۱۰ صومعه و کلیسای زیبای ارمنستان

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
۱۰ صومعه و کلیسای زیبای ارمنستان

ارمنستان اولین کشوری است که دین مسیحیت را پذیرفت. این کشور کلیساهای زیادی دارد که بسیار دیدنی هستند.

ارمنستان یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان و اولین کشوری است که در سال ۳۰۱ میلادی دین مسیحیت را به‌عنوان دین رسمی کشورش پذیرفت. صومعه‌های هزارساله این کشور معمولا بر ارتفاعاتی با مناظر فوق‌العاده دیدنی بنا شده‌اند تا انگیزه تسخیر آن‌ها برای دشمنان کمتر شود. ارمنستان همچنین با بیش از ۴۰۰۰ صومعه و کلیسا، به‌عنوان سرزمین کلیساها شناخته می‌شود. اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید، در ادامه با ۱۰ تا از زیباترین کلیسا‌های ارمنستان را آشنا شوید.

۱. صومعه خور ویراپ (Khor Virap Monastery)

Armenien_2013-5597

جای تعجب نیست که خور ویراپ یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ارمنستان باشد. منظره زیبای کوه آرارات در پس‌زمینه دورنمای آن، چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی به این صومعه بخشیده است. برخی معتقدند کوه آرارات در گذشته این صومعه را از شر آسیب زلزله‌ای مهیب مصون داشته است.

Khor_Virap_Church

اعتقاد بر این است که سنت گریگور روشنگر، به‌دلیل موعظه مردم ارمنستان به آیین‌های مسیحیت در این سیاه‌چال در ۷ تا ۸ متر زیر زمین زندانی شده بود. وقتی پس از ۱۳ سال به سراغ او رفتند، وی را به‌طور معجزه‌آسایی زنده یافتند و مشخص شد دختری مسیحی در تمام این سال‌ها به‌طور مخفیانه برای او نان می‌برده است.

armenia35-khor-virap-monastery-35-638

توصیه: برای آنان که دچار عارضه کلاستروفوبیا (هراس از خفه شدن) هستند، بازدید از این سیاه‌چال توصیه نمی‌شود. بالا و پایین رفتن از نردبان‌های عمودی این سیاه‌چال کمی دشوار است.

۲. صومعه نوراوانک (Noravank Monastery)

Noravank-Monastery-2

این صومعه به خاطر بنای دوطبقه کلیسایش مشهور است. برای ورود به صحن اصلی کلیسا باید از طریق پله‌های سنگی باریک و تنگی که روی نمای بیرونی ساختمان قرار گرفته وارد شوید.

Noravank-Monastery-nearby-the-city-of-Yeghegnadzor-Armenia

۳.کلیسای حواری ارمنی اچمیادزین (Echimiazin Armenian Apostolic Church)

bcffd034c5a7076447cb13447b3cdeff

این بنا اولین کلیسای جامع ارمنستان و قدیمی‌ترین کلیسای جامع در تمام دنیا است. متأسفانه کلیسای اصلی داخل آن، چند سالی است در دست بازسازی قرار گرفته است و گرفتن تصویری از آن امکان‌پذیر نیست. تصاویر زیر نمای ورودی این کلیسای جامع را نشان می‌دهد. این مکان همچنین دفتر مرکزی و دارای تولیت سایر کلیساهای ارمنستان بوده است. تصویر زیر نمایی زیبا از کلیسای اچمیادزین در فصل تابستان و پیش از بازسازی را نشان می‌دهد.

echmiadzin-birds-eye

۴. ویرانه‌های زوارتنوتس (Zvartnots Ruins)

armenia24-ruins-of-zvartnots-cathedral1-4-638

زوارتنوتس که با نام معبد ویرانه‌ها هم شناخته می‌شود از آثار باستانی ثبت شده در یونسکو است. این کلیسا اولین کلیسای مدور سه طبقه جهان است که در قرن ۶ میلادی بنا شد، اما سه قرن بعد زلزله از آن تنها ویرانه‌هایی بر جای گذاشت. شماری از ستون‌ها و محراب کلیسا حفظ شده که معماری دایره‌ای شکل این بنا را به‌خوبی نمایش می‌دهد. ارمنی‌ها پس از آن آموختند تا کلیساهای مستطیل‌شکل مستحکم‌تری به‌جای این بناهای مدور بنا کنند.

