سی‌ان‌ان گزارش داد: مقصد گردشگری بعدی، ایران

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
سی‌ان‌ان گزارش داد: مقصد گردشگری بعدی، ایران

از آنجا که ایران کشوری چهار فصل با طبیعتی بکر، آثار تاریخی کهن و منابع طبیعی بسیاری است، پس از توافق هسته‌ای بسیاری از گردشگران خارجی برای سفر به ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این میان سی‌ان‌ان نیز به تحلیل جاذبه‌های گردشگری ایران پرداخته است.با کجارو همراه باشید تا وضعیت گردشگری ایران را به نقل از شبکه CNN بخوانیم.

سی‌ان‌ان در گزارش خود آورده است که اگر به‌تازگی به ایران سفرکرده باشید درمی‌یابید که این روزها هواپیماهای شلوغ‌تری به مقصد تهران پرواز می‌کنند و تجار بین‌المللی چشم‌به‌راه رفع تحریم‌ها،  برای بهرمندی از فرصت‌های بی‌نظیر اقتصادی ایران راهی تهران می‌شوند. پیش‌تر دولت ایران ابراز امیدواری کرده بود که شمار گردشگران خارجی در سال میلادی جاری نسبت به سال گذشته با رشد ۶/۶ درصدی مواجه شود. با حصول توافق هسته‌ای انتظار می‌رود این رقم از پیش‌بینی‌های گذشته هم فراتر رود. بر اساس گزارش CNN، دولت جدید برای فائق آمدن بر تحریم‌ها و بهبود شرایط اقتصادی، گسترش صنعت گردشگری ایران را در دستور کار قرار داده است. در همین راستا مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و امور گردشگری ایران در مصاحبه‌ای اعلام کرده که گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند به ۴ گروه طبقه‌بندی می‌شوند، زائران امکان مذهبی هرساله به‌منظور سفر زیارتی به ایران سفر می‌کنند، گروهی برای درمان راهی ایران می‌شوند و در عین حال گردشگرانی برای بازید از اماکن تاریخی و گروهی مشتاق دیدن طبیعت بکر ایران هستند. سلطانی فر در ادامه افزود:

صنعت گردشگری ایران راه طولانی در پیش دارد. بخشی از موانع پیش رو در ارتباط با تحریم‌ها است اما این‌همه مشکلات نیست. ما انتظار داریم ظرف ۱۰ سال آینده بیست میلیون گردشگری خارجی با ارزشی معادل 30 میلیون دلار به کشور جذب کنیم. برای این کار برنامه‌های جدی پیش رو داریم و در این راستا رفع تحریم‌های اقتصادی کمک بسیاری خواهد کرد.  ما باید برای توسعه زیرساخت‌های کشور و ساخت هتل‌های ۴ و ۵ ستاره برای جذب روزافزون گردشگران سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی کنیم.

فردریک پلایجن، یکی از خبرنگاران CNN که به تازگی سفری به ایران داشته می‌‌گوید:

از بسیاری از جهات شیراز را می‌توان قطب جاذبه‌های گردشگری ایران دانست. اماکن مذهبی بی‌نظیری نظیر مسجد وکیل و نصیر الملک در شیراز جای گرفته‌اند.

Vakil  mosque

Vakil mosque

او می‌افزاید:

نصیر الملک که یادگار قرن ۱۹ ام میلادی است به مسجد صورتی نیز شهرت دارد. نقش و نگارهای قرمز و صورتی‌رنگ کاشی‌ها و پنجره‌ها، فضای این مسجد را سرشار از رنگ‌های اسرارآمیز کرده است.

 Nasir al Mulk mosque

Nasir al Mulk mosque

شیراز یادآور شکوه قرن‌های گذشته ایران است. قلعه کریم‌خان، روزگاری مرکز حکمرانی ایران در قرن ۱۸ ام میلادی بوده است. castle of Karim Khan

castle of Karim Khan

باغ ارم سرشار از نبوغ باغبانی قرن‌های گذشته ایران است که امروزه به موزه گیاه‌شناسی دانشگاه شیراز بدل شده است. Eram garden

Eram garden

مقبره حافظ، شاعر شهیر ایرانی نیز همه‌روزه پذیرای گردشگران است. این آرامگاه در باغی واقع‌شده که محل آموزش‌های فرهنگی برای دانش آموزان است تا یاد بگیرند چگونه اشعار حافظ را تعبیر کنند. tomb of Hafez

tomb of Hafez

او می‌گوید:

وقتی از آرامگاه حافظ دیدن می‌کردم گردشگران خارجی بسیاری را دیدم که می‌گفتند هفته‌هاست در ایران اقامت دارند و سفرشان بسیار لذت‌بخش بوده است. آن‌ها از مهمان‌نوازی و خونگرمی مردم ایران به وجد آمده بودند و  از سیستم حمل‌ونقل ایران ابراز رضایت می‌کردند. البته هنوز برای بسیاری از مردم غرب، سفر به ایران با نگرانی‌هایی همراه است. بخشی از این نگرانی‌ها مربوط به عدم آگاهی آن‌ها از امنیت ایران است و بعضی دیگر در ارتباط با موقعیت سیاسی ایران.

به گفته‌ی وی، مشکل دیگری که گردشگران غربی با آن مواجه‌اند عدم کارایی کارت‌های بانکی بین‌المللی در ایران است، زیرا تحریم‌های اقتصادی باعث شده تا انتقال پول به این کارت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شود. این‌یکی از دلایلی است که دولت ایران به  رفع تحریم‌ها چشم دوخته است. پلایجن می‌افزاید:

از لحظه ورود به شیراز بی‌صبرانه منتظر بازدید از مشهورترین میراث باستانی‌ایران بودیم. وقتی به یادگار کهن امپراتوری پارس، تخت جمشید رفتیم گردشگران بسیاری را ملاقات کردیم که البته بیشتر آن‌ها ایرانی بودند. تخت جمشید مجموعه‌ای از کاخ‌ها و معابد  اعجاب‌انگیز تاریخی است که پس از حمله اسکندر مقدونی (۳۳۰ سال قبل از میلاد مسیح ) ویرانه‌هایی از آن به‌جای مانده است.

Temple of Light

Temple of Light

ستون‌ها و سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید عمدتاً از سنگ‌های مرمر تیره و خاکستری‌ هستند که از معادن اطراف استخراج‌شده‌اند. Persepolis, the ancient imperial ceremonial capital of Persia.

Persepolis, the ancient imperial ceremonial capital of Persia.

ایران سرزمینی با جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی فراوان است که می‌تواند خاطرات به‌یادماندنی‌ برای گردشگران به همراه داشته باشد. توافق هسته‌ای که در وین صورت گرفت این امیدواری را تقویت کرده که ایران پذیرای شمار بیشتری از گردشگران خارجی باشد. منبع: سی ان ان

مطالب مرتبط:

دیدگاه