مرمت خانه تاریخی کمال الملک در کاشان

مینا داودی
مینا داودی چهار شنبه، ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
مرمت خانه تاریخی کمال الملک در کاشان

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از آغاز مرمت خانه تاریخی کمال الملک در روستای 'کله' زادگاه این استاد برجسته هم‌زمان با سالروز وفات وی (۲۷ مردادماه) در قالب طرح خانه‌های ایرانی خبر داد.

محسن جاوری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:

مرمت خانه این نقاش شهیر کاشانی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام می‌شود.

وی حفظ خانه محل تولد کمال الملک به‌عنوان یکی از بزرگترین هنرمندان تاریخ ایران را ضروری دانست و افزود:

تاریخ ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار بوده که طی این سالها تغییراتی از جمله در بدنه های بیرونی و اتاق پنج دری این خانه انجام شده است.

وی تاکید کرد:

خانه کمال الملک مانند اغلب خانه های منطقه به‌صورت باغ خانه احداث شده و حدود ۸۰ درصد از مساحت کل زمین به باغ خانه اختصاص یافته و در ضلع شمالی نیز در یک ردیف فضاهای سرپوشیده است. خانه کمال الملک توسط فردی از خانواده صالح (از خانواده‌های قدیمی و معروف کاشان) خریداری و به آموزش‌وپرورش هدیه شد و به‌عنوان مدرسه روستای کله (کمال الملک) مورد استفاده بوده است. این خانه چند سالی است به‌عنوان نمایشگاه مردم شناسی روستا مورد استفاده قرار گرفته است.

کارشناس ناظر پروژه مرمتی این خانه نیز گفت:

نحوه اجرای عملیات مرمتی این خانه به‌صورت مشارکتی با مالک خانه است که بیشتر موارد اجرایی مربوط به استحکام بخشی، کف‌سازی، نماسازی و بدنه سازی حیاط و ساماندهی فضاهای داخلی است.

محمد مهدی قاضی افزود:

بدنه سازی و قاب سازی حیاط، مرمت و اصلاح کف فرش سنگی حیاط، مرمت کف و بدنه زیر زمین، اجرای کانال جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و اجرای مجدد کاهگل در بدنه های مورد نیاز از دیگر اقدامات مرمتی است که در خانه تاریخی کمال الملک انجام خواهد گرفت.

خانه کمال الملک در تاریخ ۱۹ مردادماه سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۹۷۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. محمد غفاری معروف به کمال الملک یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت های تاریخ هنر معاصر ایران در سال ۱۲۲۴ در خانواده هنرمند و سرشناس در روستای کله کاشان چشم به جهان گشود. کمال الملک در ۲۷ مرداد سال ۱۳۱۹ هجری شمسی در سن ۹۵ سالگی در منزل نوه دختری‌اش چشم از جهان فرو بست. آرامگاه وی در نیشابور مجاور مزار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری است. 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه