نکاتی درباره‌ کار با دوربین GoPro

مهدیه عباس‌زاده
مهدیه عباس‌زاده یکشنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
نکاتی درباره‌ کار با دوربین GoPro

دوربین‌های GoPro تعریفی دوباره از چگونگی به تصویر کشیدن ورزش‌های هیجانی و سفرهای بیرون شهری ما ارائه می‌کنند. بوسیله این تکنولوژی امکان ضبط ویدئوهای هیجان‌انگیز یا ثبت عکس، به روشی بسیار ساده برای همگان فراهم شده است. با کجارو همراه باشید تا نکات لازم برای استفاده‌ی بهتر از دوربین GoPro را بررسی کنیم.

GoPro

تنظیمات اولیه دوربین

تمرکز این مقاله روی سری محبوب دوربین +GoPro HERO 3 (مشکی) است، اما بیشتر امکاناتی که در ادامه مطلب خواهد آمد به‌صورت مشترک در همه مدل‌های این دوربین گنجانده شده است. مراحل پیش رو مخصوص کسانی است که برای اولین بار از این دوربین‌ها استفاده می‌کنند:

بهینه‌سازی باطری:

با یک باطری کاملا شارژ شده شروع می‌کنیم، شما می‌توانید برای عملکرد بهتر باطری، شارژ آنرا ۲ تا ۳ بار به‌طور کامل پر و خالی کنید. در مدت زمانی که نیازی به استفاده از GoPro ندارید، بهینه‌سازی باطری تمرین خوبی برای بالا بردن طول عمر آن خواهد بود.

یادگیری دکمه‌ها:

در عکس‌های زیر با دکمه‌ها آشنا می‌شویم : Buttons1 Buttons2

استفاده از یک کارت حافظه‌ی با کیفیت:

کارت‌های حافظه کیفیت‌های متفاوتی دارند. GoPro نیاز به یک کارت microSD کلاس ۱۰ دارد که باید به‌صورت جداگانه خریداری شود. لیست کوچکی از کارت‌های پیشنهادی شرکت سازنده در وب‌سایت آن‌ها GoPro موجود است. حال این سوال پیش می‌آید که چه مقدار ظرفیتی برای کارت حافظه در نظر بگیریم؟ یک کارت حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی تا ۳ ساعت ویدئو را برای شما ضبط می‌کند.

تنظیم اتصالات شبکه:

ارتباط وای‌فای GoPro را با دوربین و برنامه مخصوص گوشی‌های هوشمند برقرار کنید. تنظیمات این بخش کمی نیاز به تجربه دارد. از دستورالعمل موجود به‌همراه محصول، کمک بگیرید.

نکته:

تغییر رمز عبور به‌راحتی از طریق اپلیکیشن GoPro انجام می‌شود (در محصولات قدیمی‌تر برای انجام این کار، باید وارد حساب کاربری خود در وب‌سایت شرکت شوید). نرم افزار GoPro اینک دوربین شما آماده استفاده و به اشتراک گذاری است.

نکاتی برای ضبط بهتر ویدئوها

زمانی که شما آشنایی بیشتری با دوربین خود داشته باشید،ضبط ویدئو، لذت‌بخش‌تر خواهد بود. تنظیمات پیش فرض دوربین شما که شامل وضوح تصویر فول اچ دی (1080p) و نرخ تصویر(30fps) است، کیفیتی بالایی به تصویر شما می‌دهد، اما شما می‌توانید با رعایت این نکات جذابیت بیشتری به تصاویر بدهید. اسکی و تصویر برداری با گوپرو

حرکت دوربین

فیلمبرداری از صحنه اسکی یا دوچرخه سواری در کوهستان بسیار ساده است، چراکه اینها به‌صورت ذاتی دارای حرکت هستند. اما برای موضوعات نسبتا ثابت مثل پیکنیک خانوادگی یا اجرای یک گروه موسیقی، شما می‌توانید با اضافه کردن حرکت، به جذابیت بیشتر ویدئو کمک کنید. هنگامی که در حال فیلمبرداری هستید، دور سوژه بچرخید یا دوربین را به بالا و پایین حرکت دهید. نمای ویژه در GoPro

