۱۰ دره‌ بکر برای کوه‌ پیمایی و طبیعت‌ گردی در اروپا

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰
۱۰ دره‌ بکر برای کوه‌ پیمایی و طبیعت‌ گردی در اروپا

در گوشه و کنار قاره‌ی سبز، جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار عاشقان طبیعت‌گردی و کوه‌پیمایی را از سراسر جهان جذب می‌کنند. از مهم‌ترین این جاذبه‌ها، دره‌های سرسبز و چشم‌نوازی هستند که بعضی از آن‌ها به‌دلیل دسترسی راحت‌تر، مورد توجه بیشتری قرار دارند و بازدید از آن‌ها سفری رؤیایی و خاطره ساز خواهد بود. برای معرفی ۱۰ دره‌ی مناسب برای کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی در اروپا با کجارو همراه باشید.

در این دره‌های زیبا و چشم‌نواز، می‌توانید بدون نیاز به تجهیزات و مهارت، به کوه‌پیمایی سبک و حتی صعود به قله‌های بلند بپردازید و از تماشای مناظر بی‌بدیل و حیرت‌انگیز لذت ببرید.

ویکاس (Vikos)، یونان

ویکاس یونان یونان بیشتر به‌دلیل تاریخ پرفرازونشیب و فرهنگ تأثیرگذار بر تمدن امروزی شناخته می‌شود ولی طبیعت و حیات‌وحش آن نیز جاذبه‌های زیادی دارند. به‌عنوان‌مثال دره‌ی سرسبز و پردرخت ویکاس در منطقه‌ی کوهستانی پینداس (Pindus) که جنگل‌های آن جولانگاه خرس و گراز هستند. این دره‌ی ۲۰ کیلومتری با ۱۶۰۰ متر عمق و گذرگاه‌هایی که به پرتگاه‌های یک‌شکل با دیواره‌های سنگ آهکی منتهی می‌شوند، نمونه‌ی مشابهی در دنیا ندارد. بهترین نقطه برای شروع گشت‌وگذار در ویکاس، روستای خوش‌منظره‌ی مونودندری (Monodendri) است و روستای ویکاس نیز ایستگاه مناسبی برای شروع یک کوه‌پیمایی ۶ ساعته محسوب می‌شود. در مونودندری به تمام مقدمات و امکانات لازم از جمله رزرو تاکسی برای بازگشت از روستای ویکاس دسترسی دارید. روستای ویکاس یک مسیر دیگر نیز برای دسترسی به رودخانه نیمه منجمد ولی مناسب برای شنا کردن دارد؛ مانند سایر دره‌ها، در دره‌ی ویکاس نیز بعد از بارندگی، خطر سرخوردن روی صخره‌ها و سقوط در رودخانه افزایش پیدا می‌کند و به‌جز تابستان، سفر به این دره باید با توجه به در نظر گرفتن وضعیت آب‌وهوا انجام شود.

ماتکا (Matka)، مقدونیه

ماتکا مقدونیه اگر در سفر به اسکوپیه (Skopje) پایتخت مقدونیه، از تماشای بناهای یادبود جدید و جذاب شهر خسته شدید، می‌توانید سری به دریاچه و دره‌ی ماتکا در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر بزنید. در این محل امکانات مناسب و امن برای انواع تفریحات نظیر کوه‌پیمایی، طبیعت‌گردی، قایقرانی، صخره‌نوردی، غارنوردی و حتی تماشای حیات‌وحش و آثار باستانی در دسترس بازدیدکننده‌ها قرار دارد. در دره‌ی ماتکا چندین صومعه‌ی قرون‌وسطایی با نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده و تعداد زیادی غار به چشم می‌خورد که دسترسی به بعضی از آن‌ها فقط با قایق و از طریق دریاچه‌ی ماتکا امکان‌پذیر است. اتوبوس‌های خط ۶۰ اسکوپیه در مدت ۴۰ دقیقه به دره ماتا می‌رسند ولی تعداد آن‌ها زیاد نیست. تاکسی‌های اسکوپیه نیز با دریافت ۵ یورو بازدیدکننده‌ها را به این محل می‌رسانند. از آخرین ایستگاه اتوبوس تا دریاچه ۱۵ دقیقه راه است و در این مسیر تعدادی رستوران نیز وجود دارد. مسیر کوه‌پیمایی سراسری دره نیز از این محل آغاز می‌شود. این مسیر در بیشتر قسمت‌ها هموار و امن است ولی در چند نقطه حفاظ و نرده ندارد و عبور از آن دلهره‌آمیز خواهد بود. اگر اهل پیاده‌روی نیستید، می‌توانید با قایق از غار آبی رلو (Vrelo) با پوششی زیبا از گلفهشنگ‌های زیبا و عمق نامشخص بازدید کنید.

کاوا دی ایسپیکا (Cava d’Ispica)، سیسیل

ایسپیکا سیسیل این دره‌ی زیبای ۱۳ کیلومتری حاصل شکست زمین در فلات جزیره‌ی سیسیل ایتالیا است و در حدفاصل دو شهر توریستی مودیکا (Modica) و ایسپیکا (Ispica) در جنوب جزیره قرار دارد. دسترسی به کاوا دی ایسپیکا بسیار آسان است و محیط آرام و دل‌نشین آن زیستگاه مناسبی برای پرندگان شکارچی محسوب می‌شود. بارزترین ویژگی این دره و دلیل منحصربه‌فرد بودن آن، آثار به‌جامانده از دوره‌های مختلف تمدن و یکجانشینی انسان، از دوران نوسنگی گرفته تا اواسط قرن بیستم در غارهای آن است، از جمله تعدادی مقبره و پلکان باستانی و حتی چند کلیسا. برای رسیدن به این دره باید از جاده‌ی SP47 ایسپیکا که خروجی آن در حاشیه‌ی غربی شهر قرار دارد، خارج شده و در حاشیه‌ی جاده به‌دنبال تابلوی کاوا دی ایسپیکا بگردید. با پرداخت چند یورو می‌توانید از ورودی حفاظت‌شده‌ی دره استفاده کنید یا کمی پایین‌تر بعد از گذشتن از یک تپه، مستقیما وارد کاوا دی ایسپیکا شده و آزادانه از گشت‌وگذار در آن لذت ببرید.

ساکلیکنت (Saklikent)، ترکیه

ساکلیکنت ترکیه این دره در آسیا واقع شده ولی چون بخشی از استان موغله محسوب می‌شود و این استان یکی از مقاصد گردشگری محبوب اروپایی به شمار می‌رود، نام آن در این فهرست ذکر شده است. ساکلیکنت مملو از جاذبه‌های طبیعی مانند تنداب‌های کف‌آلود و خروشان و همین طور دیواره‌های عمودی بی‌انتها است. در این دره یک جاده‌ی صنعتی ۱۸ کیلومتری برای دسترسی به معادن سنگ نیز وجود دارد که تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری بالا می‌رود ولی فقط ۴ کیلومتر آن را می‌توان پیاده طی کرد. برای کوه‌پیمایی در این دره بعد از پرداخت ورودی ۱.۱۵ یورو، باید حتما کفش مخصوص، کلاه ایمنی و تیوپ نجات کرایه کنید. در ابتدای مسیر، چاره‌ای جز گذشتن از یک تنداب به کمک طناب‌های ایمنی نخواهید داشت و به همین دلیل به‌همراه بردن کودکان به این دره توصیه نمی‌شود چراکه آب حداقل تا زانوی یک فرد بزرگ‌سال عمق دارد. در ساکلیکنت به‌خصوص بعد از بارندگی، گاهی سنگ‌های کوچک از دیواره‌ها سقوط می‌کنند و به همین دلیل استفاده از کلاه ایمنی اجباری است.

وردن (Verdon)، فرانسه

وردن فرانسه با یک رانندگی یک‌ساعته در جهت شمال شهر فرژو (Fréjus) در خلیج آزور (Azur)، به یک دره‌ی زیبا و فراموش‌نشدنی می‌رسید که در کمال تعجب بازدیدکننده‌ی زیادی ندارد. دره‌ی وردن در سال ۱۹۰۵ توسط مهندسان شرکت تأمین برق منطقه‌ای موردبررسی کامل قرار گرفت و بعدازآن تا دهه‌ی ۵۰ هیچ کاوشی در آن انجام نشد. در حال حاضر این دره و دریاچه‌ی مصنوعی سن کروا (Saint Croix) محل‌هایی بسیار مناسب برای طبیعت‌گردی هستند؛ به‌خصوص مسیر ۲۵ کیلومتری بین شهرهای کاستلان (Castellane) و موستیه سن ماری (Moustiers-Sainte-Marie) که دره بسیار باریک می‌شود. گذرگاه آمبوت (Imbut) در روستای کوهستانی و مرتفع اگین (Aiguines)، محل بسیار مناسبی برای کوه‌پیمایی است. این مسیر ۸ کیلومتر طول دارد و از کنار درخت‌های سرو کوهی ۲۰۰۰ ساله و مکان‌های اسرارآمیز مثل استیکس (Styx – رودخانه‌ای به مقصد دنیای زیر زمین) می‌گذرد. وب‌سایت رسمی دره‌ی وردن به بازدیدکننده‌ها هشدار می‌دهد که برای جلوگیری از سقوط در رودخانه، با نهایت دقت در این دره حرکت کنند و از همراه بردن کودکان خودداری کنند زیرا رودخانه وردن بسیار پرپیچ‌وخم است و در طول مسیر به‌دفعات از غارهای ناشناخته می‌گذرد.

پارتناخ (Partnach)، آلمان

پارتناخ آلمان این دره زیبا که دسترسی به آن بسیار راحت است، در کوه‌های آلپ استان باواریا واقع شده است. پارتناخ تنها ۷۰۰ متر طول دارد و دارای دیوارهای ۸۰ تا ۹۰ متری ساده ولی چشم‌نواز است. گذرگاه هموار این دره به گردشگران اجازه می‌دهد در تمام فصول سال از آن بازدید کنند که این مسئله به‌دلیل زیبایی خارق‌العاده دره در زمستان، امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. ورودی پارتناخ برای بزرگ‌سالان ۴ یورو است و علاوه بر این تورهای یک‌روزه‌ی زیادی به مقصد این دره برگزار می‌شوند. از استادیوم المپیک زمستانی ۱۹۳۶ در شهر گارنیش پارتنکرچن (Garmish-Partenkirchen) با ۲۰ دقیقه پیاده‌روی می‌توان به دره‌ی پارتناخ رسید که این مسیر امن و هموار ولی باریک است و در روزهای شلوغ عبور از آن به‌کندی انجام می‌شود. بافاصله‌ی کمی از انتهای دره در بالای یک تپه، یک کافی‌شاپ و رستوران سنتی آلمانی به چشم می‌خورد. مسیر بازگشت را می‌توانید با یک تله‌کابین قدیمی (۹ صبح تا ۴ بعدازظهر) طی کنید یا از مسیر میانبر کوهستانی به استادیوم بازگردید. رفت‌وبرگشت بدون توقف، درمجموع ۴ تا ۵ ساعت زمان می‌برد.

گولا سو گوروپو (Sardinia)، جزیره‌ی ساردنی، ایتالیا

جزیره‌ی ساردنی، ایتالیا جزیره‌ی ساردنی با سواحل ماسه‌ای باشکوه و فریبنده، جاذبه‌ی زیادی برای گردشگران دارد ولی بازدید از زیبایی‌های این جزیره همیشه آسان نیست و به بسیاری از نقاط دیدنی آن نمی‌توان بدون راهنمایی و اطلاعات کامل دسترسی پیدا کرد. یکی از این نقاط، دره‌ای چشم‌نواز ولی دورافتاده در ارتفاع ۱۰۰۰ متری کوهستان سوپرامونت (Supramonte) است. از شهرهای دورگالی (Dorgali) و کالاگانون (Cala Gonone) در شرق جزیره، می‌توان به‌راحتی با خودرو تا نزدیک کوه رسید ولی بعدازآن ۹۰ دقیقه کوه‌پیمایی در پیش است. البته خودروهای قدرتمند کوهستانی می‌توانند از طریق جاده‌ی SS125 تا توقفگاه جینا سیلانا (Genna Silana) پیشروی کرده و مسیر کوه‌پیمایی را کوتاه‌تر کنند. عرض کم گولا سو گوروپو (در بعضی نقاط تا ۵ متر) و دیواره‌های ۴۰۰ متری، آن را به زیستگاه مناسبی برای حیات‌وحش تبدیل کرده است. رودخانه‌ی خروشان فلومیندو (Flumineddu) اشکال زیبا و پیچیده‌ای در صخره‌های آهکی دره ایجاد کرده که چشم‌انداز حیرت‌انگیزی دارند. در این دره چند حوضچه مناسب برای شنا نیز وجود دارد. کوه‌پیمایی بیشتر از چند کیلومتر در گولا سو گوروپو بسیار مشکل است و در بعضی نقاط به تجهیزات کوهنوردی نیاز دارد.

وینگار (Vintgar)، اسلوونی

وینگار اسلوونی شهر کوهستانی بلد (Bled) در آلپ اسلوونی، بیشتر به خاطر دریاچه‌ی آن و کلیسای کاترین با یک برج دیده‌بانی زیبا در جزیره‌ی وسط دریاچه شهرت دارد. علاوه بر این در ۴ کیلومتری شمال شهر، دره‌ی۱.۴ کیلومتری وینگار در نزدیکی روستای پودوم (Podhom)، نقطه‌ی بسیار مناسبی برای کوه‌پیمایی و تماشای مناظر بی‌نظیر رشته‌کوه آلپ است. گردشگران می‌توانند از طریق گذرگاه‌های امن و پل‌های چوبی رودخانه‌ی رادونا (Radovna)، به‌راحتی از زیبایی‌های طبیعت این منطقه و به‌خصوص آبشار شوم (Šum) بازدید کنند. بعد از آبشار، مسیر از رودخانه فاصله می‌گیرد و به منطقه‌ای مرتفع می‌رسد که چشم‌انداز بی‌نظیری به کلیسای کاترین دارد. مسیر رفت‌وبرگشت از دریاچه‌ی به انتهای دره، درمجموع ۱۰ کیلومتر طول دارد.

کارس (Cares)، اسپانیا

کارس اسپانیا برای بازدید از دره‌ی کارس با ۱۲ کیلومتر طول و ۱۰۰۰ متر عمق، می‌توانید از یک مسیر قدیمی ولی کاملا امن و مطمئن استفاده کنید که در اصل برای دسترسی به کارگاه ساخت سد و نیروگاه برق‌آبی در روی دیواره‌ی دره ساخته شده است. روستای کین (Cain) در پارک ملی پیکوز دِ اروپا (Picos de Europa)، نقطه‌ی شروع یک کوه‌پیمایی ۱۵ کیلومتری و تماشای مناظر فراموش‌نشدنی و گاهی سرگیجه‌آور دره‌ی کارس است. مسیر دره از شمال روستا شروع می‌شود و در اولین گام از یک گذرگاه باریک و دیواره‌هایی به‌ظاهر غیرقابل نفوذ می‌گذرد. با گذشتن از این قسمت، بازدیدکننده ناگهان خود را در نقطه‌ای بسیار مرتفع و مشرف به رودخانه‌ای خروشان می‌یابد. ادامه‌ی مسیر به‌جز چند گذرگاه شیب‌دار و صعب‌العبور در انتها، تقریبا هموار و مسطح است. این مسیر به روستای پونکه‌بوس (Poncebos) منتهی می‌شود ولی بسیاری از گردشگران به‌دلیل ناهمواری انتهای آن، به کین بازمی‌گردند. در تعطیلات تابستانی دره کارس بازدیدکننده‌ی زیادی دارد و پیدا کردن محل اقامت یا جای پارک در روستای کین بسیار مشکل است.

ساماریا (Samariá)، جزیره‌ی کرِت، یونان

دره ساماریا در یونان

عکس از وب‌سایت پینترست (عکاس: نامشخص)

جزیره کرت مرکز کوه‌پیمایی اروپا به شمار می‌آید. ساحل جنوب شرقی این جزیره به دره‌هایی چشم‌نواز در میان کوه‌های سفیدرنگ با ارتفاع بیشتر از ۲۰۰۰ متر منتهی می‌شود که در طی جنگ جهانی دوم، مخفی گاه مناسبی برای نیروهای متفقین و مبارزان جبهه مقاومت بودند. ساماریا مشهورترین دره در این منطقه است، البته نباید دره‌های زیبای ایمبروس (Imbros) و کورتالیوتیکو (Kourtaliotiko) را نادیده گرفت. همه‌ی مراکز عمده‌ی گردشگری در جزیره، برای بازدید از دره‌ی ساماریا تورهای سازماندهی‌شده دارند ولی دورافتاده بودن دره، رسیدن به آن را مشکل می‌کند. برای بازدید از دره ساماریا، ابتدا باید با اتوبوس به دره‌ای در نزدیکی روستای امالوس (Omalos) بروید و بعد از روستای آجیا روملی (Agia Roumeli) در انتهای دره، با قایق به نزدیک‌ترین بندر که اتوبوس‌های ساماریا در نزدیکی آن توقف می‌کنند، سفر کنید. اتوبوس‌ها در ۱۶ کیلومتری دره توقف می‌کنند. در ادامه، با یک کوه‌پیمایی رؤیایی و سرمست‌کننده، از مناطق مرتفع کوهستانی به جنگل‌های انبوه کاج نزدیک دره می‌رسید. البته در بین راه می‌توانید در روستای متروک ساماریا استراحت و تجدیدقوا کنید. ورودی دره‌ی ساماریا تنها ۲ متر عرض دارد و با نام دروازه‌ی آهنین شناخته می‌شود. در ماه‌های اکتبر و آوریل، به‌دلیل بارندگی شدید و خطر ریزش کوه، ورود بازدیدکننده‌ها به دره ممنوع است. منبع : The Guardian

مطالب مرتبط:

دیدگاه