیا که به این منطقه مهاجرت کرده‌بودند خانه‌های خود را به رنگ‌های مختلف، رنگ‌آمیزی کردند تا به این ترتیب، رهایی از تبعیض نژادی را جشن بگیرند.

جزیره‌ی Burano، ایتالیا

بورانو این جزیره‌ی ونیزی کوچک در ایتالیا به دو دلیل شهرت دارد یکی هنر توری‌دوزی و دیگری خانه‌های رنگارنگ. تصور کنید که با قایق از میان کانال‌ها و این ساختمان‌های رنگی عبور می‌کنید. جالب نیست؟ قوانینی نیز برای رنگ‌کردن ساختمان‌ها، توسط دولت وضع شده‌است که طبق آن هر کس برای رنگ‌کردن ساختمان خود باید درخواستی برای مسئولان مربوطه بفرستد تا رنگ مناسب از طرف آنها اعلام شود.

La Boca، بوئنوس‌آیرس (Buenos Aires)، آرژانتین

لا بوکا یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری بوئنوس‌آیرس، منطقه‌ای به نام La Boca است که به خاطر هنرهای خیابانی، خانه‌های رنگارنگ و باشگاه فوتبال معروفش یعنی بوکا جونیورز (Boca Juniors)، شهرت دارد. نکته‌ی جالب در مورد این محله این است که با مواد بازیافتی و رنگ‌های باقی‌مانده از کارخانه‌ی کشتی‌سازی نزدیک آن ساخته‌شده‌است. اکنون این هنرهای خیابانی و خانه‌های رنگی در تمام شهر بوئنوس‌آیرس گسترش یافته‌است.

جوداپور (Jodhpur)، راجستان، هند

جوداپور این "شهر آبی رنگ" که در استان غربی هند، راجستان، واقع شده یک مقصد گردشگری بسیار شناخته‌شده است که قصر‌ها، قلعه‌ها، فرهنگی غنی، تپه‌های شن و ماسه و یک بیابان را در‌بر‌می‌گیرد و به این دلیل "شهر آبی" نام گرفته که ساختمان‌های آبی‌رنگی، قلعه‌ی Mehrangarh را احاطه کرده‌اند. این سنت رنگ کردن خانه‌ها به رنگ آبی از زمانی شکل گرفت که خانواده‌ی سلطنی برای متمایز کردن خانه‌ی خود از دیگران، آن را آبی کردند و بعد از آن به مرور زمان اهالی نیز همین رویه را در‌ پیش گرفتند. اگر درباره‌ی علت این کار بپرسید عده‌ای به شما خواهند گفت که اهالی برای خنک نگه داشتن منازلشان و فرار از تابش آفتاب، این کار را انجام می‌دهند و عده‌ای دیگر نیز خواهند گفت که هدفشان دورکردن حشرات و پشه‌ها است. این شهر در نزدیکی بیابان تار واقع شده و به همین جهت شهر آفتاب نیز نامیده‌می‌شود.

وروتسواف (Wroclaw)، لهستان

وروتسواف این شهر که یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های لهستان است گذشته از معماری غنی‌اش به خاطر خانه‌های رنگارنگی شهرت دارد که سرزندگی و شور و نشاط را به حال‌و‌هوای شهر افزوده‌است و آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق شهر تبدیل کرده‌است؛ شهری با طیف بی‌نظیر و گوناگونی از همه‌ی رنگ‌ها، پل‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های کلاسیک متعددی در سراسر وروتسواف به چشم می‌خورند که دیدنشان را نباید از دست داد.

سنت جونز (St. Johns)، نیوفاندلند (Newfoundland)، کانادا

سنت جونز سنت جونز در جزیره‌ی نیوفاندلند کانادا، رنگارنگ‌ترین شهر این ناحیه است. خانه‌ها به نحوی رنگ‌آمیزی شده‌اند که ناخدای کشتی‌ها می توانند خانه‌ی خود را از روی دریا تشخیص بدهند. ردیفی از خانه‌های چند‌رنگ، منظره‌ای است که توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند.

