راهنمای خرید سوغات اصیل و باکیفیت در ژاپن

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۰۲
راهنمای خرید سوغات اصیل و باکیفیت در ژاپن

در حال حاضر خرید سوغات مناسب و اصل در ژاپن کمی دشوار است، زیرا بازار این کشور مملو از کالاهای غربی و صنایع دستی بی‌ارزش و بدون اصالت مثل عروسک‌های ارزان‌قیمت گیشا (geisha) و کشتی‌گیران سومو شده و این مسئله با فرهنگ غنی و اصیل ژاپن تناسبی ندارد.

باوجود ظاهر گمراه‌کننده هنوز هم می‌توان در ژاپن سوغات مناسب با فرهنگ جذاب این کشور پیدا کرد چراکه بعضی از فروشگاه‌ها انواع صنایع دستی اصیل و هنری عرضه می‌کنند و رویه‌ی همیشگی این کشور در خلق و ارائه‌ی زیبایی را ادامه می‌دهند. در این مطلب با چند نمونه از این فروشگاه‌ها در شهرهای پربازدید ژاپن و سوغات‌ سنتی و باکیفیت آن‌ها آشنا می‌شویم.

توکیو

اجناس کاغذی

اجناس کاغذی

برای خرید واشی (Washi) یا کاغذ سنتی ژاپنی، به فروشگاه هایبارا (Haibara) واقع در منطقه‌ی تجاری نیهون‌باشی (Nihonbashi) در نزدیکی خیابان گینزا (Ginza) مراجعه کنید. این فروشگاه کوچک در سال ۱۸۰۶ تاسیس شده و می‌توان در آن انواع سوغات باکیفیت مانند کارت‌های زیبا، پاکت، تقویم، زیرلیوانی و لوازم دکوری کاغذی با قیمتی مناسب و درخور فرهنگ ژاپن خریداری کرد.

چای سبز

چای سبز

اگر مایل به خرید چای سبز اصیل ژاپنی هستید، بد نیست سری به فروشگاه یاماموتو‌یاما (Yamamotoyama) در نیهون‌باشی (Nihonbashi)  بزنید. در این محل  قبل از خرید طبق راهنمایی فروشنده‌ها که اطلاعات کاملی در مورد چای دارند، می‌توانید انواع چای سبز را امتحان کنید.

چاقوی آشپزخانه

چاقوی آشپزخانه

یکی از کالاهای موردعلاقه‌ی سرآشپزهای سراسر دنیا، چاقوهای خوش‌ساخت و گران‌قیمت ژاپنی است. برای خرید چاقوی آشپزخانه اصیل ژاپنی باید به یکی از شعبه‌های آریتسوگو (Aritsugu) مراجعه کنید. شعبه‌ی توکیوی این فروشگاه در بازار ماهی تسوکیجی (Tsukiji) قرار دارد.

مواد غذایی درجه‌یک

مواد غذایی درجه‌یک

اگر می‌خواهید لذت غذاهای ژاپنی را بعد از سفر در منزل خودتان تجربه کنید، داشتن مواد غذایی درجه‌یک و اصیل ژاپنی مثل سویا و رشته بسیار ضروری است. برای خرید این مواد می‌توانید به فروشگاه دلیکاتسین (Delicatessen) داخل پارک هایات (Hyatt) مراجعه کنید که تأمین‌کننده‌ی مواد اولیه‌ی بعضی از بهترین رستوران‌های توکیو است.

کیوتو

پوشاک

پوشاک

مناسب‌ترین محل برای خریدن پوشاک سنتی ژاپن به‌عنوان سوغات، فروشگاه ایزاوایا (Izawaya) در خیابان اصلی محله‌ی گیون (Gion) است که از سال ۱۸۶۵ در این زمینه فعالیت می‌کند. مالک فروشگاه خانم میکیکو ایشی (Mikiko Ishii) و مادرش به زبان انگلیسی تسلط کامل دارند و می‌توانند شما را در انتخاب بهترین پوشاک با پارچه‌ی پشمی یا ابریشمی راهنمایی کنند.

 بلوک‌های چوبی با نقش و نگار ژاپنی

 نقاشی بر روی بلوک‌های چوبی

فروشگاه کوچک نیشیهارو (Nishiharu) در یک گوشه‌ی دنج از بازار سرپوشیده‌ی تراماچی-کادو (Teramachi-kado) و رو‌به‌روی رستورانی که یک مجسمه‌ی خرچنگ عظیم در بالای آن دیده می‌شود، قرار دارد. کف این مغازه با تاتمی (کف‌پوش حصیری ژاپنی) پوشیده شده است و در آن مجموعه‌ی نفیسی از بلوک‌های چوبی عتیقه مزین به نقوش سامورایی، قایق، پرنده و ... به فروش می‌رسد. این بلوک‌های زیبا سوغات مناسبی برای دوستداران  هنر ژاپن هستند.

توفو (Tofu)

توفو

مرغوب‌ترین توفوی (ورقه‌های کشک خشک تهیه‌شده از شیر سویا) کیوتو در فروشگاه کینکی (Kinki) عرضه می‌شود. کینکی یک مغازه‌ی کوچک و قدیمی در خیابان گوکو کیاماچی (Goko Kiyamachi) است که چشیدن طعم توفوی آن به بخشی فراموش‌نشدنی از سفر شما به ژاپن تبدیل  می‌شود و به‌همراه بردن آن سوغات بسیار مطلوبی به شمار می‌آید.

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی

فوناهاشی-یا یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های شیرینی برنجی در توکیو است که از سال ۱۸۸۵ انواع متنوعی از این شیرینی سنتی ژاپنی را تولید می‌کند. شیرینی برنجی‌های خوش‌طعم پیچیده شده در سبزی دریایی یا پوشیده شده با لایه‌ای از کنجد، سوغات مناسبی از سفر به ژاپن هستند.

نوبوری‌بیتسو (Noboribetsu)

صنایع دستی خانگی

صنایع‌دستی خانگی

نوبوری‌بیتسو یک شهر کوچک است که به‌دلیل چشمه‌ی آب‌معدنی معروفش، گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند و به همین دلیل کالاهای بی‌ارزش و سطحی زیادی در بازارهای آن ارائه می‌شود ولی فروشگاه سوغات هتل مجلل و سنتی تاکینویا (Takinoya)، انواع صنایع دستی اصیل مثل دستمال‌های رنگارنگ و کفش‌های چوبی سنتی ژاپن را به فروش می‌رساند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای (Department Stores)

فروشگاه‌های زنجیره‌ای

فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسری ژاپن شهرت زیادی در ارائه‌ی کالاهای باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه دارند. در این فروشگاه‌ها همه نوع کالای مرغوب و اصیل ژاپنی از جمله مواد غذایی تازه، پوشاک، کفش و ظروف سفالی با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسد که می‌تواند بهترین سوغات ژاپن باشد. منبع : Travel And Leisure

مطالب مرتبط:

دیدگاه