راز‌هایی که خلبانان هرگز نمی‌گویند

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور چهار شنبه، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۰۰
راز‌هایی که خلبانان هرگز نمی‌گویند

رازها و اطلاعات مخفی بسیاری درباره پرواز و هواپیما وجود دارند ‏که فقط یک خلبان می‌تواند در اختیارتان بگذارد.

پرواز یکی از کار‌های هیجان‌انگیزی است که برخی عاشق آن هستند و برخی نیز از آن می‌ترسند. با وجود اینکه فکر می‌کنیم اطلاعات زیادی نبست به شیوه پرواز هواپیما‌ها و شرایط مختلف آن‌ها داریم، اما گوش دادن به حرف‌های یک خلبان در این خصوص می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد.

برای مثال، باور عموم بر این است که پروازهای صبح آرام‌تر و بدون تلاطم تر هستند، در حالی‌که در این پروازها نیز امکان بروز مشکلات فنی و فرودهای پر تکان وجود دارد؛ یا اینکه‏‏ ‏خلبانان در طول پرواز می‌خوابند و هر هواپیما در هر سال یکبار با رعد و برق برخورد می‌کند، اطلاعات هیجان‌انگیزی هستند.

برای خرید بلیط هواپیما همیشه می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

خلبان

گاهی‌اوقات هواپیماها دچار ایراد می‌شوند

همه افراد امیدوار هستند که هیچ هواپیمایی دارای ایراد نباشد و این موضوع زمانی که خودشان داخل هواپیما هستید، قوت می‌گیرد. اما در این بین گاهی‌اوقات شاهد سقوط برخی هواپیما‌ها نیز هستیم. قطع برق کابین خلبان، عدم عملکرد درست باتری و ارایه نیمی از توانایی موتور‌ها برخی مشکلاتی هستند که ممکن است در طول پرواز رخ دهند. در اغلب موارد این مشکلات پیش از پرواز برطرف می‌شوند و لازم نیست در طول پرواز نگران چنین موضوع‌هایی باشید.

فرود ممکن است پر از لرزش باشد

ممکن است برخی از مسافران همیشه در یک نقطه در حین فرود لزرش‌های شدیدی را احساس کنند اما این موضوع همیشه مربوط به اقدامات و میزان تسلط خلبان نیست. گاهی‌اوقات خلبان اقداماتی را در حین فرود انجام می‌دهد تا از لغزش هواپیما روی باند جلوگیری شود. به طور مثال زمانی که شرایط بارانی حاکم است، هواپیما باید کمی محکم به زمین بنشیند تا ترمز‌ها بتوانند به خوبی عمل کنند. البته حدود نیمی از تصادفات و مرگ و میر‌هایی که در هواپیما صورت می‌گیرد در جریان فرود رخ می‌دهند و بهتر است در این خصوص کمی نگران باشید.

خلبان

خلبانان در طول پرواز می‌خوابند

شاید بسیاری از ما فکر می‌کردیم که خلبانان در طول پرواز با تمام دقت در حال هدایت هواپیما هستند، اما باید گفت که خلبانان در طول پرواز می‌خوابند. براساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت، بیش از نیمی از خلبانان اعلام کرده‌اند که در طول پرواز می‌خوابند. با وجود اینکه شنیدن چنین حرفی می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما خلبانان در برخی شرایط مجاز به استراحت هستند که در این بین می‌‌توان به زمانی اشاره کرد که کمک خلبان در حال انجام وظیفه است. کاپیتان Piers Applegarth که نماینده انجمن خلبانان خطوط هوایی بریتانیا (BALPA) است، در گفتگو با MailOnline مدعی شده:

به طور کلی در پرواز‌هایی که کمتر از ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه هستند، فقط دو خلبان حضور دارند. در پرواز‌های طولانی‌تر نیز خلبان‌های بیشتری در هواپیما انجام وظیفه می‌کنند و به این طریق امکان خوابیدن و استراحت کردن آن‌ها در طول پرواز وجود دارد.

پرواز‌های صبح آرام‌تر هستند

اگر از لرزش‌های هواپیما می‌ترسید، پرواز در طول صبح می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد. بسیاری از رعد و برق‌ها و شرایط نامناسب آب و هوایی، بعدازظهر و یا در شب‌های صاف رخ می‌دهند. به عبارت دیگر، که در طول صبح باد کمتری می‌وزد و می‌توانید پرواز آرام‌تری را تجربه کنید.

خلبان

خلبانان غذای متفاوتی می‌خورند

خلبانان هیچگاه از بدی غذاهای خود شکایت نمی‌کنند و این نیز بدان دلیل است که غذایی که آن‌ها می‌خورند با غذای دوباره گرم شده مسافران تفاوت دارد. غذاهایی که برای خدمه پرواز ارایه می‌شود در سطح پرواز‌های تجاری است و برخی از خلبانان نیز غذای مورد نظر خود را به هواپیما می‌آورند. برای کاهش ریسک مسمویت غذایی نیز خلبان و کمک خلبان، غذای متفاوتی را میل می‌کنند.

خلبان

برخورد رعد و برق با هواپیما اتفاقی عادی است

اوایل امسال بود که یکی از مسافران خطوط هوایی کره، تصویری را ثبت کرده بود که در آن لحظه برخورد رعد و برق به بال هواپیما نشان داده می‌شد. با وجود اینکه چنین صحنه‌ای می‌تواند بسیار رویایی باشد اما هیچ هواپیمایی با برخورد رعد و برق دچار مشکل جدی نمی‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید همه ساله هر هواپیمایی حداقل یکبار با رعد و برق برخورد می‌کند و خوشبختانه در اغلب موارد تنها خسارت جزیی به آن‌ها وارد می‌شود.

خلبان

ماسک‌های اکسیژن تنها ۱۵ دقیقه کار می‌کنند

در شرایط اورژانسی و زمانی که هواپیما در ارتفاع زیادی قرار دارد، مسافران تنها چند ثانیه وقت دارند تا ماسک‌های اکسیژن را روی صورت خود قرار دهند و در غیر این صورت بی‌هوش خواهند شد. اما با وجود این، ماسک‌های مذکور که از سقف آویزان می‌شوند، تنها ۱۵ دقیقه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. البته این مدت برای خلبان کافی است تا اتفاع هواپیما را کاهش دهد.

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، اتفاقاتی زیادی در طول هر پرواز می‌افتد که مسافران از اغلب آن‌ها بی‌خبر هستند. کدام یک از این اتفاقات برای شما جالب‌تر بودند؟ آیا در طول پرواز رعد و برق را دوست دارید و یا هیجان برای ۱۵ دقیقه استفاده از ماسک اکسیژن را می‌پسندید؟ 

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه