پرونده چند ملیتی نوروز ثبت جهانی می‌‎‌شود.

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
پرونده چند ملیتی نوروز  ثبت جهانی می‌‎‌شود.

پرونده چند ملیتی نوروز و پرونده فرهنگ پخت نان‌های تخت سال ۲۰۱۶ با عضویت ۵ کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت جهانی می‌‎‌شوند.

آیین و جشن جهانی نوروز که در سال ۸۸ در قالب یک پرونده مشترک به نام ۷ کشور دنیا در یونسکو به ثبت رسیده بود قرار است باعضویت ۵ کشور دیگر در اجلاس سال ۲۰۱۶ در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت برسد. فرهاد نظری مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور با بیان این مطلب اعلام کرد:

پرونده نوروز که پیش از این با عضویت ۷ کشور در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده بود سال گذشته ۵ کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان متقاضی پیوستن به این پرونده شدند. از همین رو، پرونده نوروز دوباره تدوین و برای یونسکو ارسال شد.

وی گفت که پرونده ثبت جهانی نوروز هفته گذشته توسط یونسکو اعلام وصول شده است به‌طوری که این ارگان اعلام کرده که این پرونده در سال ۲۰۱۶ بررسی و ثبت جهانی خواهد شد. او همچنین به پرونده فرهنگ پخت نان های تخت چون لواش اشاره کرد و گفت:

یکی از پرونده هایی که در سال ۲۰۱۶ قرار است به یونسکو ارسال شود فرهنگ پخت نان های تخت است که با مشارکت ۵ کشور ایران، آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و قرقیزستان به ثبت خواهد رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه