راهکارهایی برای لذت بردن از سفرهای جاده‌ای بدون فناوری

محمدرضا خسروی
محمدرضا خسروی دوشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۱
راهکارهایی برای لذت بردن از سفرهای جاده‌ای بدون فناوری

سفرهای جاده‌ای شیوه‌ای از ماجراجویی است که در آن مسافران مکان‌های جدیدی را کشف می‌کنند، از مناظر جدید دیدن می‌کنند و با صحبت‌های طولانی در خلال مسیر دور و دراز سفر به دوستی‌هایشان عمق بیشتری می‌بخشند؛ اما چنین سفری به سفرهای آمیخته با فناوری در دنیای امروز تقریبا هیچ شباهتی ندارد. 

به‌یقین، کنار گذاشتن فناوری و ابزارهای آن کاری فوق‌العاده سخت است، به‌خصوص به این‌جهت که حتی مسیریابی سفرها هم نیازمند به‌همراه داشتن این‌گونه ابزارها است. با این توصیف، فصل سفرهای جاده‌ای در عصر ما ملزوم آن است که بهترین اوقات سفرمان را با داشتن هندزفری، سیر کردن در شبکه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت (Snapchat) و گوش دادن به پادکست های سفر بگذرانیم.

حالا ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از برداشتن این وسایل، یک‌بار سعی کنید سفر جاده‌ای خود را به‌طور کامل یا موقتی در محیطی عاری از ابزارهای دیجیتال به پایان برسانید. برای رسیدن به این مقصود، در جریان سفر جاده‌ای خودتان را به این اصل متعهد کنید که همه حاضران روزانه به‌مدت چندین ساعت گوشی همراه‌شان را خاموش کنند و به‌اتفاق هم، قالب ساده‌ی سفر را در پیش بگیرند. توصیف ما از یک قالب ساده‌ برای سفر بدین شرح است... با کجارو همراه باشید.

مسیر سفرتان را روی نقشه‌ی کاغذی مشخص کنید

یک نقشه‌ی کاغذی بزرگ و جامع به‌همراه بیاورید و هر بار در حالی که در صندلی عقب خودرو نشسته‌اید مقصد بعدی سفرتان را مشخص کنید. دانستن این موضوع که تاکنون چقدر از مسیر سفر را پیموده‌اید بسیار لذت‌بخش است و بعدها این نقشه به‌عنوان یک یادگاری ارزشمند برایتان خاطره‌انگیز می‌شود.

در اندیشه‌هایتان غوطه‌ور شوید

ایرادی ندارد که انسان در حضور دیگران به فکر فرو رود، پس بدون تردید شما می‌توانید در خودرو هم به تفکر مشغول شوید (البته اگر رانندگی نمی‌کنید). در جریان سفر به حرکات و صداهایی که در اطرافتان می‌بینید و می‌شنوید بیشتر توجه کنید و روی دم و بازدم نفس‌هایتان تمرکز کنید. به یاد داشته باشید که شما با رفتن به سفر، در واقع سطح اضطرابتان را کاهش می‌دهید و احساس شادی و خوشبختی را در خویشتن خود بارور می‌کنید.

بافتنی ببافید

یادگیری این هنر آسان است. حتما شما شگفت‌زده می‌شوید از اینکه چطور در مدتی کوتاه می‌توان چندین کالای متنوع، از رویه‌ی متکا گرفته تا لباس و... بافت. با یادگیری این هنر نه‌تنها می‌توانید دکورهای قشنگی برای خانه درست کنید، بلکه مهارت جدیدی نیز آموخته‌اید که چه‌بسا درجاهای دیگر خیلی به کارتان بیاید.  

 به بیل‌بوردهای نگاه کنید

در حین رانندگی به بیل‌بوردهای کنار جاده هم نگاهی بیندازید. این تابلوها معمولا از هر چیزی تبلیغ می‌کنند، مثلا از شکلات گرفته تا غذاهای متنوع و رنگارنگ و عمده‌فروشی‌های بزرگ و مجلل. در نظر داشته باشید که به این‌گونه مکان‌ها هم سری بزنید... در حقیقت خوشی سفر به همین چیزها است.

 عکاسی یاد بگیرید

اگر مشغول رانندگی نیستید، سفر جاده‌ای یکی از بهترین موقعیت‌ها برای دست‌گرمی و یادگیری عکاسی است؛ زیرا شما در حرکت هستید و این یکی از بهترین حالت‌ها برای عکاسی محسوب می‌شود. یک دوربین ساده بخرید و این مهارت را هم خوب یاد بگیرید.

یک گلچین موسیقی به خاطره‌هایتان ضمیمه کنید

شما در این سفر مجاز به استفاده از سامانه‌های پخش آنلاین مثل آیفون یا اسپاتیفای (Spotify) نیستید. در عوض، یک سی دی جذاب همراه ببرید و از دستگاه پخش خودرو به ترانه‌ها گوش بسپارید. همه ما می‌دانیم که گوش دادن به چند ترانه‌ی مشخص به‌طور پیاپی حس و حال خاصی دارد... این ترانه‌ها بعدها همیشه شمارا به یاد سفرتان می‌اندازد.

 در صندلی عقب خودرو یوگا انجام دهید

پس از نشستن به‌مدت نسبتا طولانی در خودرو می‌توانید نرمش‌های یوگا انجام دهید. به‌اتفاق همراهان حرکت گهواره‌ای از ستون فقرات، حرکت چرخشی در حالت نشسته و بالا و پایین آوردن پاها از قسمت ران را تمرین کنید. این حرکات برای کمک به گردش صحیح جریان خون در خلال ساعت‌های متوالی نشستن بسیار ضروری هستند.

بازی‌های جالب ابداع کنید

شما می‌خواهید ذهن‌تان را به چالش بکشید که فعالیتی سلامت بخش است. مثلا بازی 21 بی سؤالی را با پرسیدن 7  بی سؤالی انجام دهید. یا با توافق جمع، یکی از فیلم‌های محبوبتان را انتخاب کنید و نقش ستاره‌های فیلم را خود و همراهانتان بازی کنید. دیگر اینکه، در نظر بگیرید مثلا چند بار واژه‌ی «پرجنب‌وجوش» را روی بیل‌بوردها می‌بینید و به‌ازای هر بار دیدن آن رفتاری پرانرژی از خودتان نشان دهید!

منبع: huffingtonpost

مطالب مرتبط:

دیدگاه