مسلک سقایی کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
مسلک سقایی کاشان در فهرست آثار ملی ثبت شد

بر اساس گزارش رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان آیین تشرف به مسلک سقایی در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

محسن جاوری اعلام کرد:

آیین تشرف به مسلک سقایی در شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار معنوی کشور به ثبت ملی رسید.

وی افزود:

کار مطالعه میدانی، جمع‌آوری مدارک و اسناد مربوط مورد نیاز، تدوین و تکمیل پرونده و نیز اقدامات مراحل ثبت در استان و اداره‌کل ثبت آثار تاریخی، فرهنگی کشور تقریبا هشت ماه به طول انجامید تا اینکه ۲۲ تیرماه سال جاری در فهرست میراث معنوی (ناملموس) کشور به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، خاستگاه سقایی یا سقائیت را اعتقاد و احترام مردم به منصب سقایت حضرت ابوالفضل(ع) دانست و افزود:

همین موضوع موجب شده تا آب که هویتی پاک و مقدس در ایران کهن داشته، تاثیر عظیمی بر فرهنگ مذهبی و دینی جوامع ایرانیان بگذارد.

به گفته وی مردم کاشان بنابر این اعتقاد، سقایی یا سقایت را کار شریف و خیرخواهانه‌ای می‌دانند که از پاداش و ثواب و اجر اخروی برخوردار است، این اعتقاد که منصب سقایی را در هاله‌ای از تقدس متجلی کرده است، سقا کردن کودکان و نوجوانان را در دل یک آیین و رسم خاص نشانده است. جاوری در توضیح این آیین اعلام کرد:

تحت‌تاثیر این باور دینی، پدر و مادر کودک یا نوجوان بر اساس نیت قبلی، مبنی بر اینکه فرزندشان سالم و سلامت بماند، با دعوت از بزرگان و پیشکسوتان سقاها محفلی را تشکیل می‌دهند.

به گفته وی، در این محفل نخست به نوحه‌خوانی، مدیحه‌سرایی سقایی می‌پردازند، سپس بابای سقا، نوجوان یا کودک را به حضور می‌طلبد و به حاضران در مجلس معرفی می‌کند و در کنار خودش می‌نشاند، آنگاه با خواندن قصیده‌ای مربوط و مخصوص تشرف به مسلک سقایی، لباس و ادوات نمادین سقایی را را به تن کودک می‌پوشانند. این مسئول با اشاره به ثبت ۱۴ اثر میراث معنوی کاشان در فهرست آثار ملی تاکنون خاطرنشان کرد:

این آیین‌ها شامل تعزیه، مهارت بافت فرش قالی، شعربافی، زیلوبافی، آیین گاو قربانی نیاسر، فنون گلاب گیری، نظام سنتی آبیاری چشمه سلیمانیه فین، آیین سنتی- مذهبی قالیشویان مشهد اردهال، مراسم ششم امام حسین(ع) برزک، مهارت مسگری، گیوه‌بافی، رنگرزی سنتی، آیین تشرف به مسلک سقایی و مهارت بافت فرش جوشقان است.

وی تصریح کرد:

از این ۱۴  اثر میراث معنوی، دو اثر میراث فرهنگی ناملموس مهارت بافت فرش کاشان و آیین قالیشویان مشهد اردهال در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است.

به گفته وی، آیین نخل گردانی کاشان(نخل صدره و سرفره) آیین هوم بابایی، آیین ذوالجناح گردانی کامو و چوگان مهارت سفره‌بافی کامو، فنون شیره‌پزی کامو و ترانه‌های قالی‌بافی کاشان از پرونده‌های در دست اقدام برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه