۵ نکته برای سفر به ارمنستان

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور یکشنبه، ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
۵ نکته برای سفر به ارمنستان

ارمنستان یکی از کشور‌های باستانی و منحصربه‌فرد در منطقه قفقاز است. این کشور سرزمین کوچکی دارد و گردشگران در آن فرصت‌های بسیاری برای تفریح دارند. این کشور دارای کوه‌های زیبایی است و مناطق باستانی آن نیز بسیار دوست‌داشتنی هستند. 

مردم ارمنستان بسیار خون‌گرم و میهمان‌نواز هستند و به همین دلیل گردشگران خارجی کمتر در این کشور احساس غریبگی می‌کنند. اگر تصمیم دارید در سفر به ارمنستان، تعطیلات خود را در این کشور سپری کنید، بهتر است نکات ارائه شده در این مقاله از کجارو را توشه راه خود قرار دهید.

lake-sevan-

فصلی که باید به ارمنستان سفر کرد

کار‌هایی که گردشگران می‌توانند در سفر خود به ارمنستان انجام دهند، به فصل سفر و علایق آن‌ها بستگی دارد. اگر در تابستان به این کشور سفر کنید، با هوایی گرم و البته خشک مواجه خواهید شد و میانگین دمای آن نیز در این مدت ۱۸ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است و گاهی شاهد بارش باران نیز خواهید بود. در تابستان این آب و هوای گرم بیشتر در پایتخت ارمنستان به چشم می‌خورد، ولی گردشگران می‌توانند در تابستان نیز در مناطق اطراف این کشور روز‌های بسیار خوبی داشته باشند و شرایط هوایی به شکلی است که شاید شب‌ها نیاز به لباس گرم باشد. اما زمستان در ارمنستان در مناطق مختلف فرق می‌کند. پایتخت این کشور زمستان‌های چندان سردی ندارد، اما گاهی شاهد روز‌های برفی در این شهر هستیم. میانگین دما در این منطقه ۲ تا منفی ۱۰ است. در سایر مناطق این کشور و استراحتگاه‌های اسکی، زمستان‌های بسیار سردی را تجربه خواهید کرد و بدون داشتن لباس گرم، شرایط خوبی نخواهید داشت.

بهترین فصل‌های سفر به ارمنستان، بهار و پاییز هستند. در این فصل‌ها آب و هوای این کشور بسیار متعادل و اغلب روز‌ها تا حدودی گرم است و برخی روز‌ها نیز باران می‌بارد. در بهار‌های ارمنستان باید با خود لباس‌های مختلفی همراه ببرید، زیرا شرایط آب و هوایی در این فصل تغییرات زیادی را به خود می‌بیند. توجه داشته باشید که مردم ارمنستان مانند اروپایی‌ها لباس می‌پوشند و در این خصوص نباید هیچ‌گونه نگرانی داشته باشید.

مکان‌هایی که در سفر به ارمنستان باید از آن‌ها بازدید کرد

Etchmiadzin_cathedral

ارمنستان یک کشور عالی برای دوستداران فرهنگ و تاریخ است. پس جای تعجب نیست که پایتخت این کشور ۳۵۰۰ سال عمر داشته باشد و به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی در آن به چشم می‌خورد. تمام این‌ها باعث می‌شود که به ارمنستان «موزه‌ای گسترده در زیر آسمان» لقب دهند. بسیاری از جاذبه‌های این کشور با فرهنگ مسیحیت در ارتباط هستند که در این بین می‌توان به صومعه‌های باستانی، کلیسا‌ها و معماری‌های شگفت‌آور اشاره کرد.

گردشگران در این کشور می‌توانند آثار سنگی مختلفی را نظیر صلیب‌ها و موارد مشابه مشاهده کنند. در میان تمام جاذبه‌های مذهبی، توصیه می‌شود که حتما از Khor Virap که یک صومعه در کوه‌های آرارات با منظره‌ای فوق‌العاده است، بازدید کنید. در بین جاذبه‌های مختلف ارمنستان می‌توان به Geghard که دارای معماری سنگی خارق‌العاده‌ای است، Tatev که یک مثال عالی برای معماری قرون‌وسطایی به حساب می‌آید و Haghpat و Sanahin که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند، اشاره کرد. کلیسای جامع Echmiadzin نیز مرکز دینی تمام ارامنه به شمار می‌رود.

لیست کامل جاهای دیدنی ارمنستان را می‌توانید در کجارو ببینید و اطلاعات لازم درمورد آن‌ها را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات فعالیت در روز و...، به‌دست آورید.

armenia-tourism

در کنار تمام آثار تاریخی و معماری‌های جالبی که در ارمنستان به چشم می‌خورد، طبیعت زیبای این کشور نیز جالب توجه است. پس اگر یکی از عاشقان طبیعت هستید و دوست دارید در سفر خود به ارمنستان در بخش‌های طبیعی این کشور استراحت کنید، بهتر است بازدید از مکان‌های طبیعی‌ را از دست ندهید. برای شروع بهتر است که از دریاچه سوان (Sevan) دیدن کنید. سوان یک دریاچه زیبا است که هیچ فردی نمی‌تواند نسبت به زیبایی‌های آن بی‌تفاوت باشد.

آب این دریاچه یکی از بهترین آب‌های جهان است و بزرگترین دریاچه در قفقاز به شمار می‌رود. مناظر اطراف سوان هم زیبایی‌های خاص خود را دارند که در این بین می‌توان به تپه‌های پوشیده از جنگل، صخره‌ها و مراتع موجود در ارتفاع‌های بالا اشاره کرد. پس با این اوصاف هیچ جای تعجبی نیست که گردشگران دوست دارند به ارمنستان سفر کنند. پس بهتر است در سفر به ارمنستان، به‌هیچ‌وجه بازدید از دریاچه‌ی زیبای آن را فراموش نکنید. البته گفتنی است که سوان یک منطقه عالی برای افرادی به شمار می‌رود که دوست دارند در ساحل استراحت کنند و به شنا کردن و بازی‌های مختلف بپردازند.

Jermuk

گردشگرانی هم که مایل به استراحت در یک مکان دنج و بهبود سلامتی خود هستند، می‌توانند روستای Jermuk را برای استراحت خود انتخاب کنند. این روستا بسیار راحت است و در آن آب‌های درمانی وجود دارد و می‌توانید در ویلای‌های مدرن آن اقامت کنید. سفر به ارمنستان بدون بازدید از قلب این کشور یا همان ایروان (Yerevan) کامل نمی‌شود. ایروان دارای جای دنجی است که از معماری‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد و موزه‌های بسیار زیادی نیز در آن وجود دارد.

خوردن یک خوراکی در کافه‌ها و رستوران‌های زیبای این شهر نیز می‌تواند بر خاطرات سفر به ارمنستان بیافزاید. تماشای تئاتر باله و اپرا هم یکی دیگر از کار‌های جالبی است که می‌توانید در سفر خود به این کشور انجام دهید. خوردن یک وعده غذایی در رستوران‌های ملی این کشور و البته میل کردن غذاهای ملی نظیر Tolma (دلمه)، Khorovats (نوعی غذای کبابی) و Harissa نیز می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد. بهتر است شب‌ها در ایروان قدم بزنید و از مکان‌های دوستانه آن بازدید کنید تا حس و حال خوبی در شما ایجاد شود.

Tolma

کار‌هایی که باید در ارمنستان انجام داد

Paragliding

با وجود اینکه ارمنستان دارای مکان‌های تاریخی بسیار زیادی است، اما تنها به این دلیل نیست که ارمنستان  میان مردم تبدیل به کشوری دوست‌داشتنی شده است و تفریح‌های ماجراجویانه در این کشور نیز یکی دیگر از علایق گردشگران به شمار می‌رود. ارمنستان دارای کوه‌های بسیار زیبایی است که در آن‌ها شرایط کافی برای پاراگلایدر، کوهنوردی، اسکی، اسنوبرد، صخره‌نوردی، کوهپیمایی و موارد مشابه وجود دارد. یکی از مشهور‌ترین استراحتگاه‌های اسکی در ارمنستان Tsakhkadzor نام دارد که یک مکان به‌روز و توسعه‌یافته است. طناب‌های موجود در دامنه کوه Teghenis نیز نهایت ایمنی بازدیدکنندگان را تضمین می‌کنند.

Mount-Aragats

برای افرادی هم که دوست‌دار پاراگلایدر هستند، روستای Covagyugh که در کنار دریاچه سوان و کوه Hatis قرار دارد، مکانی عالی به شمار می‌رود. گفتنی است که پاراگلایدر در ارمنستان روز به روز مشهور‌تر می‌شود. برای کوهپیمایی نیز کوه آراگاتس (Aragats) که بلند‌ترین کوه در ارمنستان است و ۴۰۹۰ متر ارتفاع دارد، مکانی مناسب است.

وسایل که باید در ارمنستان خرید

Vernissage

هر گردشگری دوست دارد در سفر خود به کشور‌های دیگر، وسایلی را به‌عنوان سوغاتی خریداری کند. آیا می‌دانید در سفر به ارمنستان باید چه وسایلی را به‌عنوان سوغاتی برای اقوام و دوستان خریداری کنیم؟ اگر در سفر‌های خود بدانید که نماد‌های ملی کشور مورد نظر چه وسایلی هستند و چه وسایلی وجود داشته که کشور مذکور در طول قرن‌ها به آن معروف شده است، در این صورت قادر خواهید بود تا بهترین سوغاتی‌ها را انتخاب کنید. در خصوص ارمنستان نیز این موضوع صادق است و از مشهور‌ترین وسایل این کشور می‌توان به زرد‌آلوی کوه‌های آرارات، فرش، دودَک (Duduk نوعی نِی برای نواختن موسیقی است) و جواهرات اشاره کرد.

یکی از بهترین مکان‌هایی که گردشگران در سفر خود به ارمنستان می‌توانند از آن سوغاتی خریداری کنند، دست‌فروشی‌های آخر هفته است که با نام Vernissage شناخته می‌شود و در آن‌ها می‌توان وسایلی نظیر نقاشی‌ها، جواهر، وسایل چوبی، آهن‌ربا (وسایل مغناطیسی)، ابزار‌های موسیقی، سوغاتی‌های ملی، فرش، لباس، سنگ‌های قیمتی و بسیار از وسایل منحصربه‌فرد دیگر را مشاهده و خریداری کرد. یکی دیگر از شهرت‌های ارمنستان، مربوط به خوراکی‌های خوشمزه آن است. شیرینی‌ها و میوه‌های خشک این کشور بسیار لذیذ هستند و برای خرید موارد این‌چنینی باید به فروشگاه معروف GUM مراجعه کنید. فروشگاه GUM در تقاطع خیابان Manshtots و Khorenatsi قرار دارد.

ارتباط با مردم ارمنستان

view-of-Yerevan

مردم ارمنستان بسیار خون‌گرم و میهمان‌نواز هستند. ارمنی‌ها با روی گشاده از توریست‌ها استقبال می‌کنند و سعی دارند تا گردشگران در این کشور احساس راحتی کنند. هر گردشگری بعد از سفر به ارمنستان، به‌طور حتم یکی از ویژگی‌های این کشور را میهمان‌نوازی مردم محلی خواهد دانست. پس با این اوصاف توریست‌ها در این کشور مشکل چندان زیادی در خصوص ارتباط با مردم نخواهند داشت. باید در سفر خود توجه داشته باشید که مردم ایروان می‌توانند به‌خوبی روسی صحبت کنند و نسل جوان‌تر تاحدودی با زبان انگلیسی آشنا هستند. پس با این اوصاف می‌توانید سوالات مختلف را از آن‌ها بپرسید و جوانان نیز خوشحال می‌شوند که به شما پاسخ دهند. اما در خارج از ایروان مشکلاتی در خصوص زبان خواهید داشت و در سایر استان‌ها مردم چندان با زبان انگلیسی آشنا نیستند.

مطالب مرتبط:

منبع mytravelaffairs

دیدگاه