تفاوت ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه( بخش دوم)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
تفاوت ویرایش عکس‌های HDR در دوربین‌های DSLR و بدون آینه( بخش دوم)

امروزه پس از سال‌ها پیشرفت عکاسی دیجیتال و نرم‌افزار‌های فرآوری و ویرایش تصاویر، تکنیک‌ها و فن‌آوری‌های زیادی در عکاسی به وجود آمده و پیشرفت کرده‌اند. یکی از این تکنیک‌ها عکاسی با بازه‌ی داینامیک بالا یا همان HDR است. این تکنیک پس از ورود فن‌آوری دوربین‌های بدون آینه دچار تحولی مثبت شد که جای کار و بحث زیادی دارد. با کجارو همراه شوید تا تکنیک‌های ویرایش عکس HDR را توسط یکی از عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های DSLR و سپس بدون آینه بررسی کنیم.

در بخش اول این مقاله‌ی دوبخشی، عکاس حرفه‌ای و معروف آقای ویکتور الیزاروف روند کاری خود را در راه فرآوری HDR در عکس‌ دوربین‌های DSLR شرح خواهد داد و در بخش دوم وی روش‌های این نوع ویرایش را پس از مهاجرت به دنیای بدون آینه ! بیان می‌کند.

بزرگترین تغییر در عکاسی من در سال ۲۰۱۴ اتفاق افتاد. زمانی که پس از ۱۰ سال عکاسی با DSLR های کانن، با یک دوربین سونی به دنیای بدون آینه‌ها مهاجرت کردم. این یک سازگاری بزرگ بود. پس از مدت بسیار طولانی کار کردن با فقط یک برند، به طور فوق‌العاده‌ای با آن راحت بودم. در طول این تغییر محبور بودم کار کردن با تنظیمات و روشی کاملا متفاوت را یاد بگیرم. ولی توقع نداشتم که این جابه‌جایی(از DSLR به بدون آینه)  به طور دراماتیکی ویرایش عکس‌های مرا تغییر دهد. اما کاملا در اشتباه بودم! پس از بازگشت از اولین سفر عکاسیم به هاوایی و کالیفرنیا، جایی که همیشه از آن برای تست تجهیزات در دنیای واقعی و سناریو‌های عکسی سفری استفاده‌ می‌کنم، ۳۰۰۰ عکس کاملا جدید با دوربین سونی a6000 داشتم. زمانی که ویرایش عکس‌های جدید را شروع کردم تغییرات کلی را می‌دیدم: تصاویر بسیار شفاف‌تر و با جزئیات بیشتری بودند. این تغییرات خیلی مرا غافلگیر نکردند چون که سونی a6000 از سنسور جدید و پیکسل‌های بیشتری بهره می‌برد. ترکیب این موارد و لنز جدید  زایس-‌ سونی، می‌توانست جزئیات خیره‌کننده‌ای را ثبت کند. چیزی که مرا شگفت‌زده کرد رفتار تصاویر زمانی بود که شروع به ویرایش آنها کردم. به راحتی می‌توانستم ببینم که تصاویر بیشتر واکنش می‌دهد، به این معنی که می‌توانستم آنها را با تنظیمات سنگین‌ بیشتر از پیش تغییر دهم، و البته می‌توانستم هایلایت‌ها و سایه‌های بیشتری را از یک فایل تکی ‌RAW بازیابی کنم. متوجه‌ شدم که اکنون دیگر می‌توانم بدون استفاده از تکنیک HDR برخی از عکس‌ها را فرآوری کنم; چیزی که پیش از این ممکن نبود. این زمانی بود که شروع به بررسی دلیل این رفتار متفاوت کردم. پاسخ سوالم را در سایت DXO  پس از مقایسه‌ی دو حسگر یافتم. بازه‌ی داینامیک سونی ۲ گام و تقریبا %۱۴ بازتر از کانن است (11.5EV vs. 13.2EV). HDR Editing این تفاوت برای عکاسان عروسی و عکاسی خیابانی خیلی هم زیاد نیست اما برای من که تخصص در عکاسی سفری و مناظر در حالت HDR دارم بازی را عوض می‌کند. این موضوع برای من فرصتی بود تا یک بار دیگر تکنیک‌های دیجیتال خودم را متفاوت و بهینه‌ کنم. اکنون پس از ۶ ماه روند کاری بهینه شده‌ی من را در زیر مشاهده ‌می‌کنید.

فرآوری یک تک فایل RAW  بر پایه‌ی تنظیمات پیش‌فرض Lightroom در %۵۰ از موارد

یک تغییر جهت بزرگ به سمت ویرایش تک فایل‌ RAW در لایتروم به من فهماند که موقیت خوبی را برای بهینه‌سازی روش کاریم در جهت کاهش زمان فرآوری به دست آورده‌ام. تنظیمات پیش‌فرض خودم را در لایتروم در چهار گروه منظره و HDR ، فرآوری دوگانه، مردم و سیاه‌ و سفید دسته‌بندی کردم. HDR Editing اکنون پروسه‌ی فرآوری و ویرایش خود را با تست و مقایسه‌ی تنظیمات پیش‌فرض مختلف برای یافتن بهترین ظاهر عکس‌هایم آغاز‌ می‌کنم. وقتی بهترینش را پیدا کردم، شروع به استفاده‌ از ابزار استاندارد فتوشاپ و لایتروم کرده و عکس‌ها را تغییراتی جزئی می‌دهم.

فرآوری  HDR در  Photoshop HDR Pro و لایتروم در %۲۰ از موارد

HDR Editing وقتی ادوب ادغام امکانات HDR  را در لایتروم ۶ معرفی کرد خودم را بیشتر و بیشتر در حال استفاده از آنها یافتم اما هنوز از فتوشاپ استفاده می‌کنم.

فرآوری HDR  در Photomatix در %۲۰ از موارد

تصاویر شفاف‌تر به من امکان ارتقاء حتی بیشتر را در فتوماتیکس می‌دهند.

ادغام درخشش در فتوشاپ در %۱۰ از موارد

در این تکنیک مثل زمان DSLR  عمل می‌کنم

نتیجه‌گیری

مهاجرت از دوربین‌های DSLR کانن به دوربین‌های بدون آینه‌ی سونی عواقب غیر منتظره‌‌ای را برای من همراه داشت که به میزان زیادی باعث تغییر روش ویرایش تصاویر من شد. در پایان این تغییر بسیار مثبت بود. این کار باعث شد زمان کمتری را روی فرآوری و ویرایش عکس‌ها بگذارم. همچنین بازه‌ی داینامیک گسترده‌تر باعث شد عکس‌های کمتری بگیرم. دیگر مجبور نیستم ۵ یا ۷ عکس براکت ‌شده بگیرم. در بیشتر موارد ۳ عکس براکت شده تمام چیزیست که احتیاج دارم. آیا شما نیز به دنیای بدون آینه! وارد شده‌اید؟ آیا این کار باعث تغییر روند ویرایش شما نیز شده است؟ نظراتتان را با دوستان خود در کجارو به اشتراک بگذارید. منبع:Digital Photography School

مطالب مرتبط:

دیدگاه