به‌دنبال زوایای غیرمعمول باشید

سعی کنید خلاق باشید. به‌عنوان مثال به هنگام فیلمبرداری از یک گروه موسیقی، به گیتاریست نزدیک شوید. از دست‌های او در حین نواختن و حرکت انگشتانش روی سیم‌ها نمای بسته(Close Up) بگیرید یا از گردن او در حالی که به‌سمت دیگر نوازنده هاست رو به پایین حرکت کنید.

نمای (perspective) بسازید

برای ایجاد عمق میدان و جذابیت در تصویر یک موضوع را در پیش زمینه و مقابل دوربین قرار دهید. نمای پرسپکتیو گوپرو

از ثبت طولانی مدت صحنه‌ها اجتناب کنید

برای اینکه بتوانید ریتم فیلم را حفظ کنید و به سرعت از شر صحنه های ناخواسته خلاص شوید، بیشتر از ۳ تا ۵ ثانیه از هر صحنه‌ی منحصربه‌فرد، فیلمبرداری نکنید.

برنامه‌ریزی شده کار کنید

یک استوری بورد مختصر درست کنید تا بتوانید با ایده‌های از پیش آماده شده در ذهن، فیلمبرداری کنید. بهتر است سعی کنید صحنه‌های زیادی را ضبط کرده تا به هنگام تدوین تصاویر، گزینه‌های متعددی برای جای گذاری در فیلم داشته باشید. تدوین کار، به شما امکان خلاقیت در فیلم نهایی را می‌دهد. (GoPro Studio 2.0 نرم افزاری محبوب برای این کار است)

نحوه کار با حالت‌های مختلف دوربین GoPro

دو راه برای کنترل منوهای دوربین شما وجود دارد: ۱- استفاده از پردازنده mode و دکمه select برای انتخاب پی‌درپی حالات مختلف دستگاه. ۲- استفاده از اپلیکیشن GoPro . این روش بسیار سریع‌تر است و شما به‌راحتی از چگونگی انجام کار مطلع می‌شوید.   GoPro-app

حالت‌های محبوب GoPro

گذر زمان(Time laps)

این حالت بازه طولانی‌ از زمان را در یک سکانس کوتاه فشرده می‌کند. دوربین شما می‌تواند فریم‌های تکی را در فواصل ۰.۵ - ۱ - ۲ - ۵ - ۱۰ - ۳۰ یا حتی ۶۰ ثانیه ثبت کند. خبر خوب این است که برای تماشای این حالت معمولا نیازی به تدوین کار نیست.

حرکت آهسته(Slow motion)

GoPro به‌طور معمول با نرخ تصویر 30fps ( فریم بر ثانیه) تصاویر را ثبت می‌کند. برای ایجاد افکت حرکت آهسته با استفاده از تنظیمات دوربین، کافی است نرخ تصویر (fps rate) را تا نهایتا 120fps افزایش دهید. برای ضبط این حالت باید در محیطی کاملا روشن قرار داشته باشید، در غیر اینصورت ویدئوی شما بسیار تاریک خواهد شد. برای تماشای ویدئوهای حرکت آهسته، به نرم‌افزار‌های تدوین نیاز خواهید داشت. مانند: GoPro Studio, Adobe Premiere, iMovie, Final Cut.  

