فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی‌دانستید

الناز غفور
الناز غفور یکشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
فواید یادگیری زبان خارجی برای مغز که نمی‌دانستید

امروزه دانشمندان ثابت کرده‌اند که یادگیری زبان دوم می‌تواند در بهبود هوش، حافظه و تمرکز نقش مهمی داشته باشد. همینطور می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری زوال عقل و آلزایمر را کاهش دهد. با کجارو همراه باشید.

یادگیری زبان جدید یکی از سخت‌ترین کارهایی است که بر عهده‌ مغز قرار می‌گیرد. با این حال فواید آن به قدری زیاد است که تمام سختی یادگیری را جبران می‌کند. از آنجایی که  هر زبان، سختی خاص خود را دارد، یادگیری آن برای مغز یک تمرین محسوب می‌شود و زمانی که مغز شما در وضعیت تمرین قرار می‌گیرد به مرور زمان قوی‌تر می‌شود. در گذشته باور عمومی، بر این پایه استوار بود که پرورش کودکان در یک خانه‌ی دو زبانه می‌تواند به رشد فکری آن‌ها آسیب بزند. متخصصان عقیده داشتند که این شرایط می‌تواند مغز کودکان را کاملا گیج کند و زمینه‌ای برای ابتلا به بیماری‌هایی مثل اسکیزوفرنی یا هویت چندگانه بوجود بیاید. ولی دانش انسان در این مورد بیشتر شد و ما بالاخره به این نتیجه رسیدیم که واقعیت برعکس چیزی است که در گذشته باور داشتند. یادگیری زبان دوم یکی از بهترین روش‌های عملی برای بالا بردن ذکاوت و تیزهوشی است. همچنین می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند. در گذشته باور عمومی بر این پایه استوار بود که پرورش کودکان در یک خانه ی دو زبانه می‌تواند به رشد فکری آن‌ها آسیب بزند. در این مقاله تاثیر یادگیری یک زبان جدید گردآوری شده است. این فواید به سن فرد هیچ ارتباطی ندارد.

دو زبانه بودن مهارت‌های فردی و عملکرد کلی مغز را بهبود می‌بخشد

در مورد یادگیری یک زبان جدید و صحبت کردن، تحقیقات بسیاری انجام گرفته است. کسانی که قادر هستند به دو زبان صحبت کنند، در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند مهارت‌های بیشتری دارند. از ویژگی‌های مثبت کسانی که به چند زبان صحبت می‌کنند به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • هوش
  • تمرکز
  • کسب امتیاز بیشتر در آزمون‌های ریاضی، روخوانی و قوائد زبان
  • توانایی به خاطر آوردن مطالب
  • برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری
  • تغییر ناگهانی بین فعالیت‌های عملی
  • کنترل برانگیختگی ناگهانی
  • درک نقطه نظرات دیگران
  • بهبود توجه، تمرکز و دقت
  • قدرتمندی حافظه
  • انعطاف روانی و قابلیت کنار آمدن با شرایط جدید
  • خلاقیت
  • مهارت‌های شنوایی

 کسانی که قادر هستند به دو زبان صحبت کنند در مقایسه با کسانی که تنها به یک زبان مسلط هستند مهارت‌های بیشتری دارند.

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند در افزایش اندازه‌ی مغز و تشکیل ارتباطات جدید در آن موثر باشد

یادگیری زبان خارجی در افزایش اندازه‌ی بخش خاصی از مغز موثر است. این بخش همان قسمتی است که وظیفه‌ی شکل‌گیری‌، ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد. در یکی از تحقیقات انجام شده به تعدادی از شرکت‌کنندگان یک زبان جدید آموخته شد. با اندازه‌گیری اندازه‌ی مغز آن‌ها پیش از انجام آزمایش و مقایسه‌ی آن با نتایج پس از یادگیری، محققان شاهد افزایش اندازه‌ی بخش‌هایی از مغز بودند. بعلاوه تسلط به زبان خارجی می‌تواند روابطی جدید میان نورون‌های مغزی تشکیل دهد. برای ثابت شدن این مسئله تعدادی از افراد انگلیسی زبان به یادگیری زبان چینی پرداختند و بعد از ثبت MRI شاهد شکل‌گیری ارتباطات جدید میان سلول‌های مغزی بودند. این تغییرات تنها به عملکرد مغز محدود نمی‌شود بلکه پس از شش هفته به وضوح تغییراتی در ساختار مغز هم بوجود می‌آید. حتی این پدیده در شرکت‌کنندگان مسن هم مشاهده شد به همین دلیل محققان پی بردند که قابلیت پلاستیسیته‌ی مغز بیش از حد انتظار آن‌ها بوده‌است.

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند از مغز شما در برابر کهولت سن محافظت کند

دانستن یک زبان خارجی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و زوال‌عقل را چهار تا پنج سال به تعویق بیندازد. حتی بهترین دارو‌های آلزایمر هم قادر هستند ابتلا به بیماری را تنها شش تا دوازده ماه عقب بیندازند. اسکن مغز جوانان دو زبانه تفاوت‌های چشم‌گیری را نشان داد. محققان عقیده دارند مغز چنین افرادی به حدی تواتمند است که احمال ابتلا به فراموشی وابسته به سن در آن‌ها شدیدا کاهش پیدا می‌کند. نتیجه ی جالبی که در این تحقیقات مشاهده شد این است که هیچ ارتباطی میان فواید تسلط به دو زبان و سواد فرد وجود ندارد. سوالی که همیشه ذهن محققان را به خود مشغول می‌کرد، این بود که آیا واقعا افراد دو زبانه در تمام جوانب یادگیری بهتر عمل می‌کنند؟ به نظر می‌رسد این موضوع هیچ اساس علمی نداشته باشد. چون دو زبانه‌هایی که قابلیت خواندن و نوشتن ندارند دقیقا به اندازه‌ی بقیه‌ی دو زبانه‌ها از فواید ذکر شده در بخش بالا بهره می‌برند. دانستن یک زبان خارجی می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و زوال‌عقل را چهار تا پنج سال به تعویق بیندازد. شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که اگر یادگیری زبان دوم برای مغز سودمند است، پس یادگیری زبان سوم و چهارم فواید بیشتری به دنبال دارد؟ جواب مثبت است. هر چه آگاهی شما نسبت به زبان‌های خارجی بیشتر می‌شود، از مغز شما حفاظت بیشتری به عمل می‌آید. در گذشته تصور می‌کردند کودکانی که در خانه‌های دو زبانه پرورش پیدا می‌کنند در مورد تحصیلات عملکرد خوبی نشان نمی‌دهند و شنیدن دو زبان مختلف کودکان را سردرگم و در نتیجه پیشرفت آن‌ها را با مشکل روبرو کند. در نهایت ثابت شد با اینکه چنین شرایطی کودکان را درگیر خود می‌کند، بروز چنین مشکلاتی موقتی خواهد بود. خردسالان دو زبانه در سن سه سالگی به حالت عادی برمی‌گردند. یکی از فواید آموختن دو زبان به کودکان این است که آن‌ها می‌توانند در سنین پایین‌تر از نکات مثبت ذکر شده در قسمت بالا بهره ببرند. تحقیقات بی‌شماری ثابت کرده‌اند که این کودکان عملکرد کلی بهتری دارند، در آزمون‌های استاندارد بهتر عمل می‌کنند، خلاق‌تر هستند و در مدرسه اعتماد به نفس و انگیزه‌ی بیشتری دارند.  تحقیقات بی‌شماری ثابت کرده‌اند که این کودکان عملکرد کلی بهتری دارند، در آزمون‌های استاندارد بهتر عمل می‌کنند، خلاق‌تر هستند و در مدرسه اعتماد به نفس و انگیزه‌ی بیشتری دارند.

یادگیری زبان جدید را آغاز کنید. هربار سه کلمه ی جدید یاد بگیرید

اگر تا به حال یادگیری زبان جدید را شروع نکرده‌اید، بهتر است بدانید که هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست. اگر هدف شما از یادگیری بهبود وضعیت ذهنی است (چه کودک باشید و چه یک فرد بالغ) می‌توانید از پس آن بربیایید. استفاده از یک زبان خارجی نه تنها قابلیت‎‌های مغزی شما را بالاتر می‌برد بلکه می‌تواند در یادگیری همان زبان هم به شما کمک کند. شاید تصور کنید که طی کردن این مسیر کاری بس مشکل یا نشدنی باشد. لازم نیست برای بالا بردن قدرت مغزی تمام زیر و بم زبان را یاد بگیرید. حتی کسب اطلاعات محدود در مورد یک زبان دیگر هم موثر خواهد بود. هر روز سه کلمه‌ی جدید یاد بگیرید تا آثار آن را خودتان تجربه کنید. نه تنها به مغزتان تمرین می‌دهید بلکه کتابچه‌ای از کلمات را در ذهن‌تان جابجا می‌کنید. اگر صد کلمه‌ی متداول زبان خارجی را یاد بگیرید، می‌توانید با دانشی که کسب کرده‌اید نیمی از مکالمات روزمره را انجام بدهید. مهم‌ترین فایده‌ی یادگیری یک زبان خارجی هم توانایی برقراری ارتباط با دیگران است. می‌توانید در گوگل عبارت صد کلمه‌ی اصلی را جستجو کنید و از درس‌های مجانی مربوط به زبان‌های مختلف بهره ببرید. تصور کنید که با یادگیری سه کلمه در روز، بعد از گذشت سه ماه چقدر اطلاعات جدید کسب می‌کنید. لازم نیست دانش خودتان را در همین حد نگه دارید. با یادگیری هزار کلمه ی اصلی می‌توانید نود درصد از مطالب نوشته شده به آن زبان را بفهمید. یعنی در کمتر از یک سال قادر خواهید بود که به سادگی متون خارجی را مطالعه کنید.  با یادگیری هزار کلمه ی اصلی می‌توانید نود درصد از مطالب نوشته شده به آن زبان را بفهمید. مغز شما تمایل دارد از فعالیت‌های تکراری فرار کند و در تجربیات تازه و پیچیده غرق شود. یاد گرفتن یک زبان جدید دقیقا خواسته ی مغز شما است. میلیون‌ها نفر با انجام بازی‌های فکری مثل سودوکو سعی دارند بر توانایی‌های مغزی خودشان بیفزایند ولی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به جای انجام بازی، یک زبان خارجی یاد بگیرید تا پس از مدتی از دانش خودتان استفاده کنید. بعلاوه تسلط به یک زبان خارجی می‌تواند از نظر کاری اهمیت بسیاری داشته باشد چون احتمال انتخاب شدن شما به عنوان کارمند را بالا می‌برد. سپس با سفر کردن به نقاط مختلف می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست بیاورید و اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. می‌توانید با تعداد زیادی از افراد معاشرت کنید و خوش بگذرانید. در‌هایی از گزینه‌های مختلف پیش روی شما باز می‌شود و شما به راحتی در مورد موقعیت شغلی، محل زندگی و بازنشستگی تصمیم‌گیری می‌کنید. با یادگیری یک زبان جدید مغز شما در بهترین و سالم‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد به طوری که می‌توانید از لحظه لحظه‌ی زندگی به بهترین شکل لذت ببرید. از همین حالا شروع کنید. منبع: wakeup-world

مطالب مرتبط:

دیدگاه