آمستردام، هلند

آمستر دام این شهر، شناخته‌شده‌ترین مقصد گردشگری برای سفرهای انفرادی، زیباترین و رنگارنگ‌ترین شهر این ناحیه از زمان قرون وسطی تا کنون است. علاوه بر رنگ‌های بی‌نظیر ساختمان‌ها، معماری قرون وسطایی، زیبایی این شهر را دوچندان کرده‌است. گذشته از همه‌ی این‌ها، شب‌های نورانی و پر‌جنب‌و‌جوش این شهر شما را وادار خواهد کرد تا برای بازدید از آن، برنامه ریزی کنید.

گوآناخوآتو (Guanajuato)، مکزیک

گوآناخوآتو این شهر که میراث جهانی یونسکو و رنگارنگ‌ترین شهر مکزیک است، دارای معادن نقره‌ی  متعددی بوده و  نزدیک به ۲۵۰ سال است که سی درصد نقره‌ی جهان را تولید می‌کند. این شهر به داشتن خانه‌ها و ساختمان‌های رنگارنگ و معماری استعماری، شهرت دارد که در تمام شهر گسترده شده‌است.

Nyhavn، کپنهاگ (Copenhagen)، دانمارک

nyhavn این منطقه متعلق به قرن هفدهم میلادی است با نماهای رنگارنگی از خانه‌ها و ساختمان‌های قدیمی ساخته‌شده با آجر و چوب و گچ، پوشیده شده و بخش زیادی از شهر را به خود اختصاص داده‌است. این منطقه به دلیل داشتن رستوران‌ها و کافه‌های رو به بندرگاه و محیط گرم و دلپذیر آنها شهرت دارد.

پروچیدا (Procida)، ایتالیا

پروچیدا ایتالیا این جزیره‌ی کوچک ایتالیایی از خانه‌های زرد و نارنجی پوشیده شده‌است که با پس زمینه‌ا‌ی آبی‌رنگ از دریای مدیترانه، جلوه‌ی زیبایی به این منطقه داده است. اسکله ای با پس زمینه‌ای از ساختمان های رنگارنگ این منطقه را به زیباترین نقطه ی جزیره تبدیل کرده است. انگار کسی از تمام نگ های جعبه ی مداد رنگی برای کشیدن این تکه از زمین استفاده کرده است.

استکهلم (Stockholm)، سوئد

استکهلم این شهر که پایتخت سوئد نیز هست، ترکیبی از ساختمان‌هایی به رنگ قرمز و قهوه‌ای و آبی آسمان و دریا است که در فصل زمستان، رنگ سفید نیز به آن اضافه می‌شود و ترکیب بی‌نظیری از رنگ‌ها را ایجاد می‌کند. دیدن این شهر رنگارنگ را از دست ندهید.

کلمار (Colmar)، فرانسه

کلمار فرانسه این شهر کوچک فرانسه که به "ونیز کوچک" نیز شهرت دارد از کانال‌های متعدد و ساختمان‌هایی در اطراف آنها تشکیل شده‌است. خانه‌های رنگارنگ، اسکله و گل‌های زیبا، کلمار را به یک شهر رویایی تبدیل کرده‌است. این شهر مکان ایده‌آلی برای علاقه‌مندان به عکاسی است.

ویلمستاد (Willemstad)، کوراسائو (Curacao)، کارائیب

ویلمستاد این شهر که در جنوب کارائیب واقع شده، پایتخت کوراسائو است. جذاب‌ترین ویژگی این شهر، ساختمان‌های رنگارنگی هستند که کنار یکدیگر و در کنار بندرگاه قرار گرفته‌اند؛ ساختمان‌هایی به رنگ صورتی، آبی ، زرد و قرمز در کنار آبی بیکران دریای کارائیب. دلیل رنگ‌آمیزی خانه‌ها این است که زمانی، حکمران وقت این شهر به دلیل بازتاب نور خورشید از دیوار‌ها، از مشکل سردرد رنج می‌برد به همین جهت دستور داده‌است تا دیوار‌ها را رنگ‌آمیزی کنند. از اینکه آیا انجام این کار تاثیری در بهبودی مشکل وی داشته‌است یا خیر، اطلاعی در دست نیست! شاید شما هم با دیدن این ساختمان‌های رنگی به این فکر افتاده‌باشید تا دیوارهای خانه‌های خود را به همین زیبایی رنگ‌آمیزی کنید. یا شاید تصمیم گرفته‌اید تا بار خود را ببندید و به یکی از این شهرهای دیدنی دنیا سفر کنید. اگر تجربه‌ای از سفر به شهر‌های رنگی جهان دارید با کجارو در میان بگذارید. منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه