چانه زنی در بازار استانبول رنگ می‌بازد

سیما احدی
سیما احدی چهار شنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰
چانه زنی در بازار استانبول رنگ می‌بازد

کشور ترکیه به خاطر قرار گرفتن میان قاره‌های آسیا و اروپا و آفریقا، فرهنگی از هر ۳ قاره دارد. جاده‌ی ابریشم شهر استانبول را به یک مرکز تبادل کالا تبدیل کرده است. به این لحاظ استانبول دارای بازارهای متفاوتی از نوع سنتی و قدیمی تا بازارهای زنجیره‌ای و جدید است که هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

قوانین و مقررات امپراتوری عثمانی بسیار ماهرانه نوشته شده و همین آیین‌ها در ساخت و توسعه‌ی شهر استانبول نقش بزرگی داشته است. یکی از رسوم این شهر، روش بسیار رایج احوالپرسی است که هنوز هم افراد را به گفت‌وگو و صحبت با هم وامی‌دارد و به آداب و رسوم سلطنتی قصر توپ کاپی و دولما باغچه برمی‌گردد. سیستم کسب و کار  امروز ترکیه با زمان قدیم مشابه است. در زمان‌های قدیم سلاطین ترکیه منابع کشور‌های دیگر را به استعمار می‌گرفتند. یکی از رسوم رایج در میان مردم بومی، چانه زنی بود، اما به‌تازگی با وجود برچسب، قیمت‌ها غیرقابل بحث شده و حتی خرده فروشی‌ها نیز از این روش استفاده می‌کنند. در بسیاری از توقفگاه‌های ثابت، در طول جاده‌ی ابریشم، روز‌هایی که کاروان‌های شتر رفت‌وآمد می‌کردند گذشته است، جایگزین آن‌ّها خرده‌فروشان چند ملیتی هستند که به‌صورت زنجیره‌ای لوازم خود را عرضه می‌کنند. شاید استثنای این قاعده را بتوان در فرش فروشی‌های شهر‌ها پیدا کرد، به‌خصوص آن‌هایی که در بازار بزرگ استانبول واقع شده‌اند. این بازار، قدیمی‌ترین بازار جهان است. این بازار توسط محمد فاتح ساخته شده، سپس در سال ۱۴۵۳ آن بازار به یک مرکز تجاری بزرگ طی این قرن‌ها تبدیل شد.اخیرا این کسب و کار به‌سمت دیگر پل گالاتا (Galata) توسعه پیدا کرده که بیش از ۲۰۰۰ خرده‌فروش مشغول به کارند. بسیاری از آن‌ها از روش‌های قیمت گذاری مقطوع مدرن استفاده می‌کنند، اما برخی از آن‌ها هم - عمدتا فرش فروشی‌ها - همچنان از روش سنتی چانه زنی استفاده می‌کنند.

بازار فرش

اگر برای تعطیلات بعدی، استانبول را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کردید، هنگام خرید یک فرش یا قالیچه، نکات زیر می‌تواند برای شما مفید باشد.

  • قیمت رسمی در اینجا تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر است که قدرت چانه‌زنی را به مشتری می‌دهد.
  • خرید فرش در این مکان قوانین و مقررات خود را دارد، شما پس از عرض سلام مؤدبانه و نوشیدن چای، قابل‌اعتماد بودن فروشنده را می‌سنجید. او هم به نوبه‌ی خود از اعمال و رفتار شما می‌فهمد تا چه حد شما ساده‌لوح هستید.
  • هیچ‌وقت اجازه ندهید شما را برای خرید تحت فشار بگذارند، چای و احوالپرسی مؤدبانه رایگان است. اگر شما آن‌ها را قبول کردید لازم نیست که حتما خرید کنید.
  • انجام تحقیقات قبل از خرید لازم است، همیشه از اطراف مغازه برای فهمیدن حدود قیمت‌ها پرس و جو کنید.
  • قبل از چانه‌زنی حتما تصمیم بگیرید که چقدر دوست دارید و چقدر می‌توانید بابت آن فرش هزینه کنید. اهمیت دادن به این مسئله بسیار مهم است، زیرا فروشندگان در انجام این معاملات حرفه‌ای شده‌اند و از صحبت‌های مشتریان برای قضاوت بهتر استفاده می‌کنند.
  • اولین پیشنهاد شما باید حدود ۶۰ درصد قیمت اولیه باشد که فروشنده می‌خندد و نگاهی با‌تعجب می‌کند که این موضوع عادی است.
  • سپس او ۸۰ یا ۹۰ درصد قیمت اولیه را پیشنهاد می‌دهد بعد شما حالتی نا‌امیدکننده به خود می‌گیرید که مشخص کننده‌ی این است که شما تحقیقات خود را انجام داده‌اید و راضی به پرداخت این مبلغ نیستید. حال شما ۷۰ درصد قیمت را پیشنهاد می‌دهید.
  • در این مرحله طرفین باید یکدیگر را راضی کنند، او قیمتی که حاضر است بفروشد را با قیمتی که شما حاضرید بپردازید تطبیق می‌دهد و هردو به توافق می‌رسید در غیر این صورت شما لبخند می‌زنید، دست می‌دهید و به راه خود ادامه می‌دهید.

قوانین ذکر شده در فروشگاه‌های صنایع نساجی، جواهرات و عتیقه در بازار نیز کاربرد دارد، اما برای اجناس دیگر کاربردی نیست.

بازار عتیقه

بنابراین اگر شما از چانه‌زنی در استانبول می‌هراسید، حالا می‌توانید با خیالی آسوده خرید کنید. وسایلی که قصد خرید آن‌ها را دارید احتمالا قیمت مقطوعی دارند، اما در غیر این صورت راهنمای ما نشان می‌دهد که چانه زنی ساده، لذت‌بخش و بر اساس سنت‌های عثمانی است. منبع:  lonelyplanet

مطالب مرتبط:

دیدگاه