کاهش سفرهای خارجی ایرانیان در پی مشکلات اقتصادی

 محمدی
محمدی دوشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
کاهش سفرهای خارجی ایرانیان در پی مشکلات اقتصادی
گزارش‌ها حاکی است که میزان خروج مسافران از کشور در تابستان ۹۴ نسبت به تابستان ۹۳ کاهش داشته است.
محمدحسن کرمانی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگیری ایران اعلام کرد:
این کاهش در خروج مسافران نشان می‌دهد که بنیه اقتصادی مردم ضعیف است و توان پرداخت هزینه سفرهای خارجی نیست.
کرمانی افزود:
قیمت تورها نسبت به سال گذشته تغییری نکرده اما در برخی از نقاط مانند ترکیه قیمت تورهای گردشگری همان قیمت سال‌های گذشته است در صورتی که قیمت ارز نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته و خدمات ترکیه همان خدمات است. هنوز تورهای گردشگری ترکیه بین ۲/۵ تا ۵ میلیون تومان با تفاوت خدمات فروخته می‌شود.
وی گفت:
اکنون به دلیل بالا بودن نرخ ارز، دبی بازار ارزانی برای سفرهای خارجی ایرانیان نیست. با این حال هنوز مقاصد جدیدی برای سفرهای خارجی تعریف نشده است البته انتخاب مقصد جدید به روابط سیاسی نیز بستگی دارد، ولی تورهای گردشگری اروپا کماکان همان شرایط را دارند پس تغییر محسوسی در تورهای اروپایی نیست.
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری افزود:
اکنون برخی از آژانس‌ها تورهای بخشی از روسیه را چارتر کرده‌اند. این سفرها در مرحله تست قرار دارند و اگر بخواهد به بازار انبوه برسد باید میزان استقبال گردشگران را امتحان کرد. اکنون بازاری مانند سوریه بسته شده است. فکر می‌کردیم تورهای گردشگری مصر نیز راه اندازی شود اما به نتیجه نرسید.
کرمانی ادامه داد:
آژانس‌های مسافرتی کماکان مقاصد جدید را جستجو می‌کنند اما همه این‌ها یک آزمون و خطا است با این حال اکنون مردم بنیه اقتصادی زیادی برای انجام سفر ندارند. بنابراین معلوم است که نمی‌توانیم فعلا مقصد جدیدی تعریف کنیم. هنوز برخی از بازارهای قدیمی مانند هند وجود دارد و مردم از آن استقبال می‌کنند ولی بازاری مانند مالدیو یا «بالی» اندونزی جزو مقاصد گران است.
وی افزود: ما در ایجاد مقاصد جدید نقش چندانی نداریم اگر وظیفه‌مان بوده در این باره کوتاهی کرده‌ایم منتهی ایجاد تورهای گردشگری به مقاصد جدید تابع مسائل سیاسی نیز هست. منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه