روش هایی برای صرفه‌ جویی هزینه‌‌های حمل و نقل در سنگاپور

زهیر معصومیان
زهیر معصومیان جمعه، ۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
روش هایی برای صرفه‌ جویی هزینه‌‌های حمل و نقل در سنگاپور

کشور سنگاپور در جنوب شرقی آسیا قرار دارد و پایتخت آن سنگاپور است. این کشور در جنوب شبه‌جزیره مالایا واقع شده و کوچک‌ترین کشور جنوب شرقی آسیا به شمار می‌‌رود. سنگاپور در شمال خط استوا قرار دارد و کشوری ثروتمند و مدرن است. بر این اساس جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و یکی از مهم‌ترین مواردی که گردشگران به آن توجه می‌کنند صرفه‌جویی در هزینه‌ها است. در ادامه با کجارو همراه باشید تا راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی حمل و نقل به شما معرفی کنیم.

صنعت گردشگری، یکی از منابع عمده درآمد سنگاپور است. جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع قومی، کاربرد زبان انگلیسی به‌عنوان یکی از زبان‌های اصلی و شبکه حمل و نقل گسترده و کارآمد، از جمله دلایل محبوبیت این کشور به شمار می‌رود.

6363

داشتن خودروی شخصی در کشور سنگاپور برای همه مردم امکان‌پذیر نیست، به‌دلیل اینکه دولت سنگاپور نوعی سیستم گواهی حق استفاده‌ی انحصاری تعریف کرده که هدف آن دلسرد کردن مردم سنگاپور برای داشتن خودروی شخصی است. سنگاپور بهترین شبکه‌ی حمل و نقل را در بین شهرهای هم‌رده‌‌اش دارد، به این معنی که به‌راحتی می‌توان در تمام شهر سفر کرد. اما در چند سال اخیر هزینه‌ی حمل و نقل عمومی هم به‌طور پیوسته افزایش یافته است.

62

در این مقاله قصد داریم ایده‌های جالبی را مطرح کنیم تا در هزینه‌های حمل و نقل خود در سنگاپور صرفه‌جویی کنید.

Singapore-Dollar_4

۱. از کارت اعتباری در پمپ بنزین‌ها استفاده کنید

اگر در مالزی از خودرو استفاده می‌کنید، برای سوخت‌گیری بهتر است از پول نقد استفاده نکنید و کارت بکشید. برای این منظور از هر نوع کارت اعتباری می‌توانید استفاده کنید. مثلا استفاده از کارت‌های سیتی بانک، دیویدند کارت و مستر کارت در پمپ بنزین‌های اسو، ٪۱۸.۳ صرفه‌جویی در بر خواهد داشت و در پمپ بنزین‌های شل ٪۱۸.۱ و در دیگر پمپ بنزین‌ها، ۵٪ صرفه‌جویی خواهید داشت. استفاده از کارت اعتباری ANZ (کارت اعتباری مسافرتی استرالیا و زلاندنو) برای خرید کارت سوخت StarCash و استفاده در پمپ بنزین‌های کالتکس، ٪۱۷.۸ درصد تخفیف دارد.

کارت استارکش سنگاپور

عکس از وب‌سایت caltex.com (عکاس: نامشخص)

۲. در ساعات پرتردد از پایانه قطار شهری سنگاپور MRT استفاده کنید

دولت سنگاپور سال ۲۰۱۳ در طرحی مبتکرانه اعلام کرد شهروندانی که بین ساعات ۷:۴۵ تا ۸ صبح از ۱۸ ایستگاه شهری که قبلا مشخص شده، خارج شوند، ۵۰٪ از هزینه بلیط‌شان کسر و بازگردانده خواهد شد. نتیجه‌ی این طرح موفقیت‌آمیز بوده و در پرتردد‌ترین ساعات ترافیک، خیابان‌های شهر تا حدود زیادی خلوت شد. دولت نیز این طرح را تا ماه ژوئیه سال ۲۰۱۶ تمدید کرد. بر این اساس اگر هر روز تنها ۵۰٪ از هزینه قطار کسر شود، در اصل ماهیانه (با احتساب ۲۰ روز کاری) ۱۰ دلار از هزینه حمل و نقل مسافران کاهش می‌یابد و در نتیجه سالانه کاربران می‌توانند ۱۲۰ دلار پس انداز کنند. بنابراین گردشگران هم با استفاده از قطار در صبح می‌توانند تا حد زیادی از هزینه‌ی حمل و نقل خود را کاهش دهند.

url

۳. از کارت‌بلیط استفاده کنید

برای مسافران هر روزه‌ی قطار استفاده از کارت بلیط‌های مترو راهی ساده برای صرفه‌جویی به حساب می‌آید و حداقل مقدار کمی از هزینه صرفه‌جویی می‌شود تا اینکه بخواهند بلیط قطار را نقدی بخرند. اما بعضی از کارت‌های اعتباری وجود دارند که می‌توانند در صرفه‌جویی شما تاثیر گذار باشند. مثلا می‌توانید از کارت FRANK به‌عنوان کارت مترو استفاده کنید. روش استفاده از این کارت‌ها بگونه‌ای است که با هربار استفاده جایزه‌ای به شما تعلق می‌گیرد که آن برگشت مبلغ کوچکی از هزینه پرداختی شما به کارت خودتان است. ولی کارت بلیط عادی این مزیت را ندارد. اولین مرتبه ای که از کارت اعتباری در ایستگاه اتوبوس یا قطار استفاده کنید به‌صورت خودکار مبلغی به به‌عنوان جایزه به کارت شما بازگردانده می‌شود. با هربار پرداخت توسط این کارتها همین روال ادامه خواهد داشت. با این حساب کارت اعتباری شما هیچ‌وقت خالی نخواهد بود.

MY_20140121_OPINION21A_P_110241

همچنین پس از شروع هر ماه دو بار اول استفاده، ۶٪ تخفیف به هزینه بلیط شما اضافه خواهد شد. البته می‌توانید در حمل و نقل از ویزا کارت، سیتی بانک، SMRT ، و پلاتینیوم هم استفاده کنید ولی به‌جای جایزه نقدی فقط امتیاز به شما تعلق می‌‌گیرد. البته می‌توانید از این امتیازات برای استفاده از تاکسی هم بهره ببرید.

12meter

۴. از دوچرخه استفاده کنید

اگر از قطار شهری استفاده نمی‌کنید می‌توانید برای رفت و آمد‌ها از دوچرخه بهره ببرید. هم ورزش می‌کنید و هم در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی می‌شود. البته استفاده از دوچرخه در سنگاپور برای رفتن سرکار رایج نیست ولی با وجود خطوط دورچرخه سواری بین پارکی در شهر که حدود ۲۰۰ کیلومتر است دوچرخه سواری بی مشکل و لذت‌بخش است. منبع: Yahoo Finance

مطالب مرتبط:

دیدگاه