۵.صومعه گغارد (Geghard Monastery)

5132812941_d921723b76

این بنا یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین کلیساهای ارمنستان است. ورودی غار شکل این کلیسا در صخره‌ای سنگی کنده شده است. حفر این ورودی با امکانات محدود زمان‌های گذشته شگفت‌انگیز است. گغارد به‌معنای نیزه است و اشاره به نیزه‌ای دارد که گفته می‌شود پس از مصلوب شدن عیسی مسیح برای بررسی زنده‌بودن او، بر وی زده شد. بسیاری از مردم مسیحی برای بازدید از نیزه به این صومعه می‌آمدند و ازاین‌رو این صومعه، گغارد نام گرفت.

۶. صومعه سواناوانک (Sevanakvank monastery)

Sevanavank monastery, Lake Sevan, Gegharkunik Province, Armenia

بسیاری از مردم برای تماشای صلیب سنگی سبز رنگ زیبای این صومعه که از سنگ آهک ساخته شده، به تپه مجاور دریاچه سوان مراجعه می‌کنند. این صومعه در ابتدا برای کشیش‌هایی که مرتکب گناه شده بودند ساخته شده بود و ازاین‌رو در فاصله‌ایی به دور از شهرها واقع شده است. این کلیسا یکی از سه کلیسای ارمنستان است که تصویر مسیح روی صلیب سنگی آن نقش بسته است.

۷.صومعه تاتو (Tatev Monastery)

2ab7cb4eb75507db74b0ce5237c2a884

این صومعه یکی دیگر از زیباترین صومعه‌هایی است که در ارمنستان می‌توان یافت. زیبایی این صومعه در فصل تابستان دوچندان می‌شود. راه رسیدن به این صومعه در فصل زمستان خطرناک اما بسیار زیبا است.

۸. سنت گریگور لوزاوریچ (St Grigor Lusavorich)

6a00d83451c0b569e2015432a071aa970c-640wi

کلیسای جامع سنت گریگور لوزاوریچ، برای هزار و هفتصدمین سالگرد اعلام مسیحیت به‌عنوان دین رسمی ارمنستان و برای ادای احترام به سنت گریگور روشنگر که دین مسیحیت را به ارمنستان معرفی کرد ساخته شده است. این کلیسای جامع یکی از جدیدترین کلیساهای ارمنستان است که ۷ سال پیش ساخته شده است. علاوه بر بازدید از کلیسا در ساعات روز، تماشای این کلیسا در تاریکی شب با نورپردازی‌های فوق‌العاده آن هیجان‌انگیز است.

86_big  

۹.کلیسای ادزون (Odzun church)

کلیسای ادزون ارمنستان

بیشتر کلیساهای ارمنستان با سنگ‌های تیره یا خاکستری بنا شده‌اند. اما این کلیسا با سنگ‌های فلستس صورتی نمایی متفاوت از سایر کلیسا از خود به نمایش می‌گذارد. چشم‌انداز زیبای کوه‌های عظیم پس‌زمینه این کلیسا بر زیبایی آن افزوده است.

84009d6f9c61c775fdfb310b58c6c369_1400726261_m

۱۰.مجموعه صومعه‌سرا ساناهین (Sanahin monastery complex)

Interior of Sanahin Monastery, near Alaverdi, Northern Armenia

صومعه ساناهین با طاق بزرگ سرپوشیده آن بسیار حیرت‌انگیز است. این کلیسا مملو از سنگ چلیپا (سنگ صلیبی) بوده، که امروزه بیش از ۸۰ عدد از آن‌ها در صومعه موجود است. در بازدید از این کلیسا به جزئیات و نقش و نگارهای روی سنگ‌های چلیپا دقت کنید. روی بیشتر آن‌ها تصویر یک دانه در حال رشد با دو شاخه در دو طرف آن رؤیت می‌شود که این نقش نمادی از زندگی بوده است.

22.-Poor-and-primitive

مطالب مرتبط:

منبع sunriseodyssey

دیدگاه