عکس‌های پشت سرهم(Burst)

این امکان خیلی جالب، با چسباندن تصاویر گرفته شده به‌صورت پی در پی تا ۳۰ عکس در ۱ ثانیه، تصاویر را به حرکت آهسته تبدیل می‌کند. برای مشاهده این تصاویر لحظه‌ای، به‌صورت یک ویدئو، نیاز دارید که آن‌ها را با یک نرم افزار تدوین پردازش کنید. نرخ تصویر برداری پیاپی از این عکس‌های ۱ ثانیه‌ای، می‌تواند بین ۳ - ۵ و تا ۳۰ عکس انتخاب شود. دوربین بعد از فشردن دکمه record  آن‌ها را به‌صورت یک فیلم ضبط می‌کند. تصاویر پشت سر هم

حالت عکاسی پیوسته(Continuous shooting mode)

کاملا شبیه حالت Burst است. به شما امکان عکاسی پیوسته‌ی تا ۱۰ عکس در ثانیه با نرخ ثابت را می‌دهد، تا زمانی که انگشت خود را از روی دکمه بردارید.  

نکته:

با دوربین خود حالت‌های مختلف را تست کنید و از فشردن دکمه‌های آن نترسید. Modes

نسبت تصویر(Aspect Ratio)

aspect این اعداد نسبت طول و عرض تصویر را به شما نشان می‌دهند.

  • نسبت 4:3 نشان‌دهنده‌ی تصویری است که چهار واحد برای پهنا و سه واحد برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده است که بیشتر در تلویزیون‌های قدیمی کاربرد دارد. از این نسبت تصویر نمی‌توان برای ضبط یا تماشای فیلم‌های HD استفاده کرد.
  • نسبت 16:9 نشان‌دهنده‌ی تصویری است که شانزده واحد برای پهنا و نه واحد برای ارتفاع آن در نظر گرفته شده است. که مناسب برای فیلم‌های HD است (این نسبت به‌صورت پیش فرض برای کیفیت 1080p در نظر گرفته شده است).

طبیعتا شما فکر می‌کنید که نسبت 16:9 همان تنظیم مورد نظر است، زیرا فیلم ما با ابعاد صفحه نمایش تلویزیون، دقیقا مطابقت می‌کند. واقعیت این است که حجم فایل 4:3 بزرگ‌تر است. بنابراین اگر شما تصمیم دارید که ویدئوهای خود را ویرایش کنید، ارجحیت با این نسبت است. اما اگر می‌خواهید پس از ضبط ویدئو آنرا به اشتراک بگذارید، تنظیمات پیش فرض که همان 16:9 است را تغییر ندهید.

نکته:

میدان دید (field of view) دوربین‌های GoPro به‌صورت پیش فرض روی wide قرار گرفته که تا حدودی چشم‌اندازی شبیه fisheye دارد. برای دیدی طبیعی‌تر تنظیمات field of view دوربین را تغییر داده و گزینه هایی مانند medium یا narrow را امتحان کنید. WIDE   MEDIUM

NARROW

صدا

هنگامی که GoPro در حال ضبط صدا است، صدا از قدرت کافی برخوردار نیست. به‌خصوص زمانی که در حین فیلمبرداری از کاور ضدآب آن استفاده می‌کنید، صدا در بهترین حالت بسیار کم است. برای بالا بردن کیفیت صدا، دوربین را از کاور درآورده و در صورت نیاز از ابزارهای نگه دارنده(mount) استفاده کنید . این کار باعث می‌شود کمی دوربین در معرض گردوخاک و رطوبت قرار بگیرد(در روزهای بارانی از خیر در آوردن کاور بگذرید)، اما کیفیت صدا به‌صورت کاملا محسوسی بهتر می‌شود. برای صدای بهتر می‌توانید از انواع ???????‌??? موجود در بازار نیز استفاده کنید.بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که صدای ضبط شده توسط دوربین را نادیده گرفته و به‌جای آن از قطعه‌های موسیقی موردعلاقه خود، استفاده کنند. میکروفن دوربین گوپرو   اگر شما هم تجربه کار با دوربین‌های GoPro را دارید آموخته‌هایتان را با کجارو در میان بگذارید.

در ادامه از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

منبع : REI outdoor school

مطالب مرتبط:

دیدگاه