فاز نخست مرمت ارگ اعلاء سمنان اجرا می‌شود

ساحره چمنی
ساحره چمنی چهار شنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۷
فاز نخست مرمت ارگ اعلاء سمنان اجرا می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان اعلام کرد که فاز نخست مرمت ارگ اعلاء در سمنان آغاز شده است.
به گفته‌ی حسین خواجه‌بیدختی، کار مرمت ارگ اعلاء با هدف استحکام‌بخشی سازه این بنای تاریخی آغاز شد. وی با اشاره به اینکه بخشی از کونال‌های سقف طبقه‌ی همکف و اول این بنای تاریخی به دلیل نفوذ آب باران دچار آسیب شدید شده بود، گفت:
در این راستا عملیات مرمتی شامل برداشت لایه‌های فرسوده سقف، بازسازی کونال‌های آجری و خشتی (سبک‌سازی بام با ایجاد فضای خالی بین سقف و بام) و آواربرداری انجام شد.
وی افزود:
بازسازی کونال‌های آسیب دیده، دوغاب‌ریزی گچی سقف‌ها، گل و کاهگل اندود کردن سقف طبقه اول، دوخت و دوز ترک‌های ناشی از شکست طاق‌ها، نصب‌کش چوبی، بازسازی طاق‌های فروریخته، انجام شمشه‌های گچی و مرمت رخ بام دیوارهای فروریخته از دیگر اقدامات انجام شده برای مرمت ارگ اعلا است.
بیدختی با اشاره به اینکه استحکام بخشی بنا تا حدود ۹۰ درصد انجام شده، گفت:
با توجه به مرمت‌های انجام شده، فضاهای طبقه اول و همکف به کالبد قدیم بنا بازگردانده و محل حفاری‌های غیرمجاز پر شد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت:
نماسازی کاهگل و سیم‌گل و بندکشی‌های لازم و بازسازی دیواره خارجی ارگ با مصالح خشتی از برنامه‌های فاز بعدی مرمت این بنای تاریخی است که در صورت تامین اعتبار اجرایی می‌شود.
ارگ اعلاء در ۹ کیلومتری جنوب شرقی سمنان و کنار جاده سمنان به پایگاه هوایی در روستای علاء واقع شده و یکی از آثار تاریخی اواسط قاجاریه به شمار می‌رود که به ثبت آثار ملی رسیده است. مساحت تقریبی ارگ علاء حدود ۱۰۰ متر و دارای زیربنایی در حدود ۱۲۰ متر است. ارتفاع آن، حدود ۵.۴ متر است که با اضافه شدن طبقه دوم به حدود ۸ متر می‌رسد.بنای ارگ به شکل شش ضلعی و ساختمان آن در دو طبقه ساخته شده است که ظاهراً محل حکومت محلی نیز بود. مصالح به کار رفته در آن خشت و گل و روی آن اندود کاهگل است. ساختمان آن در مقیاس کوچک‌تر مشابه عمارت هشت بهشت اصفهان است. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه