همه چیز درباره ویزا

زهره صمیمی
زهره صمیمی چهار شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۴
همه چیز درباره ویزا

در سفرهای خارجی هر کشوری قوانین خاص خود را در مورد ورود مسافران دارد و معمولا لازم است ویزا یا همان اجازه ورود به این کشورها را بگیرید. با کجارو همراه باشید.

سفر به خارج از کشور یکی از بهترین گزینه‌ها برای گذراندن تعطیلات است، اما سفرهای خارجی به سادگی سفرهای درون کشور نبوده و این‌طور نیست که سوار ??????? شوید و به هرجایی که دوست دارید پرواز کنید. کشورهای مختلف قوانین اکیدی در رابطه با ورود مسافرین خارجی اعمال می‏‌کنند و معمولاً نیاز به کسب اجازه‏‌ی ورود به این‏ کشورها یا همان ویزا دارید. داشتن ویزا برای مسافران خارجی در اغلب کشورها ضروری است

آیا ویزا همان پاسپورت است؟

ویزا و پاسپورت دو مقوله‏‌ی متفاوت اما اسنادی مرتبط با یکدیگر هستند؛ معمولاً در سفر به خارج از کشور به هر دو آنها نیاز خواهید داشت. پاسپورت سندی است که هویت و تابعیت شما را تأیید می‌‏کند و در کشوری که در آن متولد شدید صادر می‏‌شود. معمولاً زمانی که از سفر نیز باز می‏‌گردید به پاسپورت نیاز دارید. ویزای مسافرتی توسط کشوری صادر می‏‌شود که قصد سفر به آن را دارید و اجازه‏‌ی حضور شما در آن کشور را تأیید می‎کند. ویزاهای مسافرتی موقت هستند اما طول مدت آن به کشور مقصد و علت سفر بستگی دارد. معمولا ویزا به صورت یک مهر یا برچسب در خود پاسپورت مشخص می‌‏شود که همین دلیل به اشتباه گرفتن این دو سند با یکدیگر است.

چه زمانی به ویزا نیاز است؟

پاسخ خیلی ساده است: «بستگی دارد». بیش از ۲۰۰ کشور دریافت نوعی ویزا را اجباری کرده‌‏اند؛ تا زمانی که مشخص نشود به کدام کشور می‏‌روید، از کدام کشور آمده‌‏اید، علت سفر شما چیست و مدت اقامت مشخص نشود، نمی‏‌توانیم با قطعیت در این‌‏باره صحبت کنیم. بهتر این است که فرض کنید همیشه به پاسپورت و اکثر مواقع به ویزا هم نیاز دارید.

چگونه می‏‌توانیم ویزا تهیه کنیم؟

سفارت یا کنسولگری کشور مربوطه که در کشور شما مستقر است ویزا را صادر می‎کند. معمولاً برای دریافت ویزا حداقل به پاسپورتی قانونی با شش ماه اعتبار نیاز دارید. از آنجایی که کشورهای بسیاری چندین کنسولگری در یک کشور بزرگ دارند، بسته به جایی که زندگی می‏‌کنید باید به کنسولگریِ معینی مراجعه کنید. در صورتی که اطمینان ندارید، به نزدیک‏ترین کنسولگری مراجعه کنید.

رسیدگی به فرایند درخواست ویزا مدتی طول می‏‌کشد، بنابراین معقولانه است که این کار را تا دقایق آخر به تأخیر نیاندازید. گاهی بسته به شرایط موجود، می‏‌توانید ویزای صادر شده را زمان رسیدن به مقصد دریافت کنید، اما همیشه به این روش تکیه نکنید.

در صورت مفقود شدن ویزا چه باید کرد؟

اگر پاسپورت و ویزای شما مفقود یا دزدیده شود، بهترین کار تماس فوری با نزدیک‏ترین سفارت‏خانه‌‏ی کشور خود شما است. بسته به سیاست‏‌های صدور ویزا در کشوری که به آن سفر کرده‌‏اید، شاید اجازه‌‏ی پایان سفر را به شما بدهند-  ویزای شما هنوز معتبر است. با این حال، برای اینکه بدون دردسر به کشور خود برگردید، در اسرع وقت باید پاسپورت المثنی تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع enlightenme

دیدگاه