۷ فایده یادگیری زبان‌های خارجی در زندگی که نمی‌دانستید

پوریا عزیزی
پوریا عزیزی چهار شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
۷ فایده یادگیری زبان‌های خارجی در زندگی که نمی‌دانستید

در دنیای امروز که تمامی ملت‌های جهان به هم مرتبط هستند، دانستن زبانی به غیر از زبان مادریتان می‌تواند مزایای فراوانی برایتان داشته باشد. اما آیا فکر می‌کردید یکی از این مزایا، شخصیتی بهتر و محبوب‌تر باشد؟ با کجارو همراه شوید تا بیشتر برایتان بگوییم.

امروزه بسیاری از مردم جهان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. اگر شما نیز در میان آن‌ها هستید، این به آن معنی است که شما زبانی را فراگرفته‌اید که ۸۵۰ میلیون نفر دیگر نیز به آن تکلم می‌کنند که این معادل ۱۲ درصد کل جمعیت جهان است! در هر ده نفر، تقریبا یک فرد هست که شما می‌توانید با وی گفت‌و‌گو کنید، ارتباط برقرار کنید و یا تا آخر عمر با هم به خوبی و خوشی زندگی کنید. اما اگر تصمیم گرفتید زبان دیگری، مثلا چینی ماندرین را بیاموزید، باید بدانید که قادر هستید با بیش از یک میلیارد انسان ارتباط برقرار کنید که تقریبا معادل ۱۴ درصد جمعیت جهان است. مجموع این دو نشان‌گر آن خواهد بود که شما قادرید با یک چهارم انسان‌های روی زمین ارتباطی متقابل و معنادار داشته باشید. به عقیده بسیاری، از جمله نویسندگان و خوانندگان کجارو، این خود یک اَبَر‌نیرو محسوب می‌شود که به خودی خود، شگفت‌‌انگیز است! اما دست بر قضا، آموختن زبان‌های خارجی چندین و چند حسن دیگر نیز دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- افراد دوزبانه حافظه بهتری دارند!

apple-manzana-e1422895625988 تحقیقات صورت گرفته در این زمینه حاکی از آنند که کودکانی که به زبان دومی صحبت می‌کنند به طور کلی، حافظه‌های فعال بهتری نسبت به کودکانی دارند که تنها به یک زبان صحبت می‌کنند. اگرچه بخش اعظم حافظه فعال انسان در دوران کودکی شکل می‌گیرد، اما این نوع حافظه در مراحل دیگر زندگی نیز قابل تعلیم است. این به آن معناست که، اگرچه آموختن زبانی دیگر در دوران بزرگسالی سخت‌تر از یادگیری آن در دوران کودکی است، اما تمامی مزایای آن برای انسان بزرگسال نیز وجود دارد.

۲- دوزبانه بودن آلزایمر و فراموشی را به تاخیر می‌اندازد!

آلزایمر تحقیقات نشان داده است که افراد دوزبانه با پیرتر شدن، عملکردهای شناختی بهتری نسبت به همسالان تک‌زبانه خود دارند. اگر چه دوزبانه بودن الزاما جلوی ابتلا به این بیماری‌ها را نمی‌گیرد، اما افراد دوزبانه‌ای که از این بیماری‌ها رنج می‌برند به طول میانگین، ۴.۵ سال دیرتر از افراد تک‌زبانه به آن‌ها مبتلا شده‌اند. پس، هرگاه شنیدید که حل جدول و یا سودوکو مغز را در سنین پیری سرحال نگه می‌دارد، یادگرفتن یک زبان دیگر را هم مد نظر داشته باشید.

۳- دوزبانه‌ها عموما باهوش‌ترند!

507336261-copy14111 مطالعات اخیر نشان داده‌اند که آموختن زبان دوم نه تنها بخش‌های زبانی مغز را بهبود می‌بخشد، بلکه باعث تقویت دیگر مهارت‌های شناختی نیز می‌شود. مغز افراد دوزبانه در حل مسائل به شکل خلاقانه‌تر و بهتری عمل می‌کند، تمرکز کردن برایشان آسان‌تر است و در برنامه‌ریزی ماهرترند. علاوه‌براین افراد دوزبانه، در توجه کردن به محیط پیرامونشان عملکرد بهتری دارند که احتمالا ناشی از بررسی شرایط برای تشخیص زبان گویش‌ور و تغییر زبان در شرایط مناسب است.

۴- دوزبانه بودن روابط‌تان را بهتر می‌کند!

اغلب گفته می‌شود که دوزبانه‌ها شخصیتی جداگانه برای هر زبان دارند! بخشی از این امر، ناشی از نیاز به یادگیری فرهنگ و ارزش‌های زبان در حال یادگیری و استفاده از آن‌ها در حین صحبت کردن آن زبان است. درست است که در وهله اول، این مساله ممکن است بهترین چیز ممکن به نظر نیاید، اما در حقیقت به شکل خارق‌العاده‌ای مفید است. دلیل این مفید بودن، آن است که این تغییر بین زبان‌ها، فرهنگ‌ها و نظام ارزش‌ها امکان درک دیگران و همدردی با آن‌ها را به فرد اعطا می‌کند. اگر فرد قابلیت همدردی با دیگران را داشته باشد، بهتر می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند و در نتیجه، روابط بهتری خواهد داشت.

۵- سفر کردن لذت‌بخش‌تر خواهد بود!

این مورد خیلی هم نیاز به توضیح ندارد: وقتی که شما بتوانید با مردم اطرافتان ارتباط برقرار کنید و یکدیگر را درک کنید، قطعا سفر کردن بینهایت جالب‌تر خواهد بود. صحبت به زبان کشور یا محلی که به آن سفر می‌کنید، موجب می‌شود که سفر برایتان فعالیتی رضایت‌بخش‌تر شود.

۶- دوزبانه بودن از نظر حرفه‌ای نیز به شما کمک می‌کند!

مصاحبه شغلی موفق توانایی صحبت به دو زبان مورد بسیار خوبی در رزومه کاری شما خواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که افراد دوزبانه یا چندزبانه، ارزش استخدامی بالاتری از دید کارفرمایان دارند که این به معنای درآمد بیشتر برای این افراد است.

۷- دوزبانه بودن باعث جذابیت افراد می‌شود!

این یک شوخی یا لطیفه نیست! یک نظرسنجی صورت گرفته در سال ۲۰۱۳ میلادی نشان داده است که ۷۹ درصد افراد بالغ، توانایی صحبت به دو زبان را ویژگی جذابی به شمار می‌آورند. البته، موضوع به همین راحتی هم نیست. تاثیر این جذابیت به میزان زیبایی متصور برای یک زبان خاص نیز بستگی دارد. بنا بر این نظرسنجی، جذاب‌ترین زبان، زبان فرانسه است و ایتالیایی، اسپانیایی و انگلیسی به ترتیب در مقام‌های بعدی جای گرفته‌اند. جایگاه آخر لیست نیز به زبان کره‌ای اختصاص یافته است. آیا شما نیز دوزبانه یا چند‌زبانه هستید؟! از تاثیرات این توانایی خود به کجارو بگویید! منبع: matadornetwork.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه