۷ ترفند برای یادگیری زبان در یک هفته!

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۰
۷ ترفند برای یادگیری زبان در یک هفته!
آیا برای یادگیری زبان قصد سفر به کشور دیگری را دارید؟ آیا می‌دانستید که دوقلوهای زبان این کار را فقط در مدت یک هفته و در شهر محل زندگیشان - برلین - انجام داده‌اند؟ برای اطلاع از این ترفندهای یادگیری زبان با کجارو همراه شوید!
در نگاه اول، یادگیری زبانی جدید در مدت یک هفته بعید به نظر می‌رسد و نکته مهم‌تر اینکه آیا راهکاری برای دستیابی به این هدف بلند پروازانه وجود دارد؟ دو برادر دوقلو به نام‌های متئو و مایکل یولدن توانسته‌اند این کار را با موفقیت انجام داده و زبان ترکی را در ۷ روز یاد بگیرند. آن‌ها برای دستیابی به این هدف از کلیه فعالیت‌های زمان‌بر زندگی روزمره خود فاصله گرفته و روزانه ۸ ساعت به مطالعه زبان پرداخته‌اند. در ادامه به هفت نکته مهم در یادگیری زبان پیشنهادشده توسط افراد توانمند در این زمینه در سطح جهان خواهیم پرداخت که توسط این دو برادر به صورت عملی و موفق اجرا شده‌اند. اگر می‌خواهید با آخرین متد‌های یادگیری زبان آشنا شوید و در این زمینه بیشتر بدانید حتما مقاله چگونه به ۱۱ زبان زنده دنیا مسلط شدم و مقاله ۷ نکته جامع برای یادگیری سریع زبان را هم مطالعه کنید.

۱. تعریف هدف برای یادگیری زبان

اولین گام در این مسیر تعریف هدف و پس از آن مشخص کردن نقشه راه براساس هدف اولیه است. در مورد دوقلوها، هدف آن‌ها از یادگیری زبان گسترش دامنه اطلاعات فردی تعریف شده بود. البته زبان انتخابی برای یادگیری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در شهر برلین - پایتخت کشور آلمان و محل سکونت برادران یولدن - جمعیت ۳۰۰۰۰۰ نفری از مهاجران ترک‌تبار ساکن بوده و واضح است که در مناطقی مانند کروزبرگ و نوکلن مغازه‌هایی با نشانه‌ها و اجناس به زبان ترکی وجود دارند. از اینرو، برای اطلاع و آشنایی بیشتر با محیط زندگی و نیز ایجاد ارتباط بهتر با مردم یادگیری زبان لازم به نظر می‌رسد.

۲. قرارگیری در معرض زبان جدید

در این مرحله بهترین اقدام، قرار دادن کلمه‌ها و عبارت‌هایی از زبان جدید در محیط اطراف و در معرض دید است. این کار اثری بسیار قوی و مثبت در روند پیشرفت یادگیری خواهد داشت. برای این منظور، متئو و مایکل در کلیه نقاط منزل خود یادداشت‌های کوچکی را روی اشیا قرار داده و با این کار بصورت مداوم در معرض زبان جدید قرار گرفتند. برای نام‌گذاری اشیای مختلف به زبان ترکی آن‌ها مرتب به لغت‌نامه مراجعه کردند. در این شرایط، برای انجام کلیه کارها مانند تهیه قهوه، روشن‌کردن چراغ و ... در مدت یک ساعت حداقل سه لغت جدید در زبان ترکی یاد می‌گرفتند.

۳. همراه مناسب برای یادگیری زبان

داشتن همراه مناسب برای یادگیری زبان نقش موثری در ارتقای انگیزه دارد، زیرا در چنین حالتی موقعیت چالشی مناسب برای به کارگیری موارد آموخته شده و نیز رفع ایرادهای موجود توسط طرف مقابل فراهم می‌شود. برادران یولدن از این مورد نهایت بهره را برده و کار عنوان‌نویسی اشیای منزل خود را به صورت مشارکتی انجام دادند. آن‌ها حتی مطالب مورد نظر برای یادگیری را نیز تقسیم کرده و در برخی موارد با طرح پرسش از یکدیگر آموخته‌های خود را مورد ارزیابی قرار دادند. در این شرایط، یکی از جالب‌ترین لحظه‌ها مطرح کردن درخواست‌های آن‌ها از یکدیگر برای مواردی مانند درست‌کردن چای یا قهوه، خروج از منزل برای صرف غذا و ... به زبان ترکی بود.

۴. تعیین انگیزه‌های خود

یکی از ابزارهای دستیابی به هدف، کمک گرفتن از راهنما است. در فرآیند یادگیری زبان این راهنماها می‌توانند به صورت موقعیت‌های چالشی ایجاد شوند. از جمله نمونه‌های ساده و قابل دسترس این چالش‌ها، استفاده از لغات یاد گرفته شده در موقعیت‌های واقعی است. زیرا حس رضایت‌مندی حاصل از چنین موقعیت‌هایی باعث ایجاد انگیزه برای ادامه فرآیند شده و در نتیجه دستیابی به هدف را آسان‌تر خواهد کرد. متئو و مایک نمونه‌های بسیاری را در مدت یک هفته تجربه کردند. در اولین روز، یکی از دوستان ترک‌تبار خود را ملاقات کرده و وی نحوه استفاده از لغت‌های یاد گرفته شده در آن روز را داخل عبارت‌ها و جمله‌ها یاد داد. پس از آن، این دو برادر شروع به یادگیری نام میوه‌ها و سبزیجات کرده و برای تکمیل این مرحله به فروشگاه ترک واقع در کروزبرگ مراجعه کردند. این پیشرفت در به کارگیری زبان ترکی، باعث ایجاد انگیزه برای یادگیری سایر موارد در این دو برادر شد.

۵. قورت دادن زبان

یکی از بهترین روش‌ها در یادگیری زبان قرار دادن آن در کلیه بخش‌های زندگی مانند غذا، موسیقی، فیلم و ... است؛ زیرا با این‌ روش ذهن فرد ورزیده‌تر شده و باعث افزایش علاقه و انگیزه نیز می‌شود. در طی دومین بازدید در طول هفته از آپارتمان دوقلوها، آن‌ها اقدام به استفاده از میان وعده‌های ترک - بسته‌های غذا با نوشته‌هایی به زبان ترکی - کرده‌ و عملا با این کار در یکایک لحظه‌ها از یادگیری زبان غافل نبودند.

۶. استفاده از آموخته‌ها

در فرآیند آموزش زبان، یادگیری عمیق با تمرین و تکرار مداوم اتفاق می‌افتد. البته در صورتیکه با علاقه میان زبان‌ها مقایسه انجام داده و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را بیابید، فرآیند یادگیری عمیق‌تر و بهتر اتفاق خواهد افتاد. یکی از دوقلوها مدام از عبارت‌هایی مانند " آه، این شبیه به .....؟" استفاده می‌کرد. در واقع، آن‌ها به طور مداوم در حال مقایسه و گسترش دامنه اطلاعات خود در زمینه زبان ترکی بودند. این روش نه تنها باعث افزایش دامنه واژگان آن‌ها می‌شود، بلکه این فرآیند هم‌نشینی، احتمال فراموشی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر، در صورت یادگیری زبان دوم، می‌توان لغاتی با ریشه مشترک در هر دو زبان یافت.

۷. تغییر، چاشنی زندگی است!

اگر چه تعیین هدف و مشخص نمودن نقشه راه مهم‌ترین اصول کار محسوب می‌شوند، ولی امتحان موارد جدید را نباید نادیده گرفت؛ زبان جدید نیز همانند زبان مادری شما، دارای منابع گوناگونی است. دوقلوهای یولدن نه تنها زمان زیادی را صرف مطالعه و کار با کتاب‌ها، کامپیوتر و اپلیکیشن‌ها کردند، بلکه  برای تقویت گفت‌وشنود خود به برنامه‌های رادیوهای ترک و تفسیرهای فوتبال نیز گوش می‌دادند. در کل، هیچ روش کامل و ثابتی برای آموزش زبان وجود ندارد و نمی‌توان به تنهایی معلم، کتاب و ... را به عنوان راه‌حل قطعی موفقیت در این زمینه معرفی کرد. همه زبان‌ها از چهار مهارت اصلی نوشتاری، گفتاری، شنیداری و خواندن تشکیل شده‌اند و هریک از این مهارت‌ها به تنهایی از پیچیدگی خاصی برخوردار است که یادگیری زبان را پیچیده‌تر می‌کند. اکثر مردم دانش زبانی را در کلاس‌ها و از مدرس‌ها دریافت می‌کنند، ولی قادر به برقراری ارتباط با گویشوران آن زبان نیستند.از اینرو، علاوه بر این کلاس‌ها می‌توان فعالیت‌های جدیدی مانند داستان‌نویسی، مطالعه روزنامه، گوش دادن به موسیقی و .... را به فرآیند آموزش برای افزایش سطح یادگیری اضافه کرد. کافی است تا تغییری کوچک را در برنامه آموزش خود ایجاد کرده و از فرآیند یادگیری زبان نهایت لذت را ببرید! منبع: babbel

مطالب مرتبط:

دیدگاه