کتیبه ساسانی قلعه سنگی سمیرم ناپدید شد

مینا داودی
مینا داودی پنجشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
کتیبه ساسانی قلعه سنگی سمیرم ناپدید شد

کتیبه تاریخی قلعه سنگی سمیرم مربوط به دوره ساسانی که در سال‌های گذشته اطراف آن مورد تخریب قرار گرفته بود، ناپدید شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمیرم استان اصفهان روز چهارشنبه با تایید این خبر گفت:

مساحت این کتیبه با ارزش تاریخی یک متر مربع بود و سارقان به‌صورت کاملا حرفه ای و با استفاده از تجهیزات و امکانات، این اثر ملی را از کوه برش داده و دزدیده اند.

سجاد افشاری خاطر نشان کرد: پراکندگی آثار و ابنیه تاریخی و وسعت شهرستان سمیرم باعث شده این مناطق دور از چشم ماموران ما قرار گیرد و کمبود نیرو و امکانات حفاظتی، کار را برای دزدان آثار تاریخی راحت کرده است. وی گفت:  

مراحل قضایی و پیگیری لازم برای دستگیری سارقان در دست اقدام است.

تابستان سال ۸۵، فرماندار وقت سمیرم، خبرنگار ایرنا را با معاون سیاسی خود و یک مامور نیروی انتظامی به قلعه سنگی اعزام کرد تا از وضعیت آن محل گزارشی تهیه کنند. آن زمان که شهرستان سمیرم اداره یا نمایندگی میراث فرهنگی نداشت، عکس و فیلمی از وضعیت قلعه سنگی تهیه شد که مهمترین بخش آن گزارش تخریب اطراف کتیبه منتسب به زمان ساسانیان بود. اکنون بعد از بعد از یک دهه دست اندازی غارتگران میراث فرهنگی، این کتیبه که در ضلع شرقی قلعه سنگی و در ارتفاع زیاد قرار داشت به‌کلی به تاراج رفته است. نوشته های روی این کتیبه با خطوط پهلوی ساسانی و عربی اوائل اسلام است. دژ بهمن یا قلعه سنگی سمیرم در مرز جنوب شرقی استان اصفهان و فارس(آباده و اقلید) واقع شده و محل دیده بانی در مسیر رفت و آمد کاروان های این دو بخش مرکزی ایران باستان بوده است. این قلعه در ۲۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.   منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه