آزمایشگاه مرمت اشیاء تاریخی در میراث فرهنگی شوش احداث شد

ساحره چمنی
ساحره چمنی دوشنبه، ۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۰
آزمایشگاه مرمت اشیاء تاریخی در میراث فرهنگی شوش احداث شد
در راستای اهداف پژوهشی و حفاظت و مرمت آثار تاریخی آزمایشگاه و کارگاه مدرن مرمت اشیاء تاریخی در پایگاه میراث فرهنگی شوش راه اندازی شد.
محمد حسین ارسطو زاده، مدیر پایگاه میراث فرهنگی وگردشگری شوش گفت:
با توجه به وجود اشیاءو مواد فرهنگی زیادی که در انبارهای شوش وجود دارد لزوم احداث آزمایشگاه و کارگاهی که مجهز به وسایل و تجهیزات مدرن باشد بسیار محسوس بود.
وی افزود:
از آنجا که در حال حاضر بستر مناسبی در پایگاه شوش بوجود آمده تا پژوهشگران از نقاط مختلف جهان حضور یابند و در این مرکز پژوهشی بین المللی به تحقیق بپردازند، این آزمایشگاه می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد.
ارسطو زاده گفت :
در حال حاضر مرمت‌گران در شوش با استفاده از تجهیزات تهیه شده مشغول به مرمت اشیاءتاریخی، سنگ‌های باقیمانده از بناهای تاریخی ،کتیبه ها و...هستند.
گفته می‌شود، در سال ۱۸۸۵ میلادی همزمان با حضور حفاران و کاوشگران خارجی، کارگاه مرمت اشیاءتاریخی نیز در قلعه راه اندازی شد که در فصول حفاری مورد استفاده قرار می‌گرفت، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و خروج فرانسویان این کارگاه مرمت در هنگام حفاری‌ها توسط پژوهشگران داخلی بصورت مقطعی به کار گرفته شد ولی در چندین سال گذشته به دلیل کمبود تجهیزات نوین و فروکش کردن فعالیت‌های پژوهشی تعطیل شده بود. از سال ۱۳۹۲ خورشیدی با آغاز زمزمه‌های ثبت جهانی شوش با توجه به اهمیت موضوع، علاوه بر راه‌اندازی کارگاه حفاظت و مرمت اشیاءتاریخی با تجهیزات مدرن احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت‌. بر این اساس محققان و دانشجویان از سراسر کشور از امکانات بوجود آمده استفاده می‌کنند